Skip to content

Talk of the town - TikTok

Om du hadde en barndom ubesudlet av sosiale medier og smarttelefon er sjansen liten for at du har peil på hva TikTok er. Generasjon Z elsker å henge der, men du trenger kanskje en innføring? Vi gir deg alt du trenger å vite om appen som tar Norge med storm, med en innføring i hvordan din bedrift kan ta i bruk ungdommens nye favoritt-hangout. 

 

Noen helt utrolige nøkkeltall:

  • 800 millioner aktive brukere i måneden.
  • Lastet ned 738 millioner ganger i 2019.
    Den 7. mest nedlastede appen det siste tiåret med over 1.5 milliarder nedlastinger.
  • Man bruker i gjennomsnitt 45 minutter i appen hver dag.
  • Amerikanske brukere åpner appen i snitt 8 ganger om dagen, hvor snitt-tid i appen per gang er rundt 5 minutter.
  • TikTok er tilgjengelig i over 150 land og på 39 forskjellige språk.
  • Er i dag den 6. mest brukte appen i verden

tiktok-users-global-ranking

 Wearesocial, 2020

Hva er egentlig TikTok? 
Kort fortalt - TikTok er en app hvor brukerne deler videosnutter, enten et klipp i 15 sek, eller flere klipp klippet sammen i opp til et minutt. TikTok definerer seg selv som en “social media video sharing app” som i utgangspunktet stort sett viste lip-syncing videoer. Men målet er et bredere innhold, noe vi har sett den siste tiden.

^Denne videoen har nesten 11 millioner likes og over 160.000 kommentarer.

Det geniale med TikTok, som nå nylig har blitt en fengende kanal med over 800 millioner aktive brukere hver måned (Wearesocial, 2020), er trendene og samholdet som har blitt skapt på kanalen. Det er brukerne selv som velger hvordan de ønsker å bruke appen, og man kan finne alt fra instruksjonsvideoer for hvordan å begrense smitte fra COVID-19 til forskjellige stunts og utfordringer som de fleste hadde regnet som, vel, idiotiske.   

 

Hvor kommer TikTok fra? It comes from China...
TikTok er egentlig ikke så ny som mange skal ha det til, selv om det kun er det siste året vi har sett populariteten skyte fart i Norge. Appen er nemlig en videreføring av en app som du kanskje har hørt om, nemlig Musical.ly. Musical.ly ble lansert i 2014 av de kinesiske entrepenørene Alex Zhu og Luyu Yang, hvor appen bygget en stødig brukerbase frem til 2017. I november 2017 ble appen kjøpt for den nette sum av 1 milliard amerikanske dollar av ByteDance, et tech-selskap fra Beijing. På den tiden eide ByteDance allerede en lignende app, TikTok, som ble lansert i Kina i 2016. 

Både Musical.ly og TikTok var svært populære apper, men i ulike geografiske områder, så ByteDance bestemte seg for å slå sammen appene til et produkt. Valget falt da på å videreføre TikTok, da TikTok “bedre reflekterer bredden av innhold skapt på vår plattform som ikke bare inneholder musikk, men også komedie, performance art og mer” (Slate, 2018). Så, i tidlig august 2018, absorberte TikTok Musical.ly, hvor alle eksisterende kontoer ble overført og Musical.ly sluttet å eksistere. 

 

Hvem bruker TikTok?
Tik Tok er en fremadstormende app som er spesielt populær blant unge. I snitt laster over 50.000 nordmenn ned appen i måneden (Statista, 2019), og dette tallet ser kun ut til å øke. Det er foreløpig ikke en så alt for kjent app for de over 18 år i Norge, men om man skal følge trendene fra USA, hvor antall voksne brukere er femdoblet på 18 måneder, så er dette en svært aktuelt kanal å bruke for å nå voksne nordmenn fremover (Oberlo, 2020). Flere kjente norske profiler har begynt å finne sin vei inn på kanalen - blant annet Ørjan Burøe, Mads Hansen og Herman Flesvig, som er noen av landets mest kjente komikere man kan finne på TikTok. 

Blant profiler av den mer seriøse sort er Politi Vest å finne på siden med over 133.000 følgere, hvor de bruker TikTok til informasjonsdeling om nettvett og andre viktige informasjonssaker for yngre. Det er med andre ord et bredt spekter av brukere på kanalen, og et fantastisk verktøy som har potensiale til å nå svært mange norske forbrukere i de neste månedene om det fortsetter å vokse slik som det har gjort til nå. 

Hvilke muligheter finnes for deg og din bedrift på TikTok?
Som mange andre sosiale medier er det mulig å være tilstede på ulike måter. For de av dere som ikke har vært inne på TikTok, så er denne videoen en god introduksjon til appen: 

Som dere ser tar videoene opp hele skjermen hos brukeren, og man har hele oppmerksomheten til brukeren. Det er her det er viktig å skape innhold som gjør at brukeren ønsker å fortsette å se videoen. Man bruker video, hash-tags, musikk og kort tekst i filmene, så det gjelder å velge alt med omhu for at brukeren skal gidde å se på videoen og ikke bare scrolle videre. Vi skal komme tilbake til hvilket innhold man kan legge ut på kanalen, først skal vi snakke om hvilke muligheter man har for tilstedeværelse på TikTok: 

Annonsering:
Per dags dato er det ikke mulig å annonsere direkte på TikTok, men du kan bruke Facebook Audience Network. Det er forespeilet at man skal kunne annonsere direkte på TikTok i Norge i løpet av starten av Q2 i 2020. Annonsering tar som nevnt opp hele skjermen slik som en vanlig video gjør, og ser ikke stort annerledes ut annet enn at det står "sponsored" i teksten på innlegget.

Det er viktig å alltid ha markedsføringskanalen i minne når man utvikler materiale. Det er enkelt å tenke at innhold som fungerer på Facebook og Instagram også kan fungere på TikTok, men det er uhyre viktig å tilpasse formatet og budskapet for å maksimere utbytte. Annonser på TikTok tar opp hele mobilskjermen slik som Snapchat-annonsering gjør, og det er viktig å passe på at man ikke legger tekst på videoen der overlay-teksten ligger på videoen. Det er dermed viktig å tilpasse formatet deretter:

Og her er specs på video...

  • Filstørrelse: Opp til 287.6 MB (iOS) og 72 MB (Android) i størrelse
  • Asset dimensjoner: 1080 x 1920 
  • 150px margin på topp og bunn, 64px margin på hver side
  • Oppløsning: 9:16 aspect ratio
  • Filtype: MP4 eller MOV fil
  • Videokode: H.264 encoded
  • Vertikal video er foretrukket, men horisontal er tillatt

Samarbeid:
Det er flere norske influencers som er å finne på TikTok, og det å bruke disse kan være en nyttig måte å nå ut til et publikum som gjerne har beveget seg vekk fra kanaler som Instagram og Facebook. Her er Fenty Beauty (Rihanna sitt eget sminkemerke som har gjort henne til verdens rikeste kvinnelige musiker,i følge Forbes...) et prima eksempel på hvordan man kan bruke influencere til å promotere sine egne produkter. Fenty Beauty har skapt noe som heter “Fenty House”, hvor flere influencere bor sammen og blir møtt med ukentlige utfordringer rundt sminke. Videoene deles på Fenty sin egen side, men hver influencer legger ut innhold på sine egne sider i tillegg, noe som videre underbygger produktenes kvalitet og merkevarens seriøsitet. 

Fenty Beauty har klart å skape en gøy og leken tone som passer inn i TikToks verden, og ved å samarbeide med en variert gruppe av influencere som har forskjellig etnisitet, kroppstype og utseende, har de skapt et bilde av et skjønnhetsselskap som passer til alle kvinner. Og som har gjort Rihanna veldig, veldig rik.  

Egen profil: 
Man kan finne flere og flere store merkevarer på TikTok, og trenden har begynt å komme inn i det norske markedet. Haralds Vaffel i Oslo (@haraldsvaffel) har nesten 20.000 følgere og over 350.000 totale likes så langt på sin brukerkonto. De deler humoristiske videoer lenket opp mot produktene de tilbyr, noe som treffer godt i deres målgruppe, som man kan regne med er unge hipstere i Oslo ut i fra deres besøkende på de fysiske lokasjonene og følgerne på i alle deres SoMe-kanaler. 

En annen spennende norsk profil er Vitensenteret i Trondheim (@vitensenteret) med over 15.000 følgere og over 250.000 totale likes på sin profil. Her legger de ut artige naturfagsforsøk som man kan prøve hjemme, og engasjerer unge til å være mer interessert i vitenskap. De er kjapp med å tilpasse seg markedet, og etter Korona-krisen har de vært flinke til å laste opp innhold som kan være aktiviteter for hele familien.

 

Så - hva må ditt selskap være obs på?
TikTok er en forholdsvis ny markedsføringskanal i Norge, og det er dermed noen begrensninger og utfordringer man må være klar over før man går igang med å bruke kanalen. 

Målgrupper
Selv om aldersgrensen på TikTok er 13 år viser tall fra Medietilsynet (2020) at 65% av alle barn og unge i alderen 9-18 år bruker TikTok. Her bør man trå ekstra varsomt for å ikke komme på kant med markedsføringsloven om reklame mot barn under 12 år.

Skjermbilde 2020-04-07 kl. 21.23.37

Prosentandel gutter og jenter i ulike aldersgrupper som bruker TikTok

(Medietilsynet, 2020)

Merkevaretrygghet
Det er få kontrollmekanismer som kan minimere risikoen for at annonsene dine ikke kommer i sammenheng med upassende innhold, og om man vil styre unna dette så er det kun partnerskap med influensere som muliggjør dette (Starcom, 2020).

Måling
TikTok har så langt fått på plass måling for visninger og annonsesvindel (ad fraud), men mer detaljerte og sofistikerte målinger er foreløpig ikke mulig. Man kan imidlertid håpe at dette blir gjort noe med når TikTok lanserer egen annonseplattform i Q2 2020. 

 

Burde din bedrift annonsere på TikTok? 
Helt til slutt - burde akkurat ditt selskap annonsere på TikTok? Det viktigste med TikTok er at man forstår innholdet og bruker tid på å skreddersy fengende videoer som passer blant annet innhold på kanalen. Det er kun kreativiteten som setter grenser for hva man kan legge ut om på TikTok, og kanalen har vist seg å være like nyttig for seriøse informasjonsvideoer som humoristiske innslag. 

Det er viktig å dedikere tid til å skape godt innhold. Selv om en del videoer som blir lagt ut har lavere kvalitet og er tatt med mobilkamera om kvelden, så er det viktig for merkevarer å skape innhold som ser bra ut, da det reflekterer på merkevaren og kvaliteten på produktene/tjenestene. Likt som med Instagram er det viktig å skape en feed som passer til imaget man ønsker å fremstille av selskapet, og det å ha en rød tråd i innholdet er gull da følgere er interessert i å følge bedrifter som de synes er engasjerende og produserer kvalitetsinnhold. 

 

10 bedrifter som gjør det bra på TikTok som kan være verdt å sjekke ut for inspirasjon

  • Fenty Beauty
  • World Health Organisation
  • Visit Oslo 
  • Elf Cosmetics
  • NBA
  • The Washington Post
  • Gymshark
  • San Diego Zoo
  • WWE
  • Crocs

Helt til slutt. Nå håper vi du er blitt i hvert fall litt klokere på hva TikTok er, og at du allerede har begynt så smått å tenke ut ideer som din bedrift kan ta ut i kanalen. Vi i Knowit Experience er alltid tilgjengelig for å bistå, hjelpe, sparre, tenke og utføre. Så ta kontakt om du ønsker hjelp til å komme i gang med annonsering eller tilstedeværelse på TikTok.

Stine Samland 
Rådgiver innen datadrevet markedsføring og analyse
stine.samland@knowit.no
Mob: 91160506 

stinebilde

Kilder: