Denne artikkelen er del 2/3 i vår miniserie om strategiutvikling og -implementering. Del 1 finner du her.
Når det utarbeides strategiske ambisjoner på selskapsnivå er disse ofte grandiose og overordnede. I Knowit er vår bærekraftsambisjon «å være en fasilitator for – og skape digitale løsninger sammen med våre kunder, som har en positiv påvirkning på bærekraftsutfordringene i samfunnet». Den er overordnet fordi Knowit er et selskap med 4000 ansatte og skal kunne favne alle, samtidig som den setter en retning vi alle kan jobbe mot, og den er ambisiøs fordi vi skal ha noe å strekke oss etter. Disse to elementene kombinert, overordnet og ambisiøs, fører til at strategien ofte gir rom for tolkning hvis det ikke settes gode rammer. Vi har alle våre forutinntattheter som farger hvordan vi ser ting. Hvis det er rom for tolkning vil budskapet gjerne bli tolket i ulike retninger av ulike interessenter.
Når man beveger seg nedover i selskapet må derfor de strategiske ambisjonene forankres oppover, mot konsernstrategien, for å kunne sette gode rammer. Utfordringen er at det ofte hoppes over dette leddet. Istedenfor å bryte ned strategien for neste nivå forventes nivået å sette rammene for sitt arbeid basert på rammene til nivået over. Det mangler dermed et bindeledd i kjeden og retningen som blir satt kan avvike fra den ønskede retningen på selskapsnivå. Dette er noe man spesielt ser der hvor man har innført organisering rundt produkt i autonome team.
Tips! Sørg for at prosessen ikke går en vei, men at mål satt lenger ned i organisasjonen blir spilt oppover i organisasjonen. Det vil minimere risiko for avvik i rammer. Men husk! Gjør man denne prosessen for omfattende vil man også miste forankring og mennesker på veien.
I Knowit lever og ånder vi for å hjelpe våre kunder med å tenke ut av boksen ved å etablere deres digitale strategi, automatisere og skalere prosesser samt å bruke digitale trender til å identifisere nye produkter og tjenester. Alt dette på en agil måte og med transparente mål mellom nivåene i bedriften. Vi møtes gjerne over en analog eller digital kopp kaffe for å fortelle deg mer, og gjerne i våre nye lokaler i Universitetsgata 7.