Seks kjappe fra Service Design Days

Topic: UX

Ingvild Blomsø
31.10.2018

Henrikke foran Disseny Hub Barcelona – stedet hvor konferansen var.Fire UX- og tjenestedesignere og én tekstforfatter dro til Barcelona for å snuse på det ferskeste som skjer innen tjenestedesign. Her er høydepunktene!

Scroll helt ned for filmsnutt fra konferansen.
 

Den tredje utgaven av Service Design Days gikk av stabelen 5.–6. oktober og konferansen tiltrekker seg UX- og tjenestedesignere, innovatører og beslutningstakere fra hele verden. I løpet av to fullpakkede dager holdt utsendte fra blant andre IKEA, PepsiCo, Spotify og Forrester spennende foredrag om det nyeste innen tjenestedesign, og hvordan deres organisasjoner forholder seg til – og takler – utfordringer i et samfunn som endrer seg suuuperkjapt.

1. AI kan (faktisk) kombineres med designprosessen
Et av høydepunktene var å høre finske Hellon snakke om hvordan de bruker AI til å finne ny innsikt i store datamengder, for å prioritere fokusområder for forbedringer av komplekse tjenester. AI trenger dermed ikke være et teknisk element som kommer på toppen av designprosesser – det kan faktisk være en del av selve prosessen.

Vanligvis gjør man rundt 15 intervjuer når man skal gjennomføre innsiktsarbeid, men hva om man kunne gjøre 1500 intervjuer, og bruke mindre tid på å behandle dataene man henter inn?

 

2. Tribes istedenfor personas
Ola og Henrikke syntes det var spesielt interessant å høre om hvordan PepsiCo dyrker frem merkevarer basert på «tribes» istedenfor personas som blir mye brukt i dag. PepsiCo fortalte også om hvordan denne tribe-tilnærmingen har manglet i produkter utviklet for kvinner, og om hvordan de jobber med å forbedre dette. LIFEWTR er et eksempel på et produkt som retter seg mot unge kunstnere og designere av alle kjønn.

Ola og Henrikke på konferansen.
Ola og Henrikke. Sistnevnte er tydelig begeistret for bordbrikkene (!) fra Spotify.

 

3. Bittesmå ord utgjør stor forskjell
Jeg jobber som tekstforfatter, og da er det kanskje ikke så rart at jeg likte foredraget til Mario Ferrer – Senior UX writer i King – spesielt godt. Han sa blant annet at det er innmari viktig at UX-ere og tekstfolk jobber sammen helt fra starten av siden ord er en del av designet, og at det å putte inn Lorem Ipsum faktisk ikke funker i praksis.

Ifølge Ferrer er en tekstforfatters rolle vanligvis er å overtale, mens en UX-skribent skal guide brukeren så godt hen kan. Derfor mener han at det å få en tradisjonell tekstforfatter til å "se over appen til slutt" kanskje ikke holder.

Han kom også med dårlige og gode eksempler på feilmeldinger: Istedenfor å skrive «Failure! There is a problem» kan du skrive «Wrong password». Da gir du en tydelig, konsis og nyttig melding til brukeren.

Gruppebilde av Knowits ansatte på konferanseTydelige, konsise og nyttige folk. Fra venstre: Ingvild, Ola, Henrikke, Sverre og Anne Lise.

 

4. Bruk tid på designprosesser, men ager raskt
Sverre syntes kontrasten mellom de to første foredragene var interessant.

Andy Polaine fra Fjord snakket om hvor viktig det er å virkelig bruke tid på designprosesser i en hverdag med økende fokus på å sprinte. Kreativitet, kartlegging av komplekse problemstillinger og brukerinvolvering kan være tidkrevende.

Andy Polaine viser bilde av en blokk som brenner. På bildet står det "A deadly lack of long-term thinking".

Andy Polain fra Fjord snakker om fatale konsekvenser av å tenke kjapt og kortsiktig.

Like etterpå kom Reineke Reitsma fra Forrester på scenen for å snakke deres forskning på «moderne brukere». Hun pekte blant annet på at brukernes oppførsel og forventninger endrer seg raskere enn noen gang, noe som tilsier at bedrifter må agere raskere for å lage løsninger som gir gode brukeropplevelser.

Både Andy Polaine og Reineke Reitsma har rett i sine betraktninger og Sverre mener vi bør bli flinkere til å ta gode vurderinger på når vi skal «sprinte» og når vi bør «gå».

 

5. Spennende helseinnovasjon
Anne Lise deltok på en session med INSITUM om Healthcare Innovation. De viste eksempler på hvordan de brukte pasientreiser som et daglig verktøy. For en sykdom som Parkinsons er sykdomsforløpet gjerne på 30-40 år. INSITUM kartlegger hele reisen, og trenger da å snakke med pasienter og tjenesteytere i hele forløpet.

The CareLAB viste også fram case studies om hvordan de jobber med helseinnovasjon. De hadde blant annet laget et spill som kan brukes sammen med eldre i teselskap for å ta opp samtaler rundt døden.

I et annet case viste The CareLAB hvordan de hadde fått med aktører fra et kulinarisk institutt til å jobbe sammen med kreftpasienter og aktører innen kreftbehandling for å sammen kunne lage nye prototyper for ernæring. Co-creation workshops var dessuten en fin måte å innlede behandlingen på.

Les mer om helseinnovasjon i Anne Lises blogginnlegg her.

 

6. Kan man løse miljøutfordringer på to timer?
Sammen med nederlandske STBY hadde vi en master class med temaet «Power to The People». Fem byer var blitt valgt ut til Clean Energy Challenge, og vi fikk jobbe med hver vår by og deres lokale problemstillinger. I løpet av to timer lagde vi idé og prototypet konsepter for Amsterdam, Sao Laolo, Mexico City, Dehli og Nairobi. Resultatet ser du på Twitter og #cleanenergychallenge.

Tre kvinner foran Disseny Hub Barcelona

Vår Anne Lise (i midten) sammen med to utsendte fra Sparebanken Vest.

 

 

 

Kategorier

Abonner på vårt nyhetsbrev