Skip to content

5 grunner til å begynne med Marketing Automation

DSC03230-1Har du ikke hørt om det? Alle snakker jo om det! Her får du en kort forklaring på hva marketing automation er, og fem grunner til hvorfor du bør begynne med det.

Marketing automation erstatter manuelle og repeterende markedsoppgaver med verktøy som har evnen til å kommunisere med ulike systemer. Et svært enkelt eksempel er automatisk utsendelse av e-post til noen som har fylt ut et skjema på et nettsted. Altså; noe inntreffer, noen tilstander er oppfylt, så en rutine utføres.

Avanserte automatiseringsrutiner, også kalt workflows, kan derimot innebære titalls ulike steg, regler, unntak og systemer. På denne måten kan du strømlinjeforme kommunikasjonen, og bruke vesentlig mindre ressurser på aktiviteter knyttet til for eksempel digital markedsføring, generering av leads og salg.

Trenger du noen konkrete punkter til å overbevise sjefen? Her har du fem:

1. Spar tid og penger
Marketing Automation kan automatisere markedsføringsaktiviteter som du for øyeblikket gjør manuelt. Ofte er disse aktivitetene monotone, repeterende og tidkrevende. 
Med marketing automation bruker du automatiserte workflows for å ta denne typen oppgaver bort fra tastaturet ditt. Tiden som kan spares ved å benytte marketing automation er betydelig. Jo flere av disse workflowsene du lager, desto mer kan du bruke tiden din på andre og mer kreative oppgaver.


2. Effektivisere kommunikasjonen
En av tingene du må ha på plass før du starter med marketing automation er kundereisen. Å lage personlige kundereiser vil gjøre kommunikasjonen mer relevant, og kontaktene dine vil i større grad åpne og klikke på e-postene dine. Marketing automation gir altså bedre respons på den digitale kommunikasjonen din. Gjennomsnittlig vil automatisering øke åpningsgraden med 71 % og klikkraten (antall personer som klikker på en lenke i e-posten din etter å ha åpnet den) med 152 % sammenlignet med tradisjonelle nyhetsbrev (HubSpot).

For eksempel, hvis en kontakt besøker en spesifikk side og noen dager senere mottar et spesialtilbud eller tips relatert til den siden, vil åpningsgraden være vesentlig høyere enn et tradisjonelt nyhetsbrev, som dekker alle, eller noen tilfeldig utvalgte produkter eller tjenester.


3. Vær mer relevant
Marketing automation hjelper deg å forstå preferansene til kontaktene og kundene dine bedre, og skreddersy kommunikasjonen i samsvar med dette. Mer spesifikt kan du for eksempel benytte atferdsbaserte data til å lage spesialtilbud basert på hvor de befinner seg i en typisk kjøpstrakt. Adferdsbaserte data er informasjon som kontaktene legger igjen ved å benytte ditt nettsted, eller andre løsninger digitalt koblet til systemet du jobber i.

Du kan identifisere dine mest kvalifiserte leads eller potensielle kunder ved hjelp av atferdsdata og en dynamisk scoringmodell. Modellen fungerer på den måten at den automatisk legger til eller trekker fra poeng basert på kontaktens atferd. For eksempel: Når en kontakt velger å abonnere på nyhetsbrevet ditt, kan du øke scoren på kontakten med 1. Hvis de klikker på en lenke i e-posten din, kan du øke poengsummen med 5, og hvis de kjøper, kan du øke med 10.


4. Øk samspillet med de eksisterende kundene dine
Marketing automation er ikke bare for økt salg. Skap bedre dialog og samspill med de eksisterende kundene dine for økt kundetilfredshet og lojalitet. Del personalisert og relevant innhold, opprett spørreundersøkelser og inviter til arrangementer. Alt riktig timet og til rett person.


5. Forbedre kundeopplevelsen
Marketing automation hjelper kundene dine gjennom digitale selvbetjeningsoppgaver og senker graden av friksjon og frustrasjon. En smidig digital erfaring forbedrer kundeopplevelse og øker antall fornøyde brukere som ender opp med å bli ambassadører for virksomheten din.

Marketing automation er definitivt måten å ta markedsføringen og kundeforholdene dine til neste nivå.