Høsten har gjort inntog, mørket har senket seg og det er vanskeligere å stå opp om morgenen. Like sikkert som høstens ankomst er at neste år nærmer seg med stormskritt - og med det også tiden for implementering av ny strategi for de selskapene som skal begynne på sin neste strategiperiode. Men, hvordan skal man egentlig forholde seg til strategiarbeid i 2022?
Veldig mange selskaper ser på strategien på samme måte som de ser på visjonen - litt svevende og best utformet slik de alltid har gjort det. Men, der Business As Usual fungerer for mange aktiviteter på jobb og i livet, er ikke dette tilstrekkelig for et selskap som ønsker å bevare sine konkurransefortrinn i en verden som er i konstant endring og hvor endringene skjer hyppigere enn noen gang før. Det er behov for å tenke nytt rundt utforming og oppfølging av strategi.
Vi i Knowit Insight har derfor utformet en prosess, Strategy Refresh, som er designet for å løse akkurat denne utfordringen. Strategy Refresh er delt inn i tre deler; Explore, Elaborate og Execute. Disse delene sørger for at strategien er noe organisasjonen kan enes om, at den blir jobbet med kontinuerlig og viktigst av alt - at den ikke havner i den berømte skuffen.
Det første som gjennomføres er Explore. Den kan deles i tre hoveddeler og det er her grunnlaget for arbeidet med strategien legges.
Når arbeidet med å utforske og analysere er gjennomført er det Elaborate som står for tur. Det er i denne fasen funnene blir presentert, diskutert og omformulert i strategiske fokusområder. Denne fasen kan deles opp på forskjellige måter etter behov og modenhet, men vil som regel gjennomføres i form av to arbeidsmøter:
Målene er nå satt og det er enighet om hvordan suksess skal måles. Det som gjenstår da er å ta arbeidet tilbake til organisasjonen. Alle som har jobbet med endring i en eller annen form vet at en stor fallgruve for å oppnå suksess er selve implementeringen. Det er her Execute kommer inn. I Execute legges implementeringsplanen hvis innhold kan deles inn i tre hoveddeler:
Det er et element som ikke er en del av Strategy Refresh prosessen, men som er en viktig grunn til at en organisasjon bør gjennomføre en jevnlig evaluering av strategien: dagens arbeidstakere er ikke som gårsdagens arbeidstakere. Quiet quitting er et begrep som ikke er like godt kjent i Norge som i andre land, men mange er kjent med at det er et begrep som forteller at arbeidstakerne ønsker en forandring. Involvering i utarbeidelse av strategi og det å sørge for at arbeidstakerne forstår hva de arbeider mot kan være med på å motvirke quiet quitting og stilltiende misnøye i en organisasjon.
En godt fasilitert Strategy Refresh-øvelse vil bidra til at hele organisasjonen drar i samme retning gjennom å sette gode mål og nøkkelresultater, gjennom forståelse for hva strategien er og ved at de riktige strategiske fokusområdene har blitt valgt gjennom å forstå kunder, trender og sin egen organisasjon. Det er helt essensielt å fremstille arbeidet på en enkel og forståelig måte slik at hele organisasjonen kjenner seg igjen. Til slutt fordrer den at hele organisasjonen blir involvert gjennom å sette gode mål nedover som underbygger selskapets strategi. Dette er noe som det må øves på for at man skal bli gode.
Hvis du lurer på noe eller ønsker å vite mer om hvordan vi kan hjelpe din organisasjon med strategiarbeidet så ikke nøl med å ta kontakt!
I Knowit lever og ånder vi for å hjelpe våre kunder med å tenke ut av boksen ved å etablere deres digitale strategi, automatisere og skalere prosesser samt å bruke digitale trender til å identifisere nye produkter og tjenester. Alt dette på en agil måte og med transparente mål mellom nivåene i bedriften. Vi møtes gjerne over en analog eller digital kopp kaffe for å fortelle deg mer, og gjerne i våre nye lokaler i Universitetsgaten 7.