Skip to content

Hvorfor er det så vanskelig å prioritere?

Her er tre tips til hvordan du kan gjøre det enklere. 

kyle-glenn-IFLgWYlT2fI-unsplash

Se for deg følgende:

Foreldremøtet er nøyaktig samme tidspunkt som den viktige fotballkampen til samme barn. Klassen er ny, du har ikke hilst på lærerne enda, og det er lenge siden du deltok fysisk på ett foreldremøte. Du ønsker å delta på begge, men må velge en av dem. Hva blir det?

Hverdagen er full av slike situasjoner. Vi har ikke tid til alt og må velge, og både privat og i arbeidslivet handler prioritering ikke bare om det vi sier ja til, men det vi velger bort. For i det vi sier vi skal gjøre noe, enten det er å bygge en ny feature eller fikse en bug, så går det på bekostning av noe annet.

Derfor er det vanskelig å prioritere. Heldigvis kan bevissthet rundt dette være nyttig og gjøre prioritering enklere for oss. 


Når er det enkelt å prioritere?

For mange år siden jobbet jeg som forsideredigerer på et av landets største nyhetsnettsteder. Løpende beslutninger om hvilken sak som skulle ligge øverst, den såkalte «toppsaken», kunne av og til være vanskelig. Selv med gode data som viste hva folk klikket på.

De gangene prioritering var enklest var når det virkelig smalt; en kongelig var død eller ett terrorangrep inntraff. Da var det åpenlyst hva som skulle være toppsak.

Prioriteringen var enklere fordi alle, uten at det ble snakket om, var enige om at det var riktig prioritering. Det oppstod en slags forent og felles forståelse, som alle kunne stille seg bak. Helt til det begynte å dabbe av og det var på tide å ha noe annet å tilby brukerne i toppen. 

Mange opplevde nok den samme unisone enigheten under pandemien, da evnen til å snu seg raskt betydde mer enn det som lå i backloggen fra før. 

Upopulært å si nei

Som produkteier er prioritering en stor del av jobben, og mange produkteiere må derfor finne seg i å være litt upopulære av og til. Å oppnå en felles forståelse for prioriteringene man tar er ikke alltid like enkelt, til tross for visjoner, produktmål, OKR og milepæler. Noen vil være uenig med deg. 

Så hvordan møter vi disse utfordringene, og kommuniserer beslutningene våre best mulig?

Her er tre ting du kan tenke på til neste gang du må prioritere:

  1. Alt haster faktisk ikke. Til tross for at noe kan haste en dag, enten det er en bug eller krav fra interessenter eller markedet, er behov dynamiske (mens mål ofte er statiske). Oppbemanning av team for å kunne gjøre mer er ikke alltid løsningen. Innen teamet er oppbemannet, kan både behovene og fokuset ha endret seg. Slik er verden vi lever i. Tegn opp en tidslinje og se på hva som kan tas senere. Hva som menes med «senere» er varierende, men hvis det gjennom mange år blir liggende oppgaver nederst i backloggen må du spørre deg selv om man i det hele tatt skal gjøre det.

  2. Vi vil altfor mye. Dette er en ganske vanlig utfordring i alle bedrifter. Det er sjelden mangel på ideer. Problemet er at vi har ikke nok tid eller folk til å realisere dem alle. Og vi skal heller ikke gjøre alt! Ta en titt på backloggen og tenk heller: Hva skal vi ikke gjøre. Av alle ideer, ønsker og oppgaver, hva gir minst verdi for kunden og bedriften? Det finnes mange kost/nytte-diagrammer å putte alt dette i, men noen ganger trengs det mer for å kunne luke vekk ting, som leder meg over til:

  3. Skaff kvalitativ data. All programvareutvikling svarer på et eller annet behov hos oss mennesker, enten vi utvikler dataplattform, interne systemer eller tjenester som brukes av «alle». Og de som jobber med brukerorienterte produkter vet at innboksen til tider flommer over av tilbakemeldinger: «Kan dere ikke legge til en knapp her» eller «hvorfor fungerer ikke nettsiden på Windows 10». Å svare alle med en hyggelig melding er noe alle bør prioritere, men her er det viktig å ta det mest prekære først: Er flertallet oppriktig sinte for en ny endring etter siste oppdatering, ja da skal du ta det på alvor. Sinte brukere kan koste deg dyrt.

    Enten det er brukerintervjuer eller testing av prototype, vil brukerinnsikt hjelpe oss med å velge riktig og velge bort. Ja, det tar tid å få tak i brukere, og ja, de dukker ikke alltid opp, men er man flere til å gjøre jobben blir det enklere. Både interessenter, produkteiere, utviklere og designere kan (og bør) snakke med brukere fra tid til annen.

I scenariet beskrevet i starten, vant foreldremøtet. Målt verdi trumfet antatt skuffelse, og tidslinjen viste flere fotballkamper enn foreldremøter denne høsten.

Lykke til med prioriteringene!