Det beste fra Brand New Conference i NY
Onsdag 12. september dro designere, AD-er og prosjektledere til New York for å delta på Brand New Conference.
Brand New er en todagers konferanse, arrangert for niende gang, med ca. 1000 deltakere som fokuserer på design og merkevareidentitet. Det er 20 foredrag hver dag og foredragsholderne representerer ulike retninger innen sitt fagfelt; fra tradisjonelle identitets- og reklamekampanjer til design av filmrekvisitter og pakningsdesign. Spennet er stort! Foredragsholderne kommer fra hele verden og har bakgrunn fra ulike globale konsulent- og designfirmaer, in-house miljøer i store selskaper til småbyråer innen nisjemarkeder.
Gjengangsmelodien i de fleste foredragene var tverrfaglighet og at design er et verktøy for å løse problemer. Det handler ikke om design i seg selv men om menneskene som skal interagere med merkevaren. Gjennom innsiktarbeid og en tverrfaglig tilnærming til kommunikasjonsutfordringene oppstår de mest tydelige og presise budskapene som igjen er med på å skille merkevarene vi elsker, fra resten.
Tør å skille deg ut
I en totalt uoversiktlig verden er det ikke lenger så viktig å se kliss lik ut i alle kanaler. Utforsk, utfordre og lek med merkevaren. Test hva som fungerer i hvilken kanal og til hvilken målgruppe. Ikke vær redd for å endre utrykkene dine, det viktigste er å ha en tydelig forankret historie som gjennomsyrer alt man gjør. Vær aktuell og relevant til de du ønsker å kommunisere med, lek med fonter farger og uttrykk. Husk at branding er det kunder sier om deg når du har forlatt rommet. Vil du bli omtalt som en grå mus?
Gå tilbake til opprinnelsen
Andre temaer som gikk igjen var hvordan digitaliseringen forvitret merkevarene på 1990- og 2000-tallet. Da man gikk fra håndtegnede logoer, fonter og reklameplakater til web og digitalmarkedsføring, mistet man en del av historiene og essensen av hvem man er. Gjennom disse tiårene hadde man hverken teknologien eller forståelse for hvor stor plass digitaliseringen ville ta av livene våre. Som en konsekvens av digitaliseringskappløpet, led de gode historiene av det «nye» mediet. Man evnet ikke, eller «glemte» å gjenskape og tilpasse det unike med merkevaren digitalt.
Tiden for å ta dette tilbake er nå. Vi ble presentert for flere caser hvor man gikk tilbake til opprinnelsen og hvordan man kunne gjenskape historien og ta tilbake essensen av hvem man er som brand og hvem man skal være noen for i vår digitale tidsalder. Ta tilbake historiene, vær personlig, morsom, tør å vise hvem du er. Ikke vær kjedelig. Spill på følelser!
Identitetsarbeid krever mye
Svært interessant å se hvor mye tid, ressurser og graden av detaljer de største selskapene legger i sitt identitetsarbeid. Vi fikk blant annet innsikt i hvordan New York Times, Fender, Spotify og Kentucky Fried Chicken arbeidet med sin identitet. Etter to intense dager sitter man igjen med en dyp forståelse av hva som skal til for å bygge en tydelig merkevare, og en erkjennelse av at dette arbeidet er en kontinuerlig dynamisk prosess som går lang utover det å levere en merkevare og kommunikasjonsplattform – for så å si «takk for samarbeidet og lykke til!».