De fleste virksomheter har en strategi – heldigvis. Likevel dør mange strategier i et utydelig, fluffy og malbasert PowerPoint-deck før de rekker å gi effekt i virkeligheten.
Hvorfor? Fordi de mangler koblingen mellom mål og handling.
I en tid der markeder endrer seg raskere enn budsjettsykluser, er det ikke nok å ha en strategi – den må gi tydelig retning og koble ambisjon til handling. Som Alfred Chandler – en av hovedarkitektene bak virksomhetsstrategi – beskrev allerede på 1960-tallet, så handler strategi om å fastsette langsiktige mål, sette kursen dit og allokere ressursene for å lykkes:
En strategi er ingen god strategi før den besvarer disse tre nøkkelspørsmålene. Om disse kriteriene er oppfylt vil strategien i stor grad skape klarhet i hva som skal prioriteres, og hvorfor. Den skal hjelpe ledere og medarbeidere å ta bedre beslutninger i hverdagen, og sikre at alle trekker i samme retning.
Uten en god og tydelig strategi blir organisasjonen ofte reaktiv; man løper etter muligheter, løser problemer ad hoc og lar kortsiktige behov styre ressursene. En god strategi vil derimot sette virksomheten i stand til å være proaktive;: alle vet hva man prøver å oppnå, hvor man skal satse og hvordan man skal bruke interne styrker for å vinne.
Det finnes mange ulike prosesser og rammeverk knyttet til strategiformulering – alle med ulike styrker og fokusområder i strategiprosessen. SWOT-analyse, Porter’s Five Forces, Must Win Battles, Business Model Canvas er noen eksempler på dette. I Knowit har gjentatte ganger hatt suksess med rammeverket Playing to Win, utviklet av A.G. Lafley og Roger L. Martin, nettopp fordi det tvinger frem helhetlige vurderinger og tydelige valg knyttet til punktene beskrevet over. Playing to Win består av fem nøkkelkomponenter:
Rammeverket hjelper organisasjoner å formulere strategier som er enkle å forstå, tydelig beskriver målene, og som faktisk omsetter disse målene til handling – hver dag. Playing to Win gir mest verdi i modne, tverrfaglige organisasjoner med behov for felles retning og strategisk fokus.
I dette blogginnlegget deler vi fem konkrete tips til hvordan å lykkes med strategiformulering - som gir retning og effekt i alle deler av organisasjonen.
Alt starter med et tydelig mål. «Å vinne» betyr ikke nødvendigvis å bli størst eller mest lønnsom – men å oppnå det deres virksomhet definerer som suksess. En sterk strategi starter med et klart svar på spørsmålet: «Hva er det vi prøver å oppnå – og hvordan ser det ut når vi lykkes?»
Et godt mål bør formuleres på en måte som utelater all tvil om målet er oppnådd eller ikke. «Vi er best i bransjen» er et mål som er høyst subjektivt, og kan måles på mange ulike måter. «Vi har over 30% markedsandel i det skandinaviske B2B-segmentet» er en entydig ambisjon som enkelt kan måles og besvares med «sant» eller «usant». Denne typen kvantifiserbare mål er mer forståelige og relaterbare for alle deler av en organisasjon, og dermed vesentlig mer verdifulle som strategisk retningsgiver.
For å formulere et effektivt mål finnes det mange forskjellige metoder. CLEAR-metoden, utviklet ved Harvard Business School er en moderne og velkjent metode. CLEAR legger vekt på at gode mål ikke kun skal være målbare, men også engasjerende og samarbeidsskapende:
I en tid med raske endringer hjelper CLEAR-metoden organisasjoner å sette retning, og samtidig evner å tilpasse seg.
Mye tid og ressurser brukt på minimale justeringer på målformuleringer kan ofte fremstå som unødvendig pirkearbeid. Likevel viser det seg gang på gang at dette er vel anvendt tid, fordi det er viktig for alle medarbeideres evne til å forstå og ta eierskap til målene. Evner man å tydelig artikulere hva suksess betyr for organisasjonen, har man allerede kommet et godt stykke på vei mot en effektfull strategi.
I Knowit hjelper vi ofte ledergrupper med å gå fra brede ambisjoner til tydelige, målbare beskrivelser av suksess – gjerne gjennom enkle felles øvelser hvor hele ledergruppen må svare på hva «å vinne» faktisk betyr for dem.
I mange strategiprosesser brukes mest tid på hva man skal gjøre – uten å på forhånd ha definert hvor innsatsen skal rettes før initiativene iverksettes. I Playing to Win er en fokusert og tydelig definert «hvor» et av de mest grunnleggende strategiske valgene. Dette er viktig som en retningsgiver for hvilke geografiske områder, industrier og kundesegmenter vi skal ha fokus på, men minst like viktig – hvilke vi IKKE skal bruke krefter på.
Det handler om å avgrense spillbanen:
Å tørre å velge bort skaper fokus og forsterker konkurransekraften. De mest effektive strategiene er ikke de som lover alt – men de som tydelig sier nei til det som ikke støtter målet.
Når målet er satt og spilleflaten avgrenset nærmer vi oss det aksjonsorienterte laget: Hvordan skal vi vinne? Hva skal vi gjøre for å nå målene? Hvilke er de viktigste strategiske initiativene vi må iverksette?
For å gjøre dette på en god måte er det også viktig at virksomheten har forståelse for hvilke kapabiliteter, styrker og svakheter den innehar, for å kunne tilpasse initiativer til interne styrker som gir reelle konkurransefordeler. Dette handler om å finne de unike fortrinnene som gjør dere attraktive for kundene – og vanskelig å kopiere for konkurrentene.
Nok en gang er konkrete tiltaksformuleringer essensielt. Det bør være åpenbart for hele virksomheten hva som faktisk skal gjøres, og initiativets kobling mot det overordnede målet. Henger ikke denne logikken sammen vil igjen engasjementet fra organisasjonen forsvinne.
En moderne strategi er aldri ferdig. Tiden hvor man spikret strategien for de nesten 5-10 årene i stein er utvilsomt forbi.
Markeder, teknologier og konkurrentlandskap endrer seg raskt. Det samme gjelder tilgangen på ettertraktet kompetanse, kostnadsbildet og geopolitiske forhold. Med alle disse omkringliggende endringene må også strategien være adaptiv og kunne justeres til skiftende interne og eksterne forhold. Det som var en markedsrelevant strategi i går kan være utdatert i morgen.
I Knowit mener vi at jevnlige revisiteringer av eksisterende strategi for å vurdere dens relevans og eventuelle behov for justeringer er helt essensielt i dagens volatile verden – en såkalt Strategy Refresh. I en slik Strategy Refresh-øvelse vil man kontinuerlig vurdere om eksterne forhold har påvirket virksomheten på en måte som gjør eksisterende strategi mindre relevant enn da den ble definert. Er den det, er man nødt til å gjøre justeringer.
Å utvikle en god strategi er viktig – men det er først når den omsettes til handling, forankres og følges opp over tid at den skaper reell verdi. Forskning viser at så mye som 48% av strategier aldri realiseres i praksis. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige, men fordi de ikke blir fulgt opp eller forankret godt nok i organisasjonen1.
I Knowit ser vi at strategier som lykkes har én ting til felles: De er ikke bare godt formulert – de er utarbeidet i samarbeid med organisasjonen – ofte i en kombinasjon av bottom-up og top-down – for god forankring i alle deler av organisasjonen. Dette styrker organisasjonens opplevelse av ansvar og eierskap til at målene nås, i tillegg til forståelsen for prioriteringer og valg som er gjort. Det er tross alt organisasjonen som skal leve ut og realisere strategien, og de er dermed essensielle å inkludere i prosessen med strategiformulering.
Videre er det viktig at strategien, målene og initiativene kontinuerlig følges opp i en enkel, engasjerende og transparent struktur. Alle i organisasjonen bør til enhver tid kunne se hvordan virksomheten takter i forhold til målene, hvor vi ligger godt an, og hvilke områder vi er nødt til å øke fokus på.
Det finnes mange ulike rammeverk for oppfølging av strategiske mål og initiativer. Vi i Knowit har god erfaring med Andy Grove sitt Objectives & Key Results-rammeverk (OKR) for denne typen målstyring.
Ta gjerne en titt på Knowits tilnærming til strategiimplementering, og et konkret kundecase hvor vi støttet eiendomsutvikleren Nordr med å hente ut reell verdi av strategien sin.
1) Harvard Business Review - 4 Common Reasons Strategies Fail
En god strategi handler ikke om å planlegge mer – men om å prioritere og gjennomføre bedre.
Rammeverket Playing to Win minner oss om at strategiutvikling ikke er et teoretisk prosjekt, men et praktisk håndverk som starter med tydelige valg og ender med handling.
Klare prioriteringer, konkrete mål og evnen til å omsette ambisjoner til aksjon – det er slik man skaper strategier som faktisk gir effekt. Og husk - forbausende ofte ser vi sterk korrelasjon mellom enkelhet og effekt fra strategien .
Er du og din ledergruppe i gang med en ny strategi – eller har en plan som ikke helt får luft under vingene? Vi tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan dere kan styrke strategiarbeidet deres og sikre at innsatsen faktisk gir varig virkning og verdi.
Kontaktinformasjon: