Turistene kommer – har du ditt digitale kontaktpunkt klart?

STRATEGI OG DIGITALISERING, #MARKEDSFORING

Kjetil Veseth og Christina Hauge
05.06.2020

Ola Nordmann var på XXL og kjøpte telt og hengekøye. Det var en god idé, men etter all sannsynlighet kommer han til å stoppe langs veien og Google nærmeste overnattingssted. Har du ditt digitale kontaktpunkt klar?

I løpet av de neste ukene kommer Ola og Kari, og kanskje Gitte og Jesper fra Danmark til å legge ut på veiene for å oppleve Norge. Dette har vi sett på nyhetene og lest i avisene, men også i Google ser vi massive hopp i søk som «Ferie i Norge», «Vestlandet» og «Lofoten Glamping».

300.000 nordmenn søker råd på Facebook

To reiseglade venner fikk et momentum den 20.mars da de opprettet Facebook-gruppen «Tilbring sommeren i Norge».

Spol 2,5 måneder frem, og gruppen har 300.000 medlemmer, og er blitt et gigantisk markedsføringsvindu ut mot skjulte perler i Norge. Gruppen ble startet for å gi reiselystne nordmenn inspirasjon til å tilbringe sommeren i egen bakhage. Medlemmene poster innlegg som minner oss på de fantastiske områdene som ligger rett utenfor stuedøren. Dataen gruppen sitter på, er som kjent gull. Mon tro om mange reiselivsaktører misunner de den gratis utstillingsplassen en slik gruppe er?

Hva betyr dette for oss? Orden i sysakene.

Det betyr at nordmenn konsumerer enormt mye digitalt innhold for å finne den perfekte sommerferien i Norge. Vi ser en stadig økning i digital rekkevidde og mediebruk i de ulike kanalene. Det er dermed helt essensielt å sørg for gode brukervennlige digitale kontaktpunkter.

Helt nye brukergrupper på Norgesferie

Sommeren som vi går inn i nå vil for reiselivsnæringen bestå av nye brukergrupper som ikke har vurdert norgesferie tidligere. For bedrifter er det nå en god anledning til å bygge langsiktige digitale relasjoner, og for mange vil dette være tiden for å utvikle godt digitalt innhold på video, blogg og i sosiale medier. Det betyr at det er viktigere enn noen gang å ha orden på den digitale markedsføringsriggen din.

Bygger fortrinn på lengre sikt

Har du et overnattingssted, opplevelsessenter eller en jordbærbod for den saks skyld, så bør du følge med nå. Kanskje Ola Nordmann velger å bruke teltet likevel. Han har tross alt investert noen kroner i turutstyr for famililen. Han vil heller bruke pengene på en opplevelse langs veien. Kan man få leid en fritidsbåt på Sotra? Er museet åpent når vi kommer fram? Ola og Kari, Gitte og Jesper kommer til å bruke mobilen flittig. La oss håpe det går sømløst, og litt mindre frenetisk. En bonus er at ved å handle raskt og tenkte digital som reiselivsaktør, bygger man fortrinn på lengre sikt.

Enkle råd for å få kunder i sommer

dart1. Hjelp Google med å forstå at du har den mest relevante siden for det kundene dine leter etter (SEO-analyse).

Visste du at over halvparten av trafikken til nettsteder kommer fra organisk søk i Google? Og visste du at norske nettsteder er blant de aller dårligste i verden på SEO (søkemotoroptimalisering)? SEO og analyse har i en ny studie fra Microsoft sammen med blant annet tilrettelagte tekster for digitale flater, UX-writing, blitt anerkjent som den viktigste ferdigheten markedsførere bør besitte i 2020.

Å tilrettelegge nettstedet ditt for bedre synlighet i Google kan være den mest lønnsomme investeringen du gjør i år. Arbeid med SEO gir deg nemlig mer gratis trafikk, en bedre brukeropplevelse og bidrar også til å bedre effekten av betalte markedsføringskanaler.

bars2. Få kontroll på målingen

Det er nå helt essensielt å bruke tid og ressurser på de relevante tiltakene. Kontinuerlig måling og analyse er avgjørende for å lykkes digitalt og gir deg muligheten til å skifte gir raskt. Det er viktig at man vet hva man skal oppnå med nettstedet og hvordan man skal måle effekt. Man bør definere målepunkter, måltall og sikre at man har et målingsoppsett som gir grunnlag for handling og kontinuerlig forbedring av digitale aktiviteter.

cake3. Konverterings­optimalisering

Hvis du er så heldig at du selger produkter eller tjenester på nett er det viktig å ha fokus på konverteringsoptimalisering. De fleste bedrifter bruker mye penger, tid og innsats på å skaffe trafikk til nettstedet sitt - men de færreste legger like mye innsats i å få mest mulig verdi av trafikken.

Konverteringsoptimalisering handler om å jobbe systematisk for å øke prosentandelen av brukere på nettsiden som utfører en ønsket handling - eller en konvertering som det gjerne kalles. Det handler om å gjøre nettstedet stadig bedre for brukeren og stadig mer lønnsomt for bedriften din.

Enten målet er å selge noe, samle leads, øke selvbetjeningsgraden eller noe helt annet - så er konverteringsoptimalisering et av de enkleste og mest lønnsomme grepene du kan gjøre for å øke verdien av nettstedet ditt.

eye54. Videoproduksjon og distribusjon

Video og levende bilder er essensielt når du skal vise frem produktet eller tjenestene dine. Lag innhold som kan hjelpe andre og som forteller hva dere gjør.  Innhold konsumeres rekordraskt i dag, og vi er mer nysgjerrig enn noen gang på hvordan det ser ut der vi planlegger å reise.  I tillegg gir video større rekkevidde i sosiale medier – du når rett og slett ut til flere mennesker.

Vi i Knowit har et av Norges mest kompetente team innen digital markedsføring og innholdsproduksjon og tar mer enn gjerne et møte for å se på løsninger som hjelper din bedrift.

Kontakt oss.

 

Kjetil Veseth
Telefon: 995 13 759
E-post: kjetil.veseth@knowit.no

veseth_fb

Abonner på vårt nyhetsbrev