Vi delte oppgaven vår opp i to deler:
Jeg vil nå ta deg gjennom disse to delene, for å dele våre refleksjoner om Business Design i Knowit Experience.
På grunn av våre akademiske røtter hadde vi et behov for å forstå bakgrunnen av fagfeltet. Hvor oppstod behovet for å blande forretningsutvikling og design, ulikt til hvordan man har jobbet med disse fagfeltene før? Ifølge forfatteren av ‘The Ultimate Business Design Guide’ finnes det flere faktorer som spiller en rolle her, men det startet med én ting – fremveksten av design. De siste tiårene har design som fagfelt vokst til et uunnværlig og ofte avgjørende element i forretningssammenheng. Det handler imidlertid ikke bare om å ha en app som ser bedre ut enn den konkurrentene har, noe som kanskje har vært omdømmet til design-fagfeltet lenge har hatt.
I dag har design fått en mer voksen rolle i forretning, blant annet i innovasjon, endringsledelse og forretningsutvikling. Det har skiftet fra fine, visuelle produkter til brukervennlige og helhetlige løsninger, basert på forståelse av brukerne.
I bunn og grunn er det fire steg som forklarer hvordan Business Design ble et eget fagfelt:
Business designeren er ofte brobyggeren mellom forretning og design i tverrfaglige team og prosjekter. En business designer er en forretningsutvikler med et designtankesett i bunn, eller en designer som også inkluderer et forretningstankesett i sitt arbeid. Business designere komplementerer de øvrige designfeltene ved at vi også tar forretningsperspektivet i produkt- og tjenesteutvikling.
Som designere bruker vi mange av de samme verktøyene som alle andre designere. Vi har fokusert på å finne verktøy som lar oss innta en designholdning og bruke designmetodikk til å jobbe med forretningsproblemer:
(1) verktøy som utforsker stakeholdere i forretningssystemet,
(2) verktøy som skaper oversikt i det forretningssystemet og
(3) verktøy som hjelper å finne opp muligheter få å forbedre forretningen.
Noen eksempler av verktøy som kan brukes for disse tre formålene er:
Utforske stakeholdere
Skape oversikt i forretningssystemet
Mulighetsrom for forretningen
Vi har testet verktøyene på Knowit Experiences forretningsmodell og på løpende kundeprosjekter. Det har vært veldig lærerikt å bruke reelle kundeoppdrag og diskusjoner i gruppen, og vi føler at det har hatt stor nytte å bli kjent med verktøyene. Vi har helt klart utvidet vår faglige kompetanse innenfor Business Design.
Det er mange verktøy som står igjen og mye erfaring å skaffe meg i praksis. Jeg er glad for at jeg får muligheten til å utforske dette med andre interesserte kolleger, og at vi får rom og budsjett til å gjøre det på vår egen måte!
Ta gjerne kontakt om du vil høre mer om hvordan vi jobber med faglig utvikling innenfor Business design.
Vil du lese mer om business design i Knowit Experience? Velg blant lenkene under for mer innhold.