Dette blogginnlegget er skrevet for deg som jobber med digital annonsering og ønsker et dypdykk i mulighetene du som annonsør har på Snapchat, inkludert nyheten Spotlight.
Knowit Experience utvikler den sterke opplevelsen i møtet mellom bruker og merkevare. Vi som jobber her er sultne på å lære og liker å dele kompetansen vår – både med kolleger og omverdenen.
Dette blogginnlegget er skrevet for deg som jobber med digital annonsering og ønsker et dypdykk i mulighetene du som annonsør har på Snapchat, inkludert nyheten Spotlight.
Dette blogginnlegget er skrevet for deg som skal ta en avgjørelse på valg av teknologi til ditt neste app-prosjekt. Bloggposten beskriver hva Flutter er, hvorfor det er det mest effektive kryss-plattform rammeverket som finnes i dag, samt fordeler med Flutter sammenliknet med andre kryssplattform løsninger.
Er du opptatt av å øke trafikken til nettsidene og holde en god plassering i Google bør du også jobbe med ytelsesforbedring av nettløsningen. Indirekte er det flere aspekter av raske nettsider som kan ha en påvirkning på rangering i Google. Gode, raske løsninger engasjerer, skaper tillit og beholder brukere over tid som i gjengjeld øker konverteringsgrad og deling, både digitalt og analogt. Dette er fordi brukere som må vente mer enn 3 sekunder på lastetid har over 50% risiko for å avbryte og gå videre til en ny side. For hvert ekstra sekund det tar å laste nettsiden er det estimert 11% tap i trafikk til siden og 7% tap i konvertering. Google ønsker å gi sine brukere de beste brukeropplevelsene. Sider som ikke holder god kvalitet, ytelse eller ikke oppfyller brukernes forventninger, vil i mange tilfeller kunne rangere dårligere enn tilsvarende sider som oppfyller kravene. I de siste årene har Google i økende grad hatt fokus på hastighet og det de kaller page experience, og det er derfor en god strategi å tenke på ytelse i ethvert webprosjekt.
Sara forteller deg kort hvordan du kan filtrere bort bots med Recaptcha og Google Cloud.
Ola Nordmann var på XXL og kjøpte telt og hengekøye. Det var en god idé, men etter all sannsynlighet kommer han til å stoppe langs veien og Google nærmeste overnattingssted. Har du ditt digitale kontaktpunkt klar?
Når budsjettene er begrensede, utviklingskostnadene høye og man føler man knapt har en fot på perrongen i det toget forlater stasjonen: Hva skal man da prioritere?
Instagram er ikke lenger forbeholdt tante Turid sine strikkeprosjekter og iskremen du spiste i Italia i fjor sommer. Instagram er en mektig markedsføringskanal, om du lærer å bruke verktøyet riktig.
Instagram er et fantastisk verktøy for å nå relevante målgrupper, uten at det koster skjorten. I denne artikkelen skal jeg prøve å forklare hvorfor man bør bruke Instagram, hvordan man bruker kanalen, og hva man bør publisere.
Det snakkes mye om god design. Men hva er det? Er det pent? Godt gjennomtenkt? Friksjonsløst? Er det noe som konverterer? Noe som skalerer?
Alt innenfor programmering, for både bransjefolk og akademikere. Les mer om Programming 2019!
Google Marketing Live i San Fransisco er en årlig konferanse hvor Google lanserer nyheter og produktoppdateringer i annonseproduktene Google Ads og Google Marketing Platform. Vi fulgte konferansen live sammen med over 5000 andre digitale markedsførere fra hele verden.
To dager med heftige workshops og en lineup utviklere bare kan drømme om ble en realitet for åtte Knowit-utviklere i februar. Les om høydepunktene Norwegian Developers Conference i Porto.
Nettdating og optimalisering av nettsider har mye til felles. Er din nettside en egoistisk date eller kan kunden se en fremtid med deg? Ta pulsen på nettsiden din!
Hvis du vil lykkes på nett bør du vekke følelser som gjør at folk blir glade i appen eller nettsiden din. De må bli personlig berørt – føle det på ekte. Helt inn i amygdala og det limbiske systemet.
Vinden hvisker om det mystiske begrepet «Big Data» hvorhen man snur seg i tech-bransjen. AI, maskinlæring, automasjon og predikasjon er temaer som blir kastet rundt i styrerom. Men er Big Data egentlig så mystisk? Og er det verdt investeringen?
I desember 2018 hadde Orkla en “soft lansering” av den digital vaskeassistent og chatboten BeeTIDY – utviklet for å gjøre livet i kollektivet bedre og renere, gjennom samarbeid og litt spillteori. Applikasjonen er idag en betaversjon tilgjengelig i Facebook Messenger, en plattform som de fleste studenter og unge voksne som bor i kollektiv allerede bruker. BeeTIDY setter opp en rettferdig og personlig vaskeplan for kollektivets medlemmer og resultatet er full kontroll på vaskeuker, arbeidsoppgaver og muligheten til å vinne poeng.
"Vi må få lansert det nye nettstedet snart. Bare bruk det gamle innholdet så lenge". Hørt dette før? Kanskje sagt det selv? Vi klandrer deg ikke dersom det er tilfelle.
Digitale tjenester for Nordens største kunstmuseum, og nyttige tips for de som ønsker å ta fatt på egne kundereiser.
Skal du lage en mobilapplikasjon som fungerer på både Android og iOS, må du i utgangspunktet lage to separate applikasjoner: En for Android og en for iOS. Xamarin lar deg utvikle apper for flere plattformer samtidig.
I slutten av oktober inviterte Google til Partner Summit i San Francisco. Et invitation only-arrangement hvor Knowit Experience, som én av få norske Google-partnere, representerte Norge blant totalt 36 land.
Tidligere kjent under produktene DoubleClick og Analytics 360 samler nå Google alle sine produkter innenfor markedsføring, innsikt og analyse i én felles plattform, nemlig Google Marketing Platform. Én felles plattform presentert på én felles konferanse.
Har du ikke hørt om det? Alle snakker jo om det! Her får du en kort forklaring på hva marketing automation er, og fem grunner til hvorfor du bør begynne med det.
Kommunikasjon, kreative teknikker, viktigheten av vakkerhet og utforming av spørsmål til brukertester sto på læreplanen. Les om de fire beste foredragene på Webdagene i Oslo, ifølge tre utsendte UX-ere fra bergenskontoret.
Onsdag 14. november ønsket Knowit 80 kvinner innen IT-bransjen velkommen til et arrangement om tjenestedesign i regi av Girl Geek Dinners Oslo. Her fikk vi innsikt i hvordan tjenestedesign er brukt i dag og hva det kan brukes til i fremtiden, med verktøy og gode samtaler å ta med tilbake til egen bedrift.
Hvert år arrangerer HubSpot Inbound i Boston. Dette er verdens største inbound-konferanse og et viktig arrangement for markedsførere interessert i lære om nye teorier og virkemidler i markedsføringen etter inbound-metodikken. I år deltok jeg sammen med 24 000 andre på den fire dager lange konferansen! Av alle de 300 sesjonene som ble holdt var det én revolusjonerende teori som ble årets snakkis.
Med mennesker og miljø i fokus ønsker Ruter å innføre kollektiv delingsmobilitet i alle former for bevegelse, slik at mobilitet som en tjeneste (Mobility as a Service) blir et fullverdig og bærekraftig alternativ til privatbilen. Det var Claes Kanolds budskap til en fullsatt sal i Sundtkvartalet, under vårt månedlige frokostseminar Innovation Tuesday. Med “Fremtidens mobilitetsløsninger” på agendaen gikk han gjennom arbeidsmetodikk, ambisjoner og visjoner for hva Ruter skal være i fremtiden.
Se streaming fra Innovation Tuesday med Claes Kanold (YouTube).
Tidligere i oktober deltok vi på Service Design Days i Barcelona for å få faglig påfyll om tjenestedesign, og jeg vil dele noe av det vi lærte i forhold til innovasjon rundt helsetjenester. Foredragene omhandlet blant annet pasientreiser som verktøy, kulinarisk kreftbehandling og om hvordan man omfavner konflikt.
Den 2. september skrev E24 følgende: Gamle forretningsmodeller funker ikke lenger. Antallet konkurser i 2018 ligger an til å slå rekorden fra finanskriseåret 2009. En stor andel er fra varehandelen. – Vi må bare regne med at det blir flere, sier Virke-topp.
Onsdag 12. september dro designere, AD-er og prosjektledere til New York for å delta på Brand New Conference.
Det er i dag stor enighet hos bedrifter om at kundeopplevelse og kundetilfredshet er to av de viktigste konkurransefortrinnene, og den eneste egentlige måleenheten for suksess. Stadig flere bedrifter ønsker å ta en posisjon som ‘nærmere kunden’ og i større grad konkurrere basert på optimal kundeopplevelse, gjennom hele kundens samhandling med deres produkt.
EU-parlamentet har bestemt seg for å gå videre med et direktiv som skal beskytte opphavsretten digitalt. Er dette slutten på det frie nettet som vi kjenner det?
Onsdag 5. september dro digitale og grafiske designere fra Knowit Experience Oslo til den årlige designkonferansen Nordic.design i Stockholm. Her er høydepunktene!
Hvis man driver en virksomhet i dag blir man bombardert av nye termer og dystre spådommer. Det er ikke en eneste virksomhet som ikke skal digitaliseres eller automatiseres, og verden står på randen av en revolusjon hvor all verdens fagkompetanse og domeneinnsikt skal erstattes av roboter, chatbots eller overbetalte programmerere. Er det virkelig sånn at generasjoner med domenekompetanse i familiebedrifter eller ti år med fagkompetanse bygd opp gjennom erfaring fra praktisk virke i et yrke, vil kunne erstattes av algoritmer og digitalisering?
Et tverrfaglig team fra Knowit Experience i Bergen innkasserte Norges eneste medalje under årets Young Lions.
Digitaliseringen gjør at de fleste virksomheter må utvikle nye, justerte verdiforslag til markedet. Som alltid er det en god regel å tenke mindre på hva dere selger, og mer på hvordan dere kan fremstå relevante og verdifulle når kunden skal utføre sine viktigste jobber. Som privatpersoner er ofte hovedjobben å takle husholdningsøkonomien og holde tidsklemma i sjakk. For bedrifter dreier dette seg typisk om å øke inntektene eller senke kostnadene. Det er her konkurransen vil stå. De som klarer å utvikle tjenester som adresserer disse utfordringene vinner.
Bruk av video i markedsføring er ikke noe nytt, men nå tar det av for fullt i de digitale kanalene. De aller fleste av oss forventer nå i mye større grad at annonsene som dukker opp på Facebook, Instagram, LinkedIn eller nettaviser, er videoer. Og da er vi som markedsførere nødt til å levere.
Blogginnlegget er skrevet av Ingeborg Tande Johnsen, konseptdesigner med universell utforming i Halogen. Vi møtte Ingeborg i et felles prosjekt med Halogen, og i september skal Ingeborg holde kurs i universell utforming hos oss i Bergen. Vi gleder oss!
Det er viktig å ikke stagnere i en hektisk hverdag. På søken etter et friskt pust, utfordringer og inspirasjon dro vi på verdens største React-konferanse i Amsterdam sammen med 1200 andre.
Om du har vært på Internett i det siste kan du umulig ha unngått Facebook-skandalen, hvor brukerdata ble delt med firma og personer som ikke burde fått tilgang. Men hvordan fungerer egentlig data og hva er problemet med Facebook?
Jeg begynner blogginnlegget med vår tids største klisje: Vi lever i en kompleks og sammensatt verden. Men i denne sammenhengen er klisjeen ytterst relevant. Behovet for kontroll, innsikt og overblikk over store datamengder melder seg oftere og oftere. Forventningen om umiddelbar tilgang til data som sier noe om resultatene til en organisasjon er evig til stede, gjerne fremstilt på en visuelt stimulerende måte. Og en av de aller mest effektive måtene å møte denne forventningen på, er å lage dashboards. Vårt valgte verktøy er Google Data Studio.