Dette blogginnlegget er skrevet for deg som jobber med digital annonsering og ønsker et dypdykk i mulighetene du som annonsør har på Snapchat, inkludert nyheten Spotlight.
Hva er vel bedre enn en grundig guide til deg som annonsør nå som Snapchat straks fyller 10 år? I tillegg får du syv grunner til hvorfor Snapchat bør være en del av mediemiksen din fremover.
Snapchat så dagens lys i App Store i 2011, og feirer snart 10 år. Historien om hvordan Snapchat ble til, er ganske lik hvordan både Facebook og Instagram oppstod. De to studiekameratene Bobby Murphy og Evan Spiegel synes det var morsomt hvordan personer de kjente ble tagget i uheldige bilder på Facebook (en nokså kjent problemstilling for mange da Facebook kom), og hvordan de måtte skynde seg å fjerne taggingen før både kjente og ukjente kunne se dem.
De tenkte det måtte finnes en bedre løsning på denne problemstillingen, og kom derfor opp med en bildedelingstjeneste hvor man kunne dele morsomme, uhøytidelige bilder og tullete selfies. Men bildene måtte forsvinne etter noen sekunder. Resten av historien kjenner vi, og Evan Spiegel sa «Snapchat eksisterer ikke for å fange det tradisjonelle Kodak-øyeblikket. Det handler om å kommunisere med hele spekteret av menneskelige følelser – ikke bare det som er pent eller perfekt».
Snapchat slo godt an blant brukerne ved at man enkelt kunne sende og motta bilder som forsvant etter noen sekunder, bruke morsomme filtre, lage gøyalt innhold ved bruk av linser, og etter hvert stories (2013) og geofiltre (2014). Flere sosiale plattformer har siden blitt inspirert av denne typen historiefortelling og har lansert sine egne versjoner som Facebook stories, Instagram stories og Tiktok. Til tross for konkurranse fra storebror Facebook (som også eier Instagram) ser Snapchat forsatt en god økning i utviklingen av ukentlige brukere. Snapchat ble lansert i Norge i 2013 og er i dag faktisk Norges nest største sosiale plattform etter Facebook.
Personlig kommunikasjon
De ulike sosiale mediene har gjerne litt ulik bruk blant medlemmene. På Facebook kommer en typisk for å se og dele nyhetsoppdateringer, arrangementer og ta del i grupper med venner, kollegaer og bekjente. Instagram brukes mye for å hente inspirasjon og oppdage nye ting man interesserer seg for. Her konsumerer brukerne bilder og videoer av venner, kjendiser og influensere. Disse kanalene er mer offentlige, mens Snapchat skiller seg ut med å være langt mer personlig. På Snapchat kommer en for å kommunisere med de aller nærmeste både i hverdagen, ved festlige anledning og i høytider. Når man er på Snapchat er man i en mer hverdagslig og usminket modus.
Kanalen er suveren på å kunne sende raske øyeblikksbilder og videoer på en effektiv måte. Dette kan en se et tydelig eksempel på gjennom Telenor sine trafikktall fra høytidsdager. På 17. mai i 2018 hadde Snapchat en økning på 130% mer trafikk enn på en vanlig dag, med topper fra kl. 12 til 15 på dagen. Facebook og Instagram så også en stor økning, men hadde sine topper på kvelden etter freden hadde senket seg og man hadde tid til å sette seg ned med mobilen. Snapchat slo også alle rekorder i bruk på nyttårsaften 2019 med en økning på hele 858% kl. 00.00 da det nye året ringtes inn.
Discovery
Selv om Snapchat hovedsakelig brukes til personlig kommunikasjon, har appen også en innholdsseksjon kalt Discovery som ligner en nyhetsfeed. Her kan man konsumere innhold fra både norske og utenlandske mediehus, kjendiser, kjente snapchattere, influensere og shows. I Norge eier Schibsted flere kanaler snapchatterne kan følge, som for eksempel Matkanalen og ulike VG snap-shows. Matkanalen var blant de første norske partnerne som fikk en Snapchat-kanal. Her publiseres innhold om matlaging og har i dag over 600 000 unike seere per måned.
Spotlight
Som en nyhet har Snapchat akkurat lansert Spotlight, en ny plattform i appen for brukergenerert innhold. Spotlight kan minne mye om Tiktok og Instagram reels hvor brukerne kan sende inn sine beste videosnaps og benytte seg av hashtags.
Spotlight ligger nederst til høyre i appen og man kan bla seg gjennom ulike videoer ved å sveipe opp og ned. En kan legge videoer til som favoritt og følge kjente snapchattere.
Spotlight ble lansert for å underholde brukerne og det skal være høyt fokus på trygghet inne i appen. Alt innhold som blir sendt inn vil gå gjennom en moderator og det vil ikke være mulig å kommentere offentlig på innholdet.
Nå i lanseringsfasen deler Snapchat ut tilsammen 100 millioner dollar hver dag til de beste videoene. For å kunne tjene penger på videoene er man nødt til å følge Snapchats retningslinjer og være over 16 år.
Eksempel på video i Spotlight. Spotlight er det røde ikonet nederst til høyre.
Når vi ser hvor bred dekning Snapchat har på tvers av alle aldersgrupper og på den enorme bruken både i hverdagen og rundt høytider, mener vi helt klart at Snapchat bør være en del av bedriftens mediemiks.
Siden Snapchat først lanserte sin annonseringsløsning har de kommet med flere ulike målsettinger og formater en annonsør kan benytte seg av, og ikke minst lansert Snapchat-pixelen. Bedrifter kan nå enkelt bruke Snapchat som en kanal for å følge brukerne gjennom hele salgstrakten, fra å skape kjennskap og inspirere til å konvertere.
Snapchat har delt målene inn i 3 kategorier; awareness, consideration og conversions. Under disse finner vi så mange som 9 forskjellige kampanjemål en kan benytte seg av og som tar for seg hele kundereisen.
Fordelen med Snapchat som kanal er at man får svært god synlighet ettersom flere av annonseformatene dekker hele skjermen til brukeren. En kan dele formatene inn etter push- og pullstrategier.
Det kanskje aller mest vanlige annonseformatet er Snap ads. Dette formatet består av et bilde eller en video på 3-180 sekunder som vises mellom venner, influenser og i Discovery. Dette formatet egner seg godt til brand awareness og for promotering av produkter, tjenester og arrangementer. En kan legge til en «call to action-knapp» nederst i annonsen for å få snapchatteren til å utføre en ønsket handling. Snapchatteren har her mulighet for å hoppe over annonsen, så vi anbefaler at budskap og avsender kommer tidlig i annonsen.
Dette formatet ligner på Snap Ads, men med den forskjell at snapchatteren ikke kan hoppe over annonsen. Commercials er på maks 6 sekunder og vises i Snap-shows. Her har man mulighet for å fortelle en lengre historie, og budskap og avsender trenger nødvendigvis ikke komme med en gang.
En Collection Ad er en shoppingannonse som inneholder en serie produkter snapchatteren kan trykke seg videre på. I annonsen kan man legge til 4 ulike produkter med bilde, tittel og landingsside.
Eksempel på en collection ad fra Lyng.
Story Ads består av en serie på 3-20 bilder eller videoer som er ypperlig å bruke dersom en har mye innhold man ønsker å få frem i en og samme annonse. Story Ads dukker opp i Discover-seksjonen og fungerer nærmest som en egen kanal. Dette formatet er derfor fint å bruke i en «push»-strategi for de som ønsker å engasjere seg mer med budskapet.
Fjordkraft Story ad i discover seksjonen.
Dersom en har et fysisk lokale kan man enkelt nå ut til potensielle kunder i nærheten av lokalet gjennom Snapchats nye mål «Promote Local Place». Gjennom Ads Manager kan man gå til «Instant create» og søke etter lokalet sitt. Finnes lokalet i listen kan man se gjennom forhåndsfylt informasjon som nettsideadresse, fysisk adresse og telefonnummer. Videre henter Snapchat automatisk opp forslag til bilder i annonsen hentet fra nettsiden eller kan man legge til flere bilder eller videoer, tittel og overskrift. I neste steg setter man en radius rundt lokalet hvor man ønsker at annonsen skal vises, tidsperiode for kampanjen og budsjett. Når annonsen dukker opp for en bruker innenfor radiusen som er satt og personen sveiper opp, kommer brukeren til oppføringen.
Med dynamiske annonser kan annonsører automatisk tilpasse annonsene for hver enkelt bruker som får vist annonsen. Ved å bruke en opplastet produktkatalog eller Snap pixelen kan man automatisere opprettelsen av annonser og samtidig optimalisere mot ønsket handling, eksempelvis et kjøp på nettsiden. Dynamiske annonser er fine å bruke både for personer som allerede har vært på siden din (retargeting) og for å vise potensielle nye kunder relevante produkter for dem (prospecting). Snapchat har to typer av dynamiske annonser en kan velge mellom, bildeannonse eller dynamisk collection ad.
For å skape engasjement og oppmuntre til deling kan man som annonsør ha sin egen linse. En linse er en AR-løsning hvor snapchatterne kan leke seg med innholdet og dele videre med andre. AR står for «augmented reality», eller utvidet virkelighet som man kan oversette det til på norsk. Snapchat sier selv at AR er en del av kjernen i hele Snapchat-opplevelsen. 75% av brukerne benytter ulike former for AR i appen hver dag. Her er det gode muligheter for å skape kreativt og engasjerende innhold for målgruppen. For å gjøre det lettere å komme i gang har Snapchat lansert et eget linsestudio hvor en kan benytte seg av ferdiglagde linser tilpasset ditt budskap. Man kan også enkelt laste opp egne 2D eller 3D-animasjoner direkte i linsestudio.
Et filter er et statisk overlay som man legger over bilder og videoer som dukker opp når brukeren tar en Snap og sveiper til høyre eller venstre.
Et filter kan brukes enten som annonse i en kampanje eller man kan kjøpe et geofilter som gjør at filteret vises på bestemte lokasjoner eller begivenheter, lokalt eller nasjonalt i en bestemt tidsperiode eller på fast basis.
Filterannonser er godt egnet for å bygge merkevarekjennskap til produkter og tjenester. Med filtre kan man nå bredt ut med budskapet ved at snapchattere sender bilder og videoer videre til venner med bedriftens filter. Man kan dermed oppnå god organisk spredning av budskapet.
Bruk av Snapchat-filter på høytidsdager er en veldig god måte for bedrifter å være synlig på når målgruppen er aktive og sender mye snaps. Flere store aktører som Tine, Gilde og Coca Cola har allerede tatt eierskap til begivenheter ved hjelp av filtre som eksempelvis Gilde med julemattradisjoner, Coca Cola i julen og Tine på 17. mai. Snapchat anbefaler flere annonsører å ta eierskap til øyeblikk og assosiasjoner ved bruk av Snapfiltre.
Eksempel på bruk av filter på en høytidsdag. For Sylvsmidja som lager bunadssølv har Knowit Experience produsert og satt opp filter på 17. mai. Filteret består av bunadssølv i kombinasjon med teksten «Ja vi elskar» og logo. Vi har kjørt en kombinasjon av annonsefilter og fast geofilter i de større byene i Norge. I tillegg har vi hatt filteret på konfirmasjonsdager med lokasjon rundt kirker i de større byene i Norge.
Fjordkraft er en av sponsorene til fotballagene Brann og Vålerenga, og under alle fotballkampene i sesongen 2019 ble det satt opp filter på fotballstadion under kampene.
Eksempel på filterannonse for Avinor Bergen lufthavn Flesland. Snapchatkampanje med filter på flyplassen for å promotere ny direkterute til New York fra Flesland.
Snapchat hevder at de annonsørene som gjør det aller best i deres kanal er de som er flinke til å benytte seg av flere formater i en kampanje. Det optimale er gjerne en 360-løsning hvor man tar i bruk alle formatene og utnytter hele Snapchat for å få frem sitt budskap. I følge Snapchat gir flere formater større effekt; undersøkelser Snapchat har gjort viser økt merkekjennskap på 23% og en økning i kjøpsintensjon på 78% (ved en kombinasjon av innhold og kameraplassering). Det å benytte seg av kameraplassering i tillegg til Snap ads kan gi 28% økning i daglig dekning.
Kanalen er ikke lenger kun for de yngre. Plattformen ser en stadig økning av brukere over 60 år. Dersom målgruppen din er småbarnsforeldre vil en kunne nå 2 av 3 i løpet av en uke på Snapchat.
Snapchat har bedret målrettingsmulighetene de siste årene og som annonsør kan en segmentere utfra en rekke livsstils-kategorier, demografi, geografi, enheter og operativ systemer. Annonsører kan også laste opp egne CRM-lister og lage publikum basert på engasjement i tidligere kampanjer. Dersom en har fått på plass Snap-pixelen kan man opprette remarketing-lister og speilpublikum.
I Ads Manager kan man enkelt følge med på resultatene underveis og optimalisere mot ønskede KPIer, hente ut rapporter og få informasjon om målgruppen.
Med Snap-pixelen kan man måle hvor mange besøkende som kommer fra annonsene og hva de gjør på nettstedet på tvers av enheter. Man kan bygge egendefinerte publikum, speilpublikum og optimalisere basert på sanntidsdata.
Selv om annonseringsmulighetene på Snapchat har vært tilgjengelige i noen år er det fortsatt ikke like stor konkurranse blant annonsørene her som i Facebook og Instagram. En kan derfor få mye synlighet og trafikk for et relativt begrenset budsjett. Snapchat er derfor også en veldig fin kanal for mindre annonsører uten de største mediebudsjettene.
Snapchat er en uformell og leken plattform med høyt engasjerte brukere. Det er derfor store muligheter for bedrifter å teste ut mer kreative annonser for å engasjere sin målgruppe.
Snapchat er kun tilgjengelig som app på mobil, og alle annonseformatene vises i fullskjerm. Med linser og filtre har man en unik mulighet til å få frem sitt budskap på en ny måte. Brukerne kan leke med linser og filtre som de kan sende videre til sine venner. En kan derfor få god organisk spredning.
Med 9 ulike kampanjemål som tar for seg hele kundereisen og en egen Snap-pixel, er ikke Snapchat lenger en kanal som kun egner seg for merkevarebyggende annonser. Her kan annonsører skape kjennskap gjennom Snap ads og commercials (upper funnel), følge opp med interesse budskap i form av collection ads og story ads (mid funnel), og mer selgende budskap og følge opp med remarketing (lower funnel).
Snapchat er en kjempefin kanal å teste ut for både større og mindre aktører og en kan nå en unik målgruppe som er i et helt annet modus enn i andre kanaler. Med alle de ulike formatene er det bare kreativiteten som setter grenser for hva en kan gjøre på plattformen.
Om du ønsker å finne ut mer om mulighetene som ligger for din bedrift på Snapchat er det bare til å ta kontakt med oss.
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q320
https://www.snap.com/en-US/news/post/lets-chat
https://www.mynewsdesk.com/no/telenor/pressreleases/snap-topp-paa-nasjonaldagen-2511487
https://kampanje.com/medier/2020/08/matkanalen-lanserer-nytt-show-pa-snapchat/
https://forbusiness.snapchat.com/local
https://forbusiness.snapchat.com/
https://forbusiness.snapchat.com/holiday-season
https://www.snap.com/en-US/news/post/introducing-spotlight-on-snapchat