Nasjonalmuseets digitale kundereise

Topic: Tjenestedesign

Thea Basthus Nilsen
19.12.2018

Digitale tjenester for Nordens største kunstmuseum, og nyttige tips for de som ønsker å ta fatt på egne kundereiser.

Det nye Nasjonalmuseet. Illustrasjon: MIR kommunikasjon / Kleihues + Schuwerk / Statsbygg

Det nye Nasjonalmuseet. Illustrasjon: MIR kommunikasjon / Kleihues + Schuwerk / Statsbygg 

 

Det nye Nasjonalmuseet

Nasjonalmuseet har flere visningssteder i Oslo: Nasjonalgalleriet, Nasjonalmuseet, Arkitektur- og Kunstindustrimuseet og Museet for samtidskunst. Alle med èn felles oppgave (sitert fra Nasjonalmuseets egen nettside):

Nasjonalmuseet samlar og tek vare på, stiller ut og formidlar landets mest omfattande samlingar av kunst, arkitektur og design.

I 2020 åpner det nye Nasjonalmuseet, som blir Nordens største kunstmuseum. Her skal Nasjonalmuseet samles i ett bygg. Eldre og moderne kunst, arkitektur, design, kunsthåndverk og samtidskunst skal stilles ut på hele 13.000 m2!

Det blir et skreddersydd bygg hvor ingenting finnes fra før — bortsett fra kunsten. Alt blir nytt; fra stoler og røropplegg, til visuell identitet og nye spennende utstillinger! Det betyr at vi som jobber med digital kommunikasjon må forholde oss til mange parallelle prosjekter samtidig.


Hva er digital kommunikasjon?

For Knowit betyr det i første omgang å lage nettsidene til det nye museet, og en plattform for digitale tjenester — en digital kundereise der alle digitale tjenester og systemer skal henge sammen. Den eksisterer ikke i et vakuum, men som en del av publikumsreisen hvor både fysiske og digitale kontaktpunkter skal oppleves helhetlig og sømløse på tvers av systemer og intern organisering.

Visualisering av prosessen for det nye nettstedet

En forenklet visualisering av prosessen for det nye nettstedet, med avstikkere. 

I Knowit jobber vi metodisk når vi lager nye nettsteder, og verdiforslag og kjernemodeller hjelper oss å lage relevante og brukervennlige løsninger. Vi henter kvalitativ og kvantitativ innsikt, blant annet fra intervjuer med publikum og data fra eksisterende nettsider. Funksjonelt- og grafisk design lages iterativt og testes kontinuerlig underveis, og utviklere og designere jobber tett sammen; slik sikrer vi at designet faktisk fungerer.

Underveis i prosjektet tar vi ofte ‘avstikkere’ der vi ser ting i et mer helhetlig perspektiv, eller bidrar på andre prosjekter på museet. Vi jobber også med å etablere en beta-test lokasjon for å teste de nye systemene i praksis.

 

Fra hypotese til realitet

Når jeg tenker på ‘digitale tjenester’ og ‘museer’, dukker det med èn gang opp mange ville idéer! Men, før man kan begeistre med innovativ teknologi og opplevelser, må man forsikre seg om at man faktisk kan åpne dørene, selge billetter og vise frem utstillinger. Kundereisen eksisterer ikke på papiret, den må kunne realiseres i den virkelige verden.

Kundereise-workshop hos Knowit

Kundereise-workshop hos Knowit på Girl Geek Dinner Oslo. 


Tre tips for å jobbe med den digitale kundereisen

Den digitale kundereisen er langt fra ferdig, og vi lærer fortsatt. Likevel har vi gjort oss noen erfaringer så langt i prosjektet, som vi tror du kan dra nytte av om du jobber med kundereiser, eller har lyst til å starte med det:

1. Start nå!

Mange prosjekter kommer først i gang etter at man har inngått en avtale med et konsulentbyrå — slik trenger det ikke være. Start så tidlig som mulig med forarbeid og innsikt. Du trenger ikke være ekspert for å snakke med folk og gjøre research. Hvilke systemer finnes? Hvilken erfaring og kunnskap kan du dra nytte av? Hva gjør de som er best i klassen?

2. Forbered deg på det ukjente

Uansett hvor mye innsikt du har, eller hvor mange tester du gjør, er det først når tjenesten tas i bruk at du får fasiten — vær forberedt på at forutsetningene vil endres. Forsøk å tilrettelegge for fleksibilitet, og vurder utrulling i faser slik at du kan tilpasse løsningen etter behov.

3. Del opp oppgavene

Arbeid med kundereiser kan virke overveldende — hvor skal man egentlig begynne? Vi opplever at å se fremgang og resultater øker motivasjonen. Fra start av er det viktig å se at tanker og idéer materialiserer seg, og for oss er de nye nettsidene et delmål for den digitale kundereisen. Gjennom prosessen får alle involverte se idéer ta form på sidene, og det skaper engasjement!

Tjenestedesign i praksis hos Knowit

Tjenestedesign i praksis på Girl Geek Dinner Oslo. 

Fremtidens publikumsopplevelser

Vi vet ikke i dag hvordan Nasjonalmuseet anno 2020 vil oppleves, men det vi vet er at Knowit og Nasjonalmuseet jobber målrettet mot å skape et museum der publikumsopplevelsen er sentral. Et museum utstyrt med en solid digital grunnmur, som muliggjør og inspirerer til å utvikle spennende tjenester i lang tid fremover!

 

Dette innlegget er basert på en presentasjon fra Girl Geek Dinner Oslo’s arrangement «Tjenestedesign til folket», som ble arrangert hos oss i november. Blogginnlegget ble først publisert på bransjebloggen 3min. Hvis du har lyst til å lese mer om arrangementet eller se streaming, kan du klikke deg videre til dette blogginnlegget.

Abonner på vårt nyhetsbrev