Topp 3 fra Nordic.design 2018

Topic: Konferanse

Mattis Bødtker
14.09.2018

P9050181Onsdag 5. september dro digitale og grafiske designere fra Knowit Experience Oslo til den årlige designkonferansen Nordic.design i Stockholm. Her er høydepunktene!


Scroll helt ned for filmsnutt fra konferansen.


Nordic.design
er en konferanse som tar for seg alt innen UX, UI, verktøy og design-metodikk. Hit inviteres kjente internasjonale talere og ledende fagfolk fra de største og mest innovative selskapene i verden. Konferansen finner sted dagen før søster-konferansen Nordic.JS, som er mer eller mindre det samme, bare mer rettet mot front-end utvikling, og virker som et utrolig bra alternativ for Knowits front-endere.

I år hadde de blant annet designere fra Google, Facebook, Figma, Twitch, UNICEF, Headspace og Dalton Maag.

Selve konferansen varte kun én dag (onsdag 5. september), og hadde bare ett spor igjennom hele dagen. Dette var selvfølgelig en stor fordel for oss, da vi alle fikk se det samme, og gjorde at vi slapp mange transportetapper i løpet av dagen. Som seg hør og bør når man er i Sverige, så ble det litt fika mellom slagene.

Knowit-ansatt nyter en kanelsnurr
Av totalt 10 foredrag, som alle var interessante på hver sin måte, hadde vi tre favoritter;


Ikke stol blindt på data
Et av de gode foredragene kom fra Vicki Tan, Senior Product Designer fra Headspace, en veldig populær meditasjons-app. Hun fortalte om utfordringer i frafall under onboarding-prosessen i appen. Hvordan kunne de forhindre at hele 62 % av nye brukere falt av i løpet av onboardingen? Ved å følge intuisjonene sine, tenke forbi dataen og involverer brukerne, klarte de å lage en løsning som møtte brukernes behov.

Keynote-slide av "habit formation loop": trigger, action, reward and investment


Tør å gjøre noe annerledes
Danger Dave (Artist, Cool Shit) hadde, om ikke annet, det mest crazy foredraget på konferansen. Han ble internasjonalt kjent for å «ta internett og gjøre det virkelig». Han har blant annet laget et enormt oppblåsbart hode av Lionel Richie, og en gigantisk oppblåsbar katt som skyter laserstråler ut av øynene. Han fortalte om sin reise fra å si opp jobben og dumpe dama, til nå å leve av å være designer og kunstner. Et underholdene foredrag om utfordringene ved å ta en stor risiko i livet, som kan lønne seg på sikt. 

Lionel Richies hode som kunstinstallasjon på en festival i England.


Kommunikasjon over digitale flater
Jennifer Daniel (Creative Director of Expression Design, Google) snakket om hvordan vi kommuniserer med hverandre i en digital verden – med emojis. Hun tok et dypdykk i hvorfor vi bruker dem så mye i måten vi kommuniserer på, og forklarte det med at vi som mennesker har behov for å vise fram personligheten vår. En måte å tydeliggjøre eller hinte om følelsene våre når vi kommuniserer med tekst. Hun illustrerte også fallgruvene vi støter på når Apple, Google, Microsoft, Twitter og andre, tolker emojis på forskjellige måter. Mange trodde disse skulle forsvinne, men de har kommet for å bli. Ikke bare har de blitt sosialt akseptert, men brukerne har begynt å tilegne egne og doble betydninger til dem. 🍑

Fersken-emojien i ulike varianter: iOS 10, iOS 10.2 beta 1 og iOS 10.2 beta 3

Hvis vi skulle oppsummert, så ville vi sagt at designere må stole mer på intuisjonen sin. Brukeropplevelse er ikke mekanisk eller teknisk, men menneskelig. For å dra det litt ut, så ligger det følelser bak brukernes handlinger og opplevelser av løsninger, og det er det kun en menneskelig intuisjon som kan løse dette.
 
I en designverden hvor alt skal bli enklere, hvitere og flatere, og hvor vi er nødt til å designe smartere, må vi ikke glemme å utfordre oss selv ved å gjøre noe helt annerledes. Gjør noe crazy, tør å ta noen valg som ikke er «standard». Ikke glem å provoser litt innimellom.🖕🏻

 

 

 

Abonner på vårt nyhetsbrev