Skip to content

Slik bruker ditt selskap Instagram best

Unknown-4

Instagram er ikke lenger forbeholdt tante Turid sine strikkeprosjekter og iskremen du spiste i Italia i fjor sommer. Instagram er en mektig markedsføringskanal, om du lærer å bruke verktøyet riktig.

Instagram er et fantastisk verktøy for å nå relevante målgrupper, uten at det koster skjorten. I denne artikkelen skal jeg prøve å forklare hvorfor man bør bruke Instagram, hvordan man bruker kanalen, og hva man bør publisere.

 

Hvorfor bruke Instagram?

Dette helt basale spørsmålet har også noen helt basale svar.

  • “Alle” bruker Instagram 
    • Instagram har en milliard aktive månedlige brukere, og mer enn 500 millioner av disse bruker Instagram daglig (Statista, 2018).
    • I følge Emarketer (2018) er Instagram det nest mest engasjerende sosiale nettverket, kun slått av Facebook. 
    • Gjennomsnittstiden brukt på Instagram daglig er 53 minutter

 

  • Du kan nå en yngre målgruppe 
    • 71% av Instagram sine brukere er under 35 år (Statista, 2019). Den største målgruppen er 25-34, tett etterfulgt av 18-24. Dette er nøkkelmålgrupper for selskaper som prøver å bygge et langsiktig kundeforhold, da disse målgruppene kommer til å bli mer kjøpesterke i fremtiden. 

 

  • Man blir sett! 
    • 83% av folk på Instagram sier de oppdager nye produkter og tilbud gjennom tjenesten (Facebook, 2019). Dette betyr at de bruker Instagram som en kanal de kan hente inspirasjon fra, og som vil påvirke hvilke merker og produkter de velger når de er i kjøpsmodus. 
    • 50% av Instagrambrukere følger minst ett selskap (Mention, 2018)

 

  • Instagram påvirker en kunders kjøpsreiser 
    • Instagram hjelper 80% av sine brukere til å bestemme om de skal kjøpe et produkt eller tjeneste (Facebook, 2019). Jo flere positive kontaktpunkter en kunde har med dine produkter eller tjenester, jo mer sannsynlig er det at de velger ditt produkt fremfor en konkurrents.

 

Instagram er som kjent eid av Facebook, noe som betyr at man har et hav av data å bruke i målretting og segmentering. Man kan i tillegg enkelt sette opp Instagram og Facebook-kampanjer sammen, da Facebook sitt verktøy lar deg publisere innlegg på begge kanaler samtidig. Det er imidlertid viktig å huske at ikke alt innhold som fungerer på Facebook vil fungere like godt på Instagram. Bruk tid på å utvikle en strategi for bruk av de to mediene, det kommer dere til å tjene på i det lange løp. 

 

Hvordan bruke Instagram?

Så - hvordan bruker man egentlig Instagram som et markedsføringsverktøy? Det første man må gjøre er å konvertere profilen til en businessprofil. Dette gjør man enkelt på innstillinger. En business profil lar deg dele mer relevant kontaktinformasjon enn en privat konto, men det viktigste er analyseverktøyet. En Instagram Business profil gir deg verdifull innsikt knyttet til visninger og rekkevidde per innlegg, i tillegg til informasjon om demografi. Dette vil hjelpe deg å forstå hva slags innhold ditt publikum engasjerer seg i.

 

  • Når bør jeg publisere på Instagram? 
    • I følge Oberlo (2019), er det to tidspunkter det er best å publisere på Instagram. I lunsjtiden mellom 11 og 13, og etter arbeid mellom 19 og 21. 
    • Du bør også tenke over hvilke dager du velger å publisere på. De beste dagene å publisere innhold på Instagram er mandag, onsdag og torsdag, hvor onsdager er den dagen historisk sett man ser mest engasjement på innhold. Søndag er identifisert som den verste dagen å publisere innhold på, mens lørdag klokken 17 blir sett på som “prime time” om du ønsker å publisere innhold. 

 

  • Bruk Instagram stories aktivt
    • Mer enn 500 millioner Instagram kontoer bruker stories hver eneste dag (Instagram, 2018), hvor ⅓ av de mest sette IG stories er fra business-kontoer. 
    • Instagram Stories gir ditt selskap en mulighet til å dele de mer dagligdagse, upolerte øyeblikkene. Stories gir folk en bedre grunn til å dele mer, for de forsvinner etter 24 timer og blir ikke liggende på en feed. Men man ønsker gjerne likevel å følge en viss stil. 

 

  • Organisk eller betalt? 
    • En offisiell tommelfingerregel på om man skal publisere innhold organisk eller betalt er å tenke på hvilken verdi innholdet har. Er innholdet du ønsker å publisere produktnyheter eller oppdatering på tjenesten din, kan det være lurt å fremme innlegget (betale for plassering i feed til din aktuelle målgruppe), da dette kan være med på å trekke nye potensielle kunder til din konto. Om innholdet er ment for å bygge kundelojalitet og vise en litt mer “upolert” side av selskapet, holder det å legge det ut organisk. 



Hva skal du publisere på Instagram? 

Instagram Feed

Å annonsere i Instagramfeeden er standardformatet, og en bildeannonse er mest sannsynlig den du ser mest av i din egen feed. Feed-annonsering ser helt ut som organiske innlegg, med unntak av en liten “sponset” linje under navnet på selskapet ditt. Du kan legge ut både bilder og video i feeden, men det er viktig å huske at de fleste brukere ikke har lyd på når de er inne på Instagram, så pass på å tekste video som inneholder tale. Video er gjerne mer levende enn bilder, og kan være et blikkfang som gjør at brukeren stopper å scrolle for å få med seg innholdet. 

 

Husk at du snakker til et publikum du har valgt selv, så reflekter over hvorfor du valgte akkurat dette publikummet. Skap innhold som du tror brukeren din vil se, ikke bare del det du selv synes er interessant. Du får hentet så mye statistikk og data ut fra Instagram at det er vel verdt å bruke tid på å reflektere over hvilket innhold som har fungert og bygge videre på det. 

 

Man bruker gjerne Instagramfeeden for å bygge opp en flott, estetisk profil slik at potensielle kunder blir fristet til å kjøpe produkter eller tjenester av deg. Et tips er å ikke kun tenke på enkeltbildene man legger ut, men hvordan innholdet du ønsker å legge ut samstemmer visuelt med det som allerede eksisterer på profilen din. Det gjerne litt mer “blankpolerte” innholdet hører hjemme på Instagram Feed, ettersom det er permanent og mer synlig enn innhold som blir lagt ut på Stories.

 

Instagram Stories

Instagram introduserte Stories i august 2016, og det ble raskt en konkurrent til SnapChat. I følge CNN var Instagram Stories dobbelt så populær som SnapChat i 2018, med hele 400 millioner daglige brukere. Instagram Stories er en annen måte for deg å kontakte publikum, og kan regnes som mer lavterskel enn innlegg i feed, da det forsvinner etter 24 timer. 

 

Stories er en fantastisk måte å kommunisere med ditt publikum på, og man kan bruke verktøyet til å be kunder om deres meninger på nye produkter, dele innblikk i hverdagen til selskapet og dele mer upolerte øyeblikk. Stories tar også opp en større del av skjermen enn det et innlegg i feeden gjør, og er en flott mulighet til å skape blikkfangende innhold. 

 

Animoto har et fint “cheat sheet”  på hvordan å skille innhold for feed og stories:

Bilde1-1

 

Instagram er en fantastisk kanal å bruke for alle selskap, selv de med lave budsjetter. Det er kun kreativiteten som setter grenser for hvordan man kan bruke verktøyet, og Instagram er et unikt mellomledd mellom forbruker og selskap.

 

Om du er interessert i å bruke Instagram for din bedrift men er enda ikke helt sikker på hvordan å best utnytte verktøyet, gi oss gjerne en lyd!

 

Kilder:

https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-instagram-users/

https://www.emarketer.com/report/US-Social-Network-Users-eMarketers-Estimates-20182022/2002222 

https://www.statista.com/statistics/325587/instagram-global-age-group/ 

https://www.recode.net/2018/6/25/17501224/instagram-facebook-snapchat-time-spent-growth-data 

https://mention.com/blog/instagram-engagement/ 

https://www.socialbakers.com/blog/instagram-engagement

https://www.facebook.com/business/news/insights/how-instagram-boosts-brands-and-drives-sales

https://www.business-instagram.com/a/stories

https://info.mention.com/hubfs/Instagram%20Engagement%20Report%202018%20%7C%20Mention.pdf 

https://money.cnn.com/2018/06/28/technology/instagram-stories-users/index.html 

https://animoto.com/blog/video-marketing/instagram-feed-vs-stories