Skip to content

SEO i 2026

Dette året har vært ellevilt i SEO-sammenheng. Endringene har vært større enn det siste tiåret til sammen, og 2026 ser like lovende ut.  

SEO_i_2026

Hva tror vi blir viktig for optimalisering i 2026? Crawling og indeksering er ifølge John Mueller, en av de største ekspertene på SEO,  en av de mest kritiske punktene for synlighet fremover. Det betyr at din tekniske rigg bør være på plass. Her er Knowits syn på de viktigste tendensene innenfor SEO i 2026.

MCP

MCP (model context protocol) kan bli veldig viktig for SEO avhengig av hvordan crawlingbelastning og løsningene rundt dette utvikler seg. MCP fungerer som en applikasjon mellom AI og nettsiden og gjør det enklere for AI modeller som ChatGPT eller Gemini å forstå innholdet på siden din.

Det vil si at du kan servere informasjon om siden din rett til AI-modellen når den kommer forbi, i stedet for at den må gjøre alt arbeidet med å undersøke hva som finnes på nettsiden din selv. Hvis du vil forstå mer av denne teknologien, som for øvrig kommer til å gjøre et stort inntog i tech-verden i 2026, kan du lese mer i denne artikkelen.

Hvorfor er det viktig?

Måten informasjon fra nettsider blir hentet på er skalert på en måte som ikke er holdbar. Det betyr at det sannsynligvis kommer restriksjoner på hvor mye siden din kan bli crawlet. Med MCP kan man antagelig gjøre det enklere for søkemotorer og AI å forstå innholdet på siden din.

Strukturert data

Schema, et kodespråk brukt for å beskrive innholdet på nettsider, er viktig for at søkemotorer og AI-modeller skal forstå siden din. Det gjør det enklere og mindre ressurskrevende å forstå innholdet ditt for de forskjellige crawlerne der ute. Det finnes mange typer strukturert data man kan bruke, som også er lett å tilpasse til nettsiden din. Her kan man gjøre mye for å optimalisere crawling og gi en god brukeropplevelse.

Hvorfor er det viktig?

Tydelighet er en av de store faktorene for synlighet i 2026. Med strukturert data gjør du informasjon om deg selv mer tydelig og enklere å finne.

Optimaliser robots.txt og sitemap

Google bruker både robots.txt og sitemap for å navigere på nettsiden din. Disse har alltid vært viktige, men sørg for at de ligger akkurat der de skal ligge. Ikke via en redirect eller på et annet sted. I løpet av 2025 så vi mange ganger at filer som lå på feil steder ikke ble crawlet. Med andre ord: følg retningslinjene til punkt og prikke for disse delene av nettsiden din.

Det er en del justeringer man kan gjøre med sitemapet, men det viktigste er at det er dynamisk, ligger på riktig plass og eventuelt med <lastmod> tag. Bare bruk den om innholdet faktisk har endret intensjon, ikke om du har gjort småendringer i grammatikk. Hvis du «overbruker» den, kan du risikere å få et negativt utfall fordi det ser ut som du “overoptimaliserer”, som kan påvirke SEO negativt.

Hvorfor er det viktig?

Sitemap og robots.txt er laget for å gjøre siden din enklere å crawle. Dette er språkmodeller og Google-mat som burde stå helt øverst på prioriteringslista di i 2026.

Komplekse spørreanalyser

Nøkkelordsanalyser er endret. Søk har endret seg for alltid og det er satt helt nye krav til hvordan vi utvikler innhold på nettsider. Selv om søkeord i seg selv bevarer en verdi som tematikk, er queries den strategiske retningen du ønsker å gå. Foreløpig er data på dette ganske begrenset, men mange Search console-kontoer begynner å få informasjon som kan brukes videre.

Poenget er uansett å tenke bredere i kontekst på søk som passer nettsiden din og hvordan du kan svare mer presist til dine brukere og deres behov. Husk også å ha fokus på “answerbility”, FAQ og komplekse spørreanalyser. Vær bevisst på hvilke spørsmål brukerne har til siden eller produktene dine og svar tydelig på dem.

Hvorfor er det viktig?

Søk på Google og i AI-modeller er milevis fra søkene som har dominert de siste 20 årene. Hvis du vil være synlig, må du ha stor forståelse for hvordan folk søker og hva de lurer på i en tid hvor søkemotorer går fra å være oppslagsverk til sparringspartnere.

Bli kjent med din CDN

CDN (content delivery network) er mer utbredt enn de fleste regner med. De fleste nettsidene blir rutet gjennom en versjon av dette for å forbedre sikkerhet og ytelse. Dette er typisk også et sted hvor du kan begrense eller undersøke hvor mange boter som er innom siden din og hvilke sider som blir forespurt.

Hvorfor er det viktig?

Det er lite vits å bruke masse ressurser på det tekniske rigget eller innholdet ditt om Google eller AI-crawlere ikke har tilgang. Dette kan du få oversikt over ved å sjekke hvilken CDN du bruker. Om du vil vite mer om dette kan du ta en titt på dette blogginnlegget.

Vil du vite mer? Ta kontakt med Marie, senior teknisk SEO-rådgiver i Knowit.