Strategisk kundeservice: Hvordan møte morgendagens forventninger
Kundeservice kan være selskapets viktigste strategiske drivkraft for både vekst og unike kundeopplevelser. Vi observerer likevel at mange bedrifter famler i forsøket på utforme en gjennomtenkt kundeservice-strategi. I denne bloggposten deler vi noen refleksjoner om hva som kreves for å skape en moderne, helhetlig kundeservice som ikke bare leverer effektivt, men også skaper kvalitetsrike opplevelser og reell verdi.
En helhetlig kundeservice-strategi
Ofte ser bedrifter på kundeservice som en isolert støttefunksjon og de færreste forstår hvor viktig det er å artikulere ambisjonene til kundeservice i selskapets forretningsstrategi. En effektiv kundeservice-strategi bør ikke bare beskrive hvordan kundene kan nå deg, men også forklare hvilke bidrag den kan gi til selskapets topplinjevekst og kostnadseffektivitet. Alle disse elementene av kundeservice-strategien må sees i sammenheng med bedriftens teknologiske ambisjoner.
Sett “KI i kundeservice” på agendaen
Kundeservice er et av områdene hvor kunstig intelligens (KI) har nådd en modenhet der det virkelig kan revolusjonere presisjon og effektivitet. Men det kreves en målrettet tilnærming der KI integreres i både forretnings- og kundeservice-strategien, slik at bedriften kan prioritere de riktige investeringene i teknologi, talenter og kompetanseutvikling.
Gi agentene superkrefter…
Ved å bruke KI-drevne assistenter kan kundeserviceagenter få løsningsforslag, personlig tilpassede mersalgstips og dokumenterte oppsummeringer av samtaler raskt og effektivt. En rekke tilgjengelige verktøy kan gjøre det enklere for agentene å håndtere oppgaver som i dag er både komplekse og tidkrevende, noe som frigjør tid til mer verdiskapende aktiviteter.
…før du slipper KI løs på kundedialogen
Etter at agentene har fått superkrefter i håndtering av første- og andrelinjeoppgaver er det på tide å tenke større: Hvordan kan KI bidra direkte i kundedialogen? For alle kanaler utvikles nye KI verktøy i raskt tempo, og de nyeste løsningene er allerede både effektive og brukervennlige. Åpne APIer gjør også at de fleste kan integreres, uavhengig av hvilken kundeserviceplattform dere bruker i dag.
Aller først, må du imidlertid få struktur på all data
En felles forutsetning for å muliggjøre bruk av nye AI verktøy er at data, innsikt, veiledninger og kunderelatert dokumentasjon er lagret, kvalitetssikret og systematisert i strukturerte kunnskapsdatabaser. Dette må gjøres før man starter utviklingen av noen av de nevnte mulighetene over og er et krevende arbeid som fordrer erfaring, forretningsforståelse og teknisk kompetanse.
I Knowit står vi klare til å hjelpe deg med å bygge en helhetlig og sømløs kundereise som gjør hverdagen enklere for både kundene og kundeservice-teamet ditt.
Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan bistå med å integrere AI i din kundeservice-strategi? Ta kontakt, og la oss skape fremtidens kundeservice sammen!
Har du spørsmål eller lyst til å ta en prat?
Kontakt oss på post@knowit.no eller kristoffer.biornstad@knowit.no.