I dagens digitale økosystem er synlighet på Google avgjørende for alle som selger varer på nett. Google begrenser seg ikke lenger til tradisjonelt søk, men infiltrerer nå nettbutikkens innerste lag med blant annet Vertex AI. For kundene er dette praktisk, men hva blir konsekvensene for deg som driver med e-handel?
Google nøyer seg ikke med å bare interagere med brukere i sitt eget søk, men utvikler nå tjenester på innsiden av din nettbutikk i et enormt tempo. Med lanseringen av avanserte verktøy i Vertex AI beveger Google seg dypere inn i selve nettbutikken din, og tilbyr løsninger som vil påvirke hele kundereisen for dine kunder.
Nordiske selskaper som Voyado, Nosto og FactFinder (som har kjøpt Loop54) og internasjonale aktører som Algolia og Optimizely har betydelige markedsandeler innen internt søk, personalisering og lojalitet. Vårt inntrykk er at de færreste er klar over at Google de siste årene har lansert avanserte løsninger innenfor Vertex AI (Googles enhetlige plattform for maskinlæring og kunstig intelligens, designet for å hjelpe bedrifter med å bygge, trene og distribuere AI-modeller effektivt). Denne plattformen gir tilgang til de nyeste Gemini-modellene, som er i stand til å forstå og generere en rekke innholdstyper, inkludert tekst, bilder, lyd og video. Ved hjelp av verktøykassen i Vertex AI beveger Google seg dypere inn i selve nettbutikken din, og tilbyr konkurrerende løsninger til teknologileverandørene innen netthandel. Teknologien er på full fart inn i det norske markedet, hvor f.eks. Maxbo har tatt dette i bruk med meget gode resultater.
Integreringen av Vertex AI og Gemini i nettbutikker åpner for en rekke muligheter:
Disse eksemplene illustrerer bare noen få av de mange mulighetene Vertex AI tilbyr deg og din organisasjon. Med grundig forståelse av bransjen, kreativ tilnærming, og dyp innsikt i teknologien, vil potensialet for fremtidige gevinster være enormt.
Du har nettopp kjøpt deg et par nye blå jeans og innser at du trenger en rød genser som passer perfekt til buksene. Du åpner Google og søker etter «rød genser». Blant de første resultatene finner du en nettbutikk du tidligere har handlet i som fanger interessen din, og du klikker deg inn. På produktsiden blir du møtt med flere forslag til røde gensere i ulike stiler og prisklasser. Dette er takket være Googles personaliseringsmotor i din nettbutikk som forstår dine preferanser og tidligere kjøp.
Men du er fortsatt usikker på hvilken genser som vil passe best til dine nye jeans. Du bestemmer deg for å bruke nettbutikkens virtuelle assistent, drevet av Googles Gemini-modell. Assistenten forstår konteksten og gir deg anbefalinger basert på din tidligere stil og tilgjengelige produkter på lager. Den foreslår til og med et par sko som vil komplettere antrekket ditt perfekt.
Fornøyd med anbefalingene legger du produktene i handlekurven og fullfører kjøpet. Ved hjelp av Googles AI-teknologi fikk du en enklere, personlig og tidsbesparende handleopplevelse.
Den mest åpenbare årsaken er at Google også eier infrastrukturen gjennom Google Cloud og dermed har økonomiske insentiver for å tilby produkter og tjenester hvor de allerede har kompetanse og kapabiliteter. La oss ta en kikk i spåkulen.
På mellom- til lang sikt vil vi se drastiske endringer i hele økosystemet rundt ehandelsteknologi. Med nye kraftige språkmodeller og utvikling av smarte AI-agenter, kan det være at det vi nå ser er Google som posisjonerer seg for fremtidens søkemotor. Vi vil mest sannsynlig ikke se søkemotorer slik vi kjenner dem i dag, men at vi vil prate direkte med virtuelle assistenter når vi skal gjennomføre digitale kjøp. Presentasjonslaget i nettbutikken din vil byttes ut med det som kan ligne en chatbot. Selskaper som selger produkter og tjenester online vil i stor grad selge gjennom et fåtall dominerende kanaler eller «assistenter». Høres det kjent ut? Det er aktørene som har tilgang, eller enkelt kan få tilgang til dataen din (med ditt samtykke) som vil ha et stort konkurransefortrinn når fremtidens netthandel tar form. Vi tror at det er dette Google nå posisjonerer seg for.
Hvis du ikke lenger eier ditt eget butikkvindu online og du har varer som «alle» andre også selger, hvilke kort har du egentlig igjen på hånden?
Infrastruktur blir viktigere. Effektiv dataflyt og datakvalitet vil være en differensiator. En solid verdikjede med effektivt lager og logistikk, kundeservice, produktkvalitet, samt bedriftens evne til å bygge merkevare og identitet gjennom andre kanaler, vil være utfordrende. Likevel er det dette som blir avgjørende dersom ikke pris skal være det viktigste verdiforslaget til kundene dine.
Bedrifter med en forretningsmodell som selger «direct-to-consumer» kan ende opp som vinnerne her, da de i større grad kan styre hvilke kanaler deres produkter skal selges i og dermed prisen på produktene. I tillegg kan de tvinge (eller insentivere) kunder til å bestille direkte fra deres egne digitale kanaler. Spørsmålet er da hvordan disse kanalene vil se ut.
Du som teknologileverandør mot ehandelsmarkedet vil potensielt møte store utfordringer og muligheter i tiden fremover. Vi står muligens overfor et paradigmeskifte, hvor teknologiselskaper som Google har en betydelig fordel grunnet deres ressurser og interne kapabiliteter innen AI-utvikling. Etablerte aktører som tilbyr konkurrerende produkter, må nå revurdere sin teknologistrategi for å kunne konkurrere. De må enten ta i bruk teknologien som «kjempene» utvikler eller finne nye måter å differensiere sine produkter og tjenester på.
Som en bedrift som driver med ehandel i dag, vil det være lurt å begynne å posisjonere seg for endringene som er på vei.
Hvordan vi kan hjelpe deg
Som en Premier Partner på Google Cloud har vi i Knowit allerede utviklet skreddersydde løsninger for flere store norske merkevarer. Er du nysgjerrig på hvilke muligheter Vertex AI kan åpne for din organisasjon? Ta kontakt med gjerne Christoffer, «Head of Digital Commerce» hos Knowit Experience Oslo.