Denne artikkelen er del 1/3 i vår miniserie om strategiutvikling og -implementering.
En strategi er noe av det viktigste et selskap lager. Det er strategien som sier noe om hvor selskapet skal og hvilken posisjon selskapet skal ta gjennom analyser av marked, trender og konkurrenter. I arbeidet med strategien beskriver man hvilke utfordringer man har og hvordan disse skal møtes. Til tross for at strategi er så viktig, hvorfor er det sånn at så mange ansatte i selskaper ikke har et forhold til strategien eller divisjons- eller avdelingsmål ofte lever sitt eget liv?
Store dokumenter med mye innhold har en tendens til å være vanskelig å lese og sette seg inn i. Alle som har studert vet at det å lese akademiske publikasjoner krever noe tid og trening for å bli god til å forstå. Det samme gjelder for strategidokumenter. For de som utarbeider strategien, som ledelsen, er det ikke noe problem. De er som akademikere, vant med språket, terminologien og innholdet. I tillegg har de vært med på hele utformingen og har dermed eierskap til sluttproduktet.
For de resterende i selskapet er det ikke like tilgjengelig. De får gjerne en presentasjon av strategien på et allmøte eller lignende med en forventning om å sette i gang. Når det er alt de har å gå på er det ikke rett frem å sette den ut i live. Har de ikke helt forstått hva det gjelder, er det ikke veldig enkelt å vite hva det er de skal jobbe mot.
Tips!
Kall inn mellomledere til infomøte før strategien blir formidlet til selskapet, slik at de kan svare på spørsmål og gjøre innholdet forståelig.
I Knowit lever og ånder vi for å hjelpe våre kunder med å tenke ut av boksen ved å etablere deres digitale strategi, automatisere og skalere prosesser samt å bruke digitale trender til å identifisere nye produkter og tjenester. Alt dette på en agil måte og med transparente mål mellom nivåene i bedriften. Vi møtes gjerne over en analog eller digital kopp kaffe for å fortelle deg mer, og gjerne i våre nye lokaler i Universitetsgata 7.