Insight

Knowit Insight er et av de sterkeste kompetansemiljøene på digital transformasjon i Norden. Vi som jobber her er sultne på å lære og liker å dele kompetansen vår – både med kolleger og omverdenen.

Insight

Digitale medarbeidere Emailbot

Kjære leder av kundeservice – hvorfor fjerner du muligheten til å ta kontakt per epost?

Hvis jeg som kunde har et spørsmål har jeg i dag mulighet til å ta kontakt med selskapet det gjelder på utallige måter. Jeg kan eksempelvis spørre en chatbot. Dette er en ny og fremtidsrettet kanal som fungerer meget godt og gir meg raske svar, men enn så lenge er det ofte av generisk karakter. Hvis en chatbot ikke evner å hjelpe meg kan jeg bli satt over til en kundebehandler. Er jeg uheldig må jeg vente i kø. Da begynner jeg ofte å lese meg opp i FAQ seksjonen, noe jeg sjeldent har tålmodighet til å gjøre mer enn noen få sekunder. Om jeg ikke finner et svar raskt logger jeg meg typisk inn på «Min side», eller så kan jeg prøve å ringe inn, og på nytt vente i kø. Alternativt dropper jeg mulighetene over, sender en epost til selskapet, og venter typisk i noen dager før jeg forhåpentligvis får et korrekt svar.


#rpa Strategi og digitalisering Digitale medarbeidere

Slik lykkes du med RPA og automatisering

Kort om robotisert prosessautomatisering

De siste årene har vi sett utstrakt bruk av automasjonsteknologi som overtar manuelle og rutinebaserte oppgaver fra ansatte, og vi vil se mer i årene som kommer. Smart bruk av teknologi fortsetter å være et viktig konkurransefortrinn, og bedriftene som lykkes med å finne en god balanse mellom oppgaver utført av mennesker og maskiner er de som vil klare seg best fremover. Under Covid-19 pandemien, med karantene og påtvunget hjemmekontor, har dette blitt spesielt synlig. Blant mange løsninger i et teknologilandskap under konstant utvikling har robotisert prosessautomatisering (RPA) tredd frem som et digitaliseringstiltak som i økende grad tas i bruk både i offentlig og privat sektor.


Digitale medarbeidere

Hvordan lykkes med rekruttering ved bruk av virtuelle assistenter

Mange selskaper er for dårlige på rekruttering. Vi har alle kommet over en stillingsannonse som virker spennende og bestemt oss for å søke, meg selv inkludert. Det kan vise seg å bli en lang og tungvinn affære, der man blir spurt om å legge inn den samme informasjonen flere ganger manuelt. Min erfaring er at dette kan bli så krevende at jeg revurderer om stillingen i det hele tatt er verdt bryet. Som relativt fersk i arbeidsmarkedet har jeg erfaring fra langt flere dårlige enn gode søknadsprosesser. En gjenganger er dårlig kommunikasjon, som bærer tydelig preg av en overbelastet HR-funksjon. Og hvis selskapet endelig responderer, er det gjerne så upersonlig at man kan miste interessen for bedriften som fremtidig arbeidsgiver.


Digitale medarbeidere

Roboter trenger ikke hjemmekontor

Corona-viruset smitter med eksplosiv fart, og Norge befinner seg i øvre del av listen. Bedrifter er i varierende grad rustet for dagens situasjon, men dem som har tatt i bruk digitale medarbeidere har et fortrinn. De reduserer arbeidsbelastning, kundehenvendelser og evner å hjelpe og støtte bekymrede ansatte.


Digitale medarbeidere

Fem digitale medarbeidere som kan forbedre din kundeservice i morgen

Kundeservice anno 2020 leverer ikke godt nok. For noe tid tilbake ringte jeg banken min vedrørende spørsmål tilknyttet en faktura. Etter 30 minutter i kø fikk jeg endelig svar, et svar jeg like gjerne kunne fått fra en velfungerende chatbot. Noen dager senere ringte jeg opp kundeservice til et flyselskap for å endre en bestilling. 40 minutter i kø, og tre mailer senere, var det gjort. En relativ enkel oppgave. For flere bedrifter er status quo på kundeservice lange ventetider på telefon og mailer som ikke blir besvart.