Ikke vær en egoistisk date

Topic: Digital markedsføring

Stine Samland
03.05.2019

clem-onojeghuo-206829-unsplashNettdating og optimalisering av nettsider har mye til felles. Er din nettside en egoistisk date eller kan kunden se en fremtid med deg? Ta pulsen på nettsiden din!


Se for deg at du skal på en Tinder-date. Du har snakket veldig lite med personen du skal møte, og gleder deg til å finne ut om den lille sommerfuglen du fikk i magen av å se bildene hans kan lede til kirkeklokker og rekkehus med Golden Retriever.


Du ankommer baren, og etter å ha hilst kleint på hverandre og kjøpt hver deres enhet så setter du deg på tvers av bordet hvor samtalen begynner å flyte.


Det tar kun noen minutter før du innser at “denne fyren er 100 prosent selvopptatt”. Uansett hvor hardt du prøver, leder samtalen tilbake til ham, og det er ikke et eneste tema dere kan diskutere uten at han klarer å snirkle seg tilbake på hva han har klart å oppnå i løpet av sin tid på jorden. Snart svartner bildet av Volvo og 2,5 barn. Du tar deg selv i å lengte etter grandisen som ligger i fryseren og et par episoder av Game of Thrones før du kan krype under dynen og call it a day.


Gjett hva? Du finner akkurat det samme på nettet. Mange bedrifters nettsider er egoistiske – i stedet for å tenke på hvordan de kan løse kundens problemer, snakker de heller om hva de har oppnådd og hvor mange priser de har fått.


Ved første øyekast ser selskapet kanskje lovende ut, men når kunden ikke finner relevant informasjon i løpet av kort tid, beveger de seg raskt videre til et annet selskap. Når en kunde går på nett for å kjøpe et nytt produkt eller tjeneste, er vedkommende ute etter å se hvordan ditt selskap kan løse problemstillingen de har. I dagens samfunn, hvor alt er tilgjengelig ved hjelp av noen få tastetrykk, er det viktig at du med en gang får frem hva du kan tilby en kunde. Alternativet? Thank you, next!


Skal man skape en nettside som leverer det kunden ønsker å finne, må man begynne i riktig ende. Start med det en potensiell kunde søker etter når de er på jakt etter ditt produkt eller service, ikke alt innhold dere ønsker å dele. Gjennom søkeordsanalyse kan man få oversikt over hvordan kunden finner frem til din side, og hvilke søk som igjen fører til konverteringer i form av bestillinger eller videre kontakt. Det er fint og flott med mye trafikk til din nettside, men dersom 95 prosent av brukerne forlater siden din etter et minutt uten å ha gjort noe som helst, så betyr det at siden er lite relevant og at du ikke treffer de riktige kundene med informasjonen på landingssiden.


En intelligent nettside lar ikke besøkende forville seg inn på irrelevante sider på leting etter selskapets kundefordeler. Nettsiden burde tilby:

  • Klare påstander om selskapet som er sentrert rundt kunden, som også tilbyr bevis for påstandene (bruk tilbakemeldinger fra kunder og tredjepartsdata)
  • Proaktive forklaringer på hvordan de kan løse eventuelle problemer som kan dukke opp
  • Guiding av kunden i en retning som får dem til å gjennomføre en ønsket handling på siden, enten ved å gjennomføre en bestilling eller be om mer informasjon 


Det er lett å falle i fellen om å ville fortelle alle de fantastiske fordelene med at kunden velger å kjøpe produkter eller servicer fra akkurat ditt selskap, men hvor mye bryr DU deg egentlig om at din strømleverandør sponset det lokale fotballaget med 1000,– til Voss Cup? 


Tenk på nettsiden din som en forlovers tale i bryllup. Utfyllende nok til at man forstår hvorfor det er en bra match, men ikke så lang at man sniker seg vekk for påfyll av bryllupskake og ender opp med å forlate lokalet.

Kategorier

Abonner på vårt nyhetsbrev