Det utspiller seg en intens konkurranse blant strømselskapene. Med et stort antall aktører, lavt påslag på innkjøpsprisene og over en halv million nordmenn som skifter strømleverandør årlig (kilde NVE), er konkurransen knallhard. Å tiltrekke seg nye kunder, beholde eksisterende, drive med mersalg og effektivisere er essensielt for å overleve.
En av nøklene til suksess ligger i et CRM-system som ikke bare bidrar til å tiltrekke seg nye kunder, men også til å oppnå langvarig lojalitet og kundetilfredshet. Ikke minst vil det øke effektiviteten, da de ansatte kan jobbe i ett system som er enkelt og der arbeidsoppgaver kan automatiseres.
Strømselskaper bruker ofte et KIS-system (kundeinformasjonssystem) for håndtering av kundeinformasjon, fakturering, og betaling. Et CRM-system har i større grad enn KIS-systemer mulighet for avansert kundebehandling og tilpasninger. Med riktig CRM system kan man opprette, følge opp, og analysere leads og kunder på ett sentralt sted, inkludert kontakt- og kontoinformasjon, salgsmuligheter, henvendelser og markedsføringskampanjer. Med data på ett sentralt sted har man et komplett bilde. Med CRM-systemer som for eksempel Salesforce Sales Cloud og Microsoft Dynamics har man også en intelligent og AI-drevet plattform som gir ansatte den informasjonen de trenger for å selge og yte best mulig service.
Mange strømselskap selger også andre produkter og tjenester, noe som ytterligere forsterker behovet for fleksibilitet i systemet og å ha all kundeinformasjon ett sted. Et CRM-system kan gjøre strømselskapene bedre rustet i det harde markedet, ved at de får en skalerbar og tilpasningsdyktig plattform.
Det er ikke anbefalt å erstatte kjernefunksjonaliteten i KIS-systemet med CRM. La KIS-systemet utføre de oppgavene det er utviklet for, og bruk CRM på alt annet. Dette er mulig så lenge KIS-systemet har gode integrasjonsmuligheter, og det har de fleste KIS-systemene i dag.
CRM-systemer bygget på en god plattform muliggjør enkel integrasjon mot andre systemer. Det er i dag blitt standard at dette kan oppnås uten koding. Det er derfor ikke komplisert å knytte CRM mot KIS slik at en kundebehandler kun trenger å forholde seg til CRM. I korte trekk går dette ut på at man gjør endringer på kunder, kontrakter, og annen data i CRM, og sender dette til KIS. Om det er et nysalg opprettes kunden i CRM, og sendes deretter til KIS som returnerer en KIS kunde id tilbake.
Mange strømselskaper selger i tillegg bredbånd og må også forholde seg til det systemet som bredbåndsleverandøren benytter. Her er det ytterligere gevinster ved at man kobler seg på bredbåndssystemet og/eller provisjoneringssystemet for å få full oversikt over kundene. Fra CRM kan man også enkelt hente informasjon fra kreditt- og andre systemer.
Er du ikke overbevist? Her er noen flere eksempler og fordeler med å ha et CRM-system i bunn:
Vi mener det er tre ting som er viktige i valg av et CRM-system:
Vi har lang erfaring med å optimalisere CRM mot KIS løsninger som for eksempel Customer, Elwin, og Kube. Vi har også laget integrasjoner mot provisjoneringsløsninger som våre kunder bruker mot f.eks. Telia og Altibox. I de fleste av våre prosjekter har det også være viktig å bruke folkeregisteret og Brønnøysundregisteret for å få korrekt data, samt oppslag mot Elhub.
Vår ekspertise er på Salesforce, Microsoft Dynamics 365 og HubSpot, men vi kan også bistå med rådgiving rundt beste praksis på andre plattformer.
Ta gjerne kontakt med Paul Grøttjord eller Stine Strandvik om du vil vite mer om dette temaet.