Blogg | Knowit

Salgsmodellering som et strategisk verktøy

Skrevet av Aleksander Kristensen | Jun 18, 2025 11:00:27 AM

Mange virksomheter investerer tungt i markedsføringen sin, men har begrenset innsikt om hva som faktisk virker og hva de får igjen for investeringene. Ved å bruke salgsmodellering får virksomheter et av de beste datadrevne verktøyene tilgjengelig for å evaluere og optimalisere markedsføringen sin. I dette innlegget utforsker vi hvorfor salgsmodellering ikke bare er et analyseredskap, men et styringsverktøy som gir et tydelig og praktisk grunnlag for strategiske, datadrevne beslutninger. 

Hva er markedsføringen egentlig verdt?

I bransjer der markedsføring er kritisk for å nå forretningsmål – og der virksomheter preges av raske endringer, store datamengder og mange samtidige påvirkningsfaktorer – blir behovet for datadrevet og strategisk innsikt kritisk for å forstå hva som faktisk driver de kommersielle resultatene. Hvor stor effekt har egentlig markedsføringen på salget? Hvor mye påvirker eksterne faktorer? Og hva er avkastningen på markedsføringen? 

Når fremtiden er usikker, endringene skjer raskt og konkurransesituasjonen er kompleks, blir det ekstra krevende å forstå effekten av markedsføring og andre drivere for salget. For eksempel: 

  • FMCG-aktører må ta raske beslutninger om pris, kampanjer og distribusjon, og trenger innsikt i hvor mye markedsføringen faktisk påvirker salget i en hverdag med små marginer og høy konkurranse. 
  • Flyplasser må balansere mellom kommersielle krav og samfunnsoppdrag, samtidig som de tiltrekker passasjerer til parkering, servering og shopping.  
  • Bank og forsikring står overfor stadig skiftende markedsvilkår, regulatoriske krav og økt digital konkurranse, hvor kampen om kundene blir større.  
  • Utdanningsinstitusjoners rekrutteringsarbeid påvirkes av endringer i rammevilkår, studiestøtte og studiepoeng. Hvilke rekrutteringstiltak bidrar faktisk til flere kvalifiserte søkere – og hvilke gjør ikke det? 

Felles for mange er behovet for datadrevet beslutningsstøtte. Når det er mange faktorer i spill, holder det sjelden med erfaring og tradisjonelle måleparametere alene for å forstå markedsføringens effekt. Gjentagende nøkkelspørsmål for ledelsen er gjerne: 

  • Hva får vi igjen per investerte markedsføringskrone?  
  • Hvilke kampanjer eller kanaler fungerer best?  
  • Har vi over- eller underinvestert?  

Salgsmodellering kvantifiserer salgseffekt med statistisk presisjon

Salgsmodellering er et innsiktsverktøy og en metodikk som brukes for å kvantifisere hvilke faktorer som faktisk driver salget, og i hvilken grad. Ved å kombinere kraftig programvare, kunstig intelligens og menneskelig innsikt, kan man konstruere en multippel regresjonsmodell som forklarer variasjoner i salg over tid basert på en sammensetning av historiske salgsdata, relevante eksterne forhold og markedsaktiviteter. 

Gjennom den multiple regresjonsanalysen kan vi modellere på ulike effektmål på ukentlig basis (f.eks. omsetning, antall kunder, handlekurv eller konverteringer) og bryte effektmålet ned i ulike bestanddeler som typisk er: 

  • Markedsaktiviteter  
  • Basesalg  
  • Sesongvariasjoner  
  • Eksterne faktorer 

Modellen estimerer effekten av hver enkelt faktor – samtidig – slik at vi kan skille ut hva som faktisk virker. I denne typen statistikk, som eksempelvis også benyttes i medisin, vurderes forklaringskraften til modellene og den statistiske signifikansen til hver enkelt variabel for å sikre at tallene gir en mest mulig realistisk fremstilling av virkeligheten. 

Typisk gjennomføres over 500 millioner simuleringer, der vi blant annet tester ulike kombinasjoner av variabler for å finne den modellen som både har høy forklaringskraft og statistisk robusthet, og som samtidig gir innsikt i relevante forretningsspørsmål for virksomheten. Resultatet er en regresjonsmodell som kvantifiserer hvor mye hver faktor påvirker salget. 

Salgsmodellering vs. tradisjonelle målemetoder

Tradisjonelle målemetoder, som for eksempel klikkrater, visninger eller spørreundersøkelser, gir ofte isolerte øyeblikksbilder og fokuserer på enkeltkanaler. Salgsmodellering tar imidlertid et helhetlig og statistisk fundert perspektiv ved å analysere samspillet mellom alle markedsføringsaktiviteter, sesongvariasjoner, pris, distribusjon og eksterne faktorer, og måler den faktiske effekten på salget over tid. Salgsmodellering erstatter ikke tradisjonelle målemetoder, men er et viktig komplementerende verktøy hvis man ønsker å forstå helheten, driverne og avkastningen. 

Gjennom salgsmodellering omsetter Knowit tall til strategi 

Knowit jobber med salgsmodellering blant annet inn mot planlegging og optimalisering av kampanjer og mediebruk, prisstrategi og merkevare. Vi jobber tett med kundene våre for å samle et godt datagrunnlag og sikre at analysene gir reell verdi. Vi kombinerer modellresultater med kommersiell erfaring, kvalitative vurderinger og operasjonell innsikt. Målet er ikke bare å forstå hva som virker, men å styre markedsføringen med retning og presisjon.  

Vil du lære mer om hvordan salgsmodellering brukes i praksis? I dette caset kan du lese om hvordan vi hjelper Avinor med å kvantifisere verdien av markedsføringen deres.