Trafikk fra Google kommer ikke av seg selv. Du må jobbe med søkemotoroptimalisering. Det er mange faktorer som påvirker hvor høyt på Google nettsiden din havner, og innhold og bruk av søkeord er to av de viktigste.
Det er kanskje ekstra viktig å tenke på dersom du har en nettside på nynorsk. Du risikerer nemlig at besøkende ikke finner siden din. Her forklarer vi hvorfor, og hva du kan gjøre for å unngå å miste trafikken.
To forskjellige språk
Noen ganger oppfatter Google nynorske ord som synonymer til bokmålsord, mens andre ganger som et helt annet ord. Faktisk kan en si at Google stort sett oppfatter nynorsk og bokmål som to ulike språk. Og det er her hovedutfordringen ligger.
La oss bruke en nynorsk nettside som selger kaffekopper som eksempel. Ordet kaffikopp blir derfor brukt. Selv om du søker på nynorsk, prøver Google å rette det til bokmål:
Velger du ikke anbefalingen til Google, men søker etter kaffikopp, får du bare nettsider som bruker akkurat dette ordet – på nynorsk. Du får altså ikke opp sider som bruker ordet på bokmål. Og motsatt. I gjennomsnitt gjøres det 2900 søk på kaffekopp i løpet av én måned. Til sammenligning gjøres det 140 søk på kaffikopp. En stakkars selger av kaffikopper risikerer å glipp av mye trafikk inn til siden sin fordi den ikke er synlig på Google.
Det finnes cirka 600 000 nynorskbrukere her i landet (SNL). Det er med andre ord mange flere bokmålsbrukere enn nynorskbrukere. Det ser vi også tydelige spor av, da det er betydelig flere søk på ord på bokmål sammenlignet med nynorsk.
Søker brukerne på nynorsk?
Det er lett å tenke at nynorskbrukere bruker nynorsk når de googler. Men er det egentlig sånn? Basert på søkeordsanalyser vi har gjort for kunder ser vi at det ikke stemmer.
Vestland er en del av kjerneområdet hvor befolkningen har nynorsk som primærspråk (SNL). Over ser du at det likevel er stort forskjell i søk på nynorsk og bokmål i fylket. Betydelig flere søker etter leker og strøm, enn leiker og straum per måned. Det er derfor viktig å tenke på hvilken målform dine besøkende bruker når de googler.
Stor forskjell i søkeresultat
Tilbake til den kaffekoppen. Det er stor forskjell på antall søk etter den på Google. Ordet kaffekopp har nesten 6 millioner søkeresultater, mens kaffikopp bare har 34 000. Google har sannsynligvis ikke oppfattet at disse er synonymer.
At ord ikke oppfattes som synonymer er litt av forklaringen på hvorfor det er så stor forskjell på resultatene. Søker du opp kaffikopp får du ikke opp resultater som inneholder ordet på bokmål. Og siden det er flere nettsider bruker bokmål enn nynorsk er det derfor helt logisk at søkeresultatene er deretter.
Google velger bokmål
Noen ganger får man opp resultater på bokmål, selv om du søker på nynorsk, slik som under her:
MERETHE KLOSTER, 15.12.2021