Søkemotoroptimalisering handler om å optimalisere nettsider for å gi dem god synlighet og rangering i søkemotorer. Det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder SEO, blant annet godt innhold, tillit og at nettsiden fungerer godt teknisk. I denne artikkelen skal vi fokusere på den tekniske delen av SEO.
Når man lager innhold på en nettside, ønsker man at det som blir laget er noe brukere ønsker å lese, noe de leter etter og senere finner. Like viktig er det at søkemotorene finner og forstår innholdet ditt. Teknisk SEO handler om å hjelpe søkemotorer med å få tilgang, lese, forstå og synliggjøre nettsiden din.
Et godt teknisk grunnlag er viktig for å bli synlig i søkeresultatene. Hvis dette ikke er på plass, kan du i verste fall være usynlig for Google og andre søkemotorer. I denne artikkelen får du 5 tips til hva du bør tenke på når det gjelder teknisk SEO.
I denne artikkelen fokuserer vi på Google, ettersom dette er den mest populære søkemotoren. For at innholdet ditt skal bli synlig i søkeresultatene, må det være tilgjengelig for Google. Google crawler nettsiden din med en «spider», eller «edderkopp», som manøvrer seg fra link til link for å finne nye eller oppdaterte URLer.
Crawlbarhet er en forutsetning for indeksering. Ved indeksering tar Google innholdet ditt, sorterer det og prøver å forstå det. Hvis Google indekserer innholdet ditt, betyr det at innholdet kan rangere i søkeresultatene. At en side indekseres betyr med andre ord ikke nødvendigvis at siden vises i søkeresultatene. Google velger å rangere, eller synliggjøre, de nettsidene som best svarer på søkernes ønsker.
God navigasjonsstruktur på nettstedet er det aller viktigste for å sikre indeksering. Google går fra link til link, og det er derfor viktig at alle linker kan bli nådd via en god struktur. Google skal kunne gå fra menyen din, og derfra jobbe seg videre fra link til link.
Dette punktet henger tett sammen med punktet over. Man ønsker URLer som er logiske og konsise. Dette hjelper både brukerne å skjønne hvor de er på siden, samt Google å skjønne hva siden handler om.
Hver URL bør derfor ha godt og unikt innhold. Si at du har en nettbutikk som selger klær. Det kan da være lurt å ha en egen kategori for kjoler: www.nettbutikk.no/klær/kjoler. På denne måten blir siden lettere synlig i søkeresultatene. Fokuser derfor på en innholdsstruktur med viktige kategorier og subkategorier.
Hvis du har ulike sider med likt innhold, vil Google ha problemer med å vite hvilke sider som skal rangeres. Dette gjør at Google må velge ut en av flere identiske sider som skal rangere, og du mister kontrollen på nøyaktig hvilke av dine sider som blir indeksert og rangert i søkeresultatene.
Dersom duplisert innhold er helt uunngåelig anbefaler vi å sette en canonical tag på riktig versjon. Da vet Google hvilken side som skal prioriteres. Hvis du ønsker at noen sider ikke skal vises i søkeresultatene, kan dette spesifiseres i robots.txt filen.
Hastighet er en svært viktig rangeringsfaktor og bør prioriteres høyt dersom du vil ha god synlighet i Google. Google har nemlig uttalt at de prioriterer sider som laster raskt over sider som har lang lastetid når de rangerer sider. Hastighet henger tett sammen med brukervennlighet, som de siste årene har blitt viktigere og viktigere for Google – som for eksempel gjennom deres fokus på Core Web Vitals. Du kan undersøke hvor lang lastetid din nettside har i Googles PageSpeed Insights.
Tidligere fokuserte Google på desktop-versjoner når sider ble crawlet og indeksert. Men ettersom flertallet bruker mobil når de gjør Google-søk, innførte Google i 2019 det de kaller mobile first. Dette betyr at mobilversjonen av sidene blir indeksert. Det er derfor viktig at nettsiden din er responsiv, og at den fungerer like godt på mobil som på desktop.
Som du kanskje har skjønt, trenger du teknisk SEO for å støtte opp under innholdet ditt og rangere høyt i Google. Utenom de 5 punktene vi har gått gjennom er også bruk av SSL-sertifikat og HTTPS, meta-elementer, overskrifter, fjerning av 404-sider, hreflang, strukturerte data og universell utforming viktige aspekter innen teknisk SEO.
Trenger du hjelp til teknisk SEO? Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat, eller les mer om SEO på våre hjemmesider.