Google Analytics, som en del av Google Marketing Platform, brukes av millioner av mennesker verden over i dag. Det kan sies å være det viktigste verktøyet for å forstå brukerens oppførsel og generelt hvordan nettsiden gjør det med tanke på trafikk. Selv om verktøyet er en viktig del av flere beslutningsprosesser og nettbasert markedsføring i selskaper, er det likevel mange som ikke har dataene riktig filtrert, og derfor tillater mye trafikk som ikke er genuin.
Bot-trafikk er kort forklart ikke-menneskelig trafikk til et nettsted. Denne trafikken kan se ekte ut, men har som oftest lav kvalitet og kan dermed være med på å forurense dataen og igjen ødelegge konverteringsgrader og andre viktige målinger.
Det finnes mye bot-trafikk på internett. En nettside kan forvente rundt 50% av trafikken sin fra diverse bots, både kjente og ukjente. Med andre ord er det derfor ekstremt viktig å være klar over den trafikken som ikke kommer fra ekte brukere.
Google Analytics har en innebygd "black box" filtrering som er svært enkel å ta i bruk. Det eneste som skal til er å huke av "Exclude all hits from known bots and spiders" i alle views. Utfordringen er at selv denne bot filtreringen ikke fungerer optimalt. Denne vil kun fjerne bots som Google kjenner igjen, og det vil derfor være bots som kommer unna dette filteret.
Det er flere måter å oppdage hva som kjennetegner bot-trafikk. Det kan blant annet være varighet på økter under 1 sekund, høy bounce rate og ikke-konverterende trafikk. Men med dette alene er det vanskelig å si for sikkert om det skyldes en bot eller ikke. Det å skulle filtrere bort bot-trafikk selv vil kreve mye manuelt arbeid og vedlikehold.
Google introduserte i 2019 reCAPTCHA v3, som lar deg verifisere trafikk til nettsider uten noen som helst brukerinteraksjon. Simo Ahava, en kjent Google Developer Expert for Google Analytics og Google Tag Manager, har en guide på hvordan dette fungerer. Se her!
Løsningen går ut på at all trafikk inn til nettsiden får tildelt en score mellom 0 og 1, som sier noe om sannsynligheten for at trafikken kommer fra en bot eller en ekte bruker. Ved hjelp av Google Cloud har vi brukt denne guiden til å sette opp Simo og Googles løsning med et JavaScript API og et server-side verification Node JS endepunkt kjørende på Cloud Run. Ved hjelp av denne løsningen kan man enkelt filtrere bort trafikk med lav score for mer korrekte trafikktall og konverteringsrater.
Knowit Experience er en av Norges mest erfarne på Google Analytics, og Google-partner både på Google Marketing Platform, Google Analytics og Google Cloud. Ønsker du å utforske mulighetene Google Analytics og Google Cloud kan gjøre for din virksomhet?
Ta kontakt med oss her!
Du kan også lese mer om hva vi gjør på analysefeltet ved å klikke her.
Sara Eriksen Næss
Cloud Data Analyst
Sara.Eriksen@knowit.no