Skip to content

Hvor konkurransedyktig blir din virksomhet?

Tidligere i år skrev jeg en artikkel om viktigheten av å ha en plan for «den nye normalen» til høsten. I blogginnlegget viste jeg til Oslo Met som rapporterte at 70 % ønsker å holde på den fleksible arbeidshverdagen og McKinsey som sier at 30 % av arbeidstagere vil bytte jobb om fleksibiliteten forsvinner. I en global undersøkelse gjort av EY er tallet knyttet til jobbskifte på over 50 %. HR Norge gikk i mai ut med en undersøkelse de hadde gjort blant norske HR Direktører og sjefer, hvor knappe 10 % svarer at de er bekymret for å miste attraktiv arbeidskraft.

Spørsmålet mitt da er; er det slik at norske HR Direktører og Sjefer ikke har tatt inn over seg at reell fleksibilitet faktisk vil ha noe å si for hvor konkurransedyktige de vil være som arbeidsgivere?

Virksomhetstats

Det respondentene i undersøkelsen til HR Norge var mest bekymret for var kulturbygging og ledelse. Det er helt riktig å være bekymret for det. Å bygge kultur og lede ansatte som ikke lenger møtes fysisk vil bli utfordrende. Det blir viktig å bruke høsten godt til å prøve seg fram og teste tiltak som kan bidra til å sikre dette. Det blir viktig å hjelpe ledere til å bygge kompetanse for dette.

Den gode nyheten er at dette har vi allerede noe erfaring med. Vi har hatt over et år på å øve på å bruke teknologi til å sikre samhandling. For de av oss som har operert i internasjonale miljøer var dette heller ikke nytt da 12. mars slo inn i fjor. Selv har jeg i mange år jobbet i et internasjonalt miljø og er vant til å knytte kontakter over landegrenser og tidssoner, også uten å alltid kunne reise for å møte kollegaene mine fysisk. Jeg har ledet team med ansatte som har hatt arbeidsplass hos ulike kunder, som betød at jeg også før pandemien måtte bruke tid og krefter på å jobbe for samhandling all den tid vi ikke tilbragte hverdagene på samme kontor. Jeg har sett at det fungerer. Jeg har sett kollegaer og ansatte bygge gode relasjoner til kunder og andre kollegaer uten å møtes fysisk. Vi har levert på prosjekter og vi har gjennomført salg. Vi har skapt resultater og verdi.

Betyr dette at fysisk samhandling er overflødig? På ingen måte. Fysisk samhandling er viktig. Å møte noen fysisk bidrar til å knytte bånd. Det åpner opp for spontane erfaringsutvekslinger, læring og samhandling. Det bygger kultur når vi møtes på kontoret for ledersamlinger, workshops, en lunsj eller et glass vin. Fleksibilitet bør derfor ikke bety fullt frislipp. Derimot vil jeg argumentere for at fleksibiliteten må komme med noen rammer. Disse bør knyttes til hvordan vi kan sikre samhandling og kulturbygging i en mer fleksibel hverdag. Om alle kan komme på kontoret når det passer dem og vi ikke har noen oversikt over hvem som er der når, risikerer man å komme inn til et tomt kontor. Det blir ikke mye samhandling av det, og da kan man like gjerne jobbe hjemmefra.

Organisasjoner er forskjellige, og folk er forskjellige. Det gjelder å finne den formen som passer best for den enkelte virksomhet. Dette er ikke noe ledelsen bør svare opp alene. Dette må gjøres i samråd med de ansatte, slik at man sammen kan balansere ledelsens fokus på kulturbygging og ledelse med ansattes forventning til fleksibilitet. For samhandling, kulturbygging og ledelse kan finne sted både fysisk og digitalt og de som blir best i klassen på dette er også de som vil stille sterkest i konkurransen om de beste hodene.

 

Profilbilde av Tove Engebø-Skas

Om forfatteren
Tove Engebø-Skas har omfattende erfaring som konsulent og leder har jobbet innen en rekke ulike bransjer. Hun brenner for å bygge virksomheter som løfter fram og tar godt vare på virksomheters viktigste ressurs – de ansatte. Som Senior Manager i Future Organizations i KnowIt Insight hjelper hun virksomheter med å tilrettelegge driften for fremtiden.

Om Knowit
Vi i Knowit har verdifull erfaring med målstyring gjennom OKRs og Agile forretningsmodeller, utvikling av medarbeiderreiser, endringsledelse og kommunikasjonsplaner – dette er relevante fokusområder for deg som vil være bedre forberedt på det vi vet kommer Vi tar gjerne et uforpliktende møte for å diskutere hvordan vi kan hjelpe deg og din virksomhet i dette, og blir bedre forberedt på den nye normalen.