Google Marketing Platform - Partner Summit 2018

Topic: Konferanse

Simen André Hansen
04.12.2018

 Partner Summit 2018 - San Francisco

I slutten av oktober inviterte Google til Partner Summit i San Francisco. Et invitation only-arrangement hvor Knowit Experience, som én av få norske Google-partnere, representerte Norge blant totalt 36 land.

Tidligere kjent under produktene DoubleClick og Analytics 360 samler nå Google alle sine produkter innenfor markedsføring, innsikt og analyse i én felles plattform, nemlig Google Marketing Platform. Én felles plattform presentert på én felles konferanse.

 

Google Marketing Platform logo

 

Kundeopplevelsen i sentrum

Googles strategiske grep om å samle produktene i én plattform gjør at produktene nå står enda tettere og er bedre integrert med hverandre. Resultatene er at uttak av data og analyser effektiviseres og blir enklere, og at ringvirkningene av innsatsen man gjør på tvers av produktene blir større. Man får rett og slett et større og mer komplett innblikk i kundereisen.

I Knowit Experience jobber vi hver dag med å optimalisere kundeopplevelsen. At Google nå tilbyr en omfattende Marketing Platform som dekker store deler av kundereisen betyr at vi nå kan utnytte våre kompetanseområder på nye, mer effektfulle og kreative måter.

Alt vi ikke kan snakke om (ennå)

Selv om det ligger i Partner Summit sin natur å holde mye konfidensielt og «for your eyes only», betyr ikke det at vi ikke kan snakke litt i de store linjene – for det er mange spennende ting på roadmapen for 2019.

Highly Confidential advarsel

Maskinlæring er et av de viktige nøkkelordene i Google-universet om dagen, og det gjelder også innenfor Marketing og Analytics. Prediksjon, automasjon og andre maskinlære-funksjoner vil få en mer prominent rolle i Analytics og Marketing produktene. Blant annet vil Insights-modulen, som i dag er en liten støttefunksjon i Google Analytics, få en mer sentral plass i de vanligste rapportene. 

Det vi kan si noe om!

Omni-Channel + Google Analytics = Sant

Ta en dæsj av de nyeste teknikkene i Google Signals, bland det med en spiseskje Google Maps og strø litt maskinlæring på toppen. Resultatet? Du kan måle effekten av digital markedsføring som faktisk fører til besøk i fysisk butikk! Glem beacons, kundeprogrammer og avanserte POS-integrasjoner og få alt servert i dine daglige Google Analytics-rapporter. For godt til å være sant? I Knowit Experience jobber vi faktisk allerede med kunder som er med i beta-testing av denne funksjonaliteten, og så langt ser det veldig spennende og lovende ut.

 

Store Visits rapport

Advanced Analysis

Analytics 360-kunder kan nå bevege seg i en etterlengtet ansiktsløftning av brukergrensesnittet til Google Analytics. Advanced Analysis, som er bygd opp fra grunnen av, ser faktisk ut som det har blitt designet på denne siden av 2000-tallet. Rent funksjonelt ligner grensesnittet mye på "drag & drop"-rapporteringen du finner i Google Data Studio.

 

Advanced Analysis oversikt

Dette grensesnittet gjør det enkelt å fordype seg i dataen man faktisk er interessert i, og i tillegg hente ut de segmentene man ser på.

Custom Reports Funnels, en personlig favoritt blant 360-exclusive-funksjonalitetene, har også fått seg et kraftig løft. Uten å si for mye, slik at vi unngår å bli hentet av Google-politiet, så er det verdt å nevne at her kommer det mye spennende fremover.

Skulle du være interessert i lære mer om Advanced Analysis anbefales denne episoden av Measure Matters på det varmeste. Ønsker du å vite mer om hva Google Marketing Platform kan gjøre for deg og din bedrift? Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat!

Abonner på vårt nyhetsbrev