Blogg | Knowit

Funksjon eller følelser? Hvordan kommunikasjon kan styrke tekniske løsninger

Skrevet av Melissa Indal | Jul 3, 2025 10:29:28 AM

Et hvert prosjekt starter med et behov – eller et problem. Ofte en kombinasjon. Kanskje er nettsiden til bedriften din utdatert, dere mangler en app eller designet er ikke tilpasset dagens marked. Løsningen? Man går i gang med prosjektet med utgangspunkt i å løse det med teknologi og funksjonalitet.

Til slutt står produktet klart. Ferdig utviklet. Klart til bruk.

Men så kommer spørsmålene: Hvordan skal folk finne den? Forstå den? Bruke den? Engasjere seg – eller anbefale den videre?

Å jobbe med merkevaren er ikke bare markedsføring, det er innbygd i hele opplevelsen og interaksjonen brukeren har med merket, på tvers av løsninger, flater og kanaler. Ta for eksempel betalingsappen Klarna. I 2017 kom David Sandström inn i selskapet som Chief Marketing Officer. Med bakgrunn som administrerende direktør i et av Sveriges største reklamebyrå, brakte han med seg et sterkt kreativt og forbrukerfokusert perspektiv.

Allerede fra start etablerte de et internt kreativt team for å sikre at merkevaren ble ivaretatt i alle ledd – uavhengig av hvor eller hvordan man møter Klarna. Resultatet? En total rebranding: fra et tradisjonelt fintech-selskap til et trendy, livsorientert merke med 100 millioner aktive brukere globalt.

Hva om du, som Klarna, involverer kreatører fra dag én – slik at merkevaren er synlig i hvert klikk på nettsiden eller i appen? En løsning som ikke bare er teknisk utviklet, men også kreativt utviklet. En løsning som har tatt disse viktige spørsmålene i betraktning:

  • Hvordan henger dette sammen med bedriftens strategi og personlighet?
  • Hvordan skaper vi noe nytt og kreativt som gir varig verdi for sluttbruker?
  • Hvilke problemer løser vi for folk – og hvordan forteller vi den historien gjennom den tekniske løsningen?

Vi tror at problemer løses best i lag. Så neste gang du bestiller noe fra oss eller fra en av våre konkurrenter – husk å be om et tverrfaglig team med én kreatør eller to med på laget.

Vil du vite mer? Ta kontakt med Melissa, senior kreatør i Knowit.