De største gevinstene ved å bruke et designsystem ligger i økt effektivitet og kvalitet på arbeidet som utføres. Det er enormt mye tid å spare på gjenbruk av design- og kodekomponenter – det er egentlig nok i seg selv...
Samtidig fyller også systemet et stort informasjonsbehov der hvor mange mennesker jobber sammen.
Et system gir oss fordeler som eksempelvis:
Bedre kunnskapsdeling mellom de som er involvert
Mindre dobbeltarbeid
Raskere ut i produksjon
Enklere skalering
Én kilde til sannhet sikrer en helhetlig opplevelse av en merkevare på tvers av alle flater – både analoge og digitale.
Å etablere et designsystem krever tid og ressurser, men det kan på sikt bli en av de beste investeringene du har gjort.
Et designsystem blir egentlig aldri ferdig – det er et levende digitalt produkt som må utvikles og endres i takt med at virksomhetens behov endrer seg. Derfor er det viktig å etablere et team, eller en avdeling, som har ansvar for å forvalte og videreutvikle designsystemet.
De har ansvaret for å lage grunnleggende maler og retningslinjer, samtidig som de er rådgivere og sparringspartnere for de som skal ta systemet i bruk. De har pulsen på organisasjonen og merkevaren.
Teamet har også ansvar for å bygge en felles kultur rundt systemet – bl.a. ved å lage felles arenaer hvor man kan komme sammen og diskutere problemstillinger og løsninger.
Se også "Hva er et designsystem – og hvem er det nyttig for?"