Når budsjettene er begrensede, utviklingskostnadene høye og man føler man knapt har en fot på perrongen i det toget forlater stasjonen: Hva skal man da prioritere?
Det finnes en kraft som driver selskaper til å investere i digitalisering. Uansett marked. Uansett bransje. Bedriftene skal sikre forretningsmodellene sine, trygge arbeidsplasser og være rustet for fremtiden.
Alle skal møte de tøffe kravene generasjon Z har til produkter og tjenester: Enkelt, sømløst, automatisk og intuitivt. Dette er tilfeldigvis de samme egenskapene en robot har i dag.
Det gir tre naturlige spørsmål å stille seg: Hva er viktig for kunden? Hva er viktig for oss som bedrift? Hva vil gi oss et konkurransefortrinn i et stadig tøffere marked?
Å skape og opprettholde en merkevare og skape verdier i dag, krever i økende grad brukervennlighet og god kundeopplevelse. Design, kreativitet og emosjonelle verdier har aldri vært viktigere enn nå. Det er på tide at vi ser på de virkelige kommersielle verdiene av å fokusere på kreativitet og design.
Altså - design i et holistisk merkevareperspektiv.
Ikke misforstå. Selvsagt skal vi fortsatt drive forretningsutvikling og ha fokus på digitale tjenester som gjør hverdagen enklere for folk. Men vi må også ta inn over oss at forbrukere er villig til å betale 47 prosent mer for en merkevare som behandler dem som mennesker, enn en som ikke gjør det. (Karmarama, 2019.)
Digitalisering og tjenesteutvikling går hånd i hånd med design og kreativitet. Det ene er ikke viktigere enn det andre. Men hva er det som skiller oss ut? Hva er det som gjør at vi elsker noe - og misliker noe annet?
Det er noe som heter at «hvis ingen hater deg vil heller ingen elske deg».
Differensiering gjennom design, kreativitet og merkevare handler nettopp om det. For å få tilhengere og fans må man også tørre å skaffe seg motstandere. Man må våge å velge vekk, eller å våge å bli valgt vekk.
Så hva er design og kreativitet? Og ikke minst, hva er godt design og kreative løsninger? Mange tenker noe visuelt knyttet til en tjeneste eller et produkt. En ferniss.
Men design handler ikke hvordan noe ser ut. Det handler om hvordan noe fungerer og hva det får deg til å føle.
Selskaper som lykkes med design, klarer å formidle kompliserte løsninger til sitt kjernepublikum samtidig som det knytter sterke emosjonelle bånd.
Derfor trenger vi kreativitet mer enn noen gang. Kreativitet er intelligens som har det gøy. Det er det som skaper merker vi elsker.
I digitaliseringskappløpet har vi homogenisert brukeropplevelsen og gjort varemerker til varer lik alle andre. Uheldigvis er det ofte slik at når design og kreativitet trengs som mest, investerer ledere minst.
Når inngangsdøren til butikken din har blitt en webside eller en app, flyselskapene lar deg sjekke inn på mobilen og kafeen lar deg snike i køen med en forhåndsordre: Når alt er basert på den samme teknologiske tilnærmingen, designet rundt det samme brukerbehovet, hva er det da som skiller merkevarer fra hverandre?
Kreativitet og evnen til å velge bort.
Vi skal ikke finne opp hjulet på nytt. Men vi må tenke rundere. For å levere det kundene etterspør, må merkevarer innovere.
Strukturelt sett bør data, teknologi, media og kommunikasjon samles med kreativiteten i sentrum. Det betyr at ledere må prioritere. Man må gå for beslutninger som gjør at kundene blir engasjert og begeistret.
Vi lever i en tid hvor man har alle verktøyer tilgjengelig, og alle muligheter til å forme fremtidens merkevareopplevelse. Det er kun mulig hvis man finner balansen mellom kreativitet og teknologi.
Det er egentlig ganske logisk. Mennesker foretrekker en personlig touch. Men husk at personlighet er noe mer enn bare et steg på vei til merkevarehimmelen. Den er også en vei til bedre lønnsomhet.