Skip to content

7 tiltak for å holde på medlemmene som faktisk fungerer for forbund og foreninger

Det er alltid leit å miste medlemmer. Den gode nyheten er at det finnes måter å stoppe frafallet på. Her har du våre beste tips.

Picture 1

Vet du hva som er bedre enn å få et nytt medlem?

Lurespørsmål, tenker du sikkert. Nei, svaret er ikke «to medlemmer». Det er å beholde et medlem som vurderer å si opp medlemskapet sitt.

Årsaken? Jo, det er mye billigere. Vi snakker her om medlemmenes lojalitet til deg, altså «kundebevaringsgraden». Dette er noe du kan bruke for å måle hvor stor andel av medlemmene dine som blir over tid.

Her er tipsene våre for å opprettholde kundebevaringsgraden.

  1. Lag en solid onboarding-opplevelse

Et nytt medlem er en mulighet til å imponere og etterlate et minneverdig førsteinntrykk. Sørg derfor for at onboardingsprosessen din er et velsmurt maskineri.

Nye medlemmer vil huske problemer med registrering, betaling eller kundeservice under den første kontakten.

Selv om dette raskt kan rettes opp, vil ofte det etterlatte inntrykket være dårlig. Det øker sjansen for at de vil falle fra.

Tips: En god onboardingsprosess inneholder ofte automatiserte e-poster som sendes til riktige tidspunkter. Det er også smart å sende oppfølgingsmeldinger og gi tilgang til ressurser og goder. Dette er ting som begeistrer og hjelper nye medlemmer med å få mest ut av medlemskapet.

  1. Sørg for en personlig medlemsopplevelse

Ingen medlemmer er helt like og kan ofte være ute etter skreddersydde løsninger. Du bør ta hensyn til behov og personlige preferanser og ikke tilby den samme opplevelsen til alle.

Tips: Hold tilbudet ditt relevant og skreddersydd for ulike medlemsgrupper slik at løsningen er nyttig for problemene de står overfor. Dette bør øke sjansen for at medlemmene vil fortsette å være medlem hos deg.

  1. Bygg tillit hos medlemmene

Det er to sannheter når det gjelder bygging av tillit mellom deg og medlemmene:

  • Ikke anta at de stoler på deg bare fordi de ble medlem
  • Tillit tar tid å bygge opp

Tillit er en viktig faktor når noen bestemmer seg for å kjøpe, enten det er snakk om en vaskemaskin eller å starte medlemskap i en forening eller forbund. Bygging av tillit er ikke en generisk taktikk som hvilken som helst organisasjon kan få til over natten.

Definisjonen av tillit inkluderer tross alt ord som «pålitelighet» og «til å stole på». Pålitelighet er viktig for å bygge tillit, så du bør kontinuerlig levere verdi til medlemmene og levere det du har lovet.

Tips: Følg konsekvent opp merkevareløftet ditt, og gjør det du sier du skal gjøre over tid. Dette vil påvirke om medlemmene oppfatter deg som pålitelig.

  1. Lag et system for å innhente tilbakemeldinger

Det er vanskelig å bli bedre om du ikke vet hva medlemmene dine synes. Derfor trenger du tilbakemeldinger.

Du må ha et system for å samle inn tilbakemeldinger, analysere og for å kunne vise frem viktige funn for beslutningstakere i organisasjonen din.

Slik kan du samle inn tilbakemeldinger fra medlemmene:

  • Gjør undersøkelser som måler tilfredshet og lojalitet
  • Be medlemmene om å delta i brukertesting og fokusgrupper
  • Hvis du er mye på telefon med medlemmene, gi dem muligheten til å gi tilbakemelding etter hver samtale
  • I digitale kontaktpunkter som chat, gi medlemmene mulighet til å evaluere interaksjonen

Når du har samlet inn data, bør du analysere resultatene og se etter mønstre i brukeratferd eller dårlige opplevelser. Alt som kan tyde på områder med forbedringspotensial. Funnene bør så deles med de internt som vil ha mest nytte av den.

Tips: Hvis du eksempelvis får tilbakemeldinger om at medlemmene synes det er tungvint å starte medlemskapet på nettsiden, bør du kontakte nettside-teamet slik at de kan rette feil i medlemsreisen.

Når du har et system som samler inn og deler tilbakemeldinger, kan du effektivt håndtere kritikk og forbedre medlemsopplevelsen.

  1. Lag et system for medlemskommunikasjon

Selv om medlemmene ikke kontakter deg, bør du være fremoverlent og kommunisere uoppfordret med dem. 

Vurdér å lage en plan for hva som skal kommuniseres til de ulike medlemmene. Det verste er om medlemmene sjelden hører fra deg, eller kun når noe er galt. Dette er en fin anledning til å utdanne og begeistre medlemmene dine.

Tips: Et eksempel — hvis et medlemskap er i ferd med å utløpe, kan du sende en påminnelse. Sett det i system hvor påminnelsene går ut på e-post automatisk. Hvis dette blir gjort riktig, burde du se en betydelig reduksjon i frafall av medlemmer.

  1. Send et fast nyhetsbrev til medlemmene

Et nyhetsbrev er en enkel og kostnadseffektiv måte å beholde medlemmer på. Både fordi det kan forbedre omdømmet og vise frem verdien i det dere leverer.

Selv om det virker enkelt, kan et nyhetsbrev minne medlemmene om foreningen eller forbundet ditt, og hva dere gjør for dem hver gang de åpner innboksen sin.

Tips: Du kan bruke automatisering for å sende e-poster med oppdateringer eller tilbud til medlemmene dine samtidig. 

  1. Start et program for å utdanne medlemmene

Du viser dedikasjon til medlemsmassen din hvis du tilbyr et program for å lære opp og utdanne dem.

Dette kan for eksempel være kurs som medlemmene opplever som nyttige og verdifulle. Kursene kan tilbys rett på nettsiden gjennom en portal. Ønsker du å gjøre det manuelt med fysisk oppmøte, er det også en fin mulighet til å bli bedre kjent med medlemmene.

Digitale løsninger for å holde kurs, som håndterer alt fra påmelding til gjennomføring og oppfølging, er blitt gode de siste årene.

Tips: Et eksempel - fagforeningene Tekna og Econa tilbyr medlemmene sine kurs, som LinkedIn workshop, forhandlingskurs, jobbsøkerkurs og mer. Mens noen av kursene er fysiske, er andre digitale med opptak for videre distribusjon.

Hvilke grep for å bevare medlemmene er riktig for deg?

Du har nå noen tips til hva du kan gjøre for å holde lenger på medlemmene. Hvilke vil du velge? Hver enkelt vil ikke passe for alle. Men så lenge du fokuserer på medlemmenes behov, er sjansen god for at medlemmene vil bli lenger hos deg.

Supertips: Det er tungvint å lykkes om du skal gjøre alt manuelt. Løsningen er heldigvis enkel. Et skikkelig CRM-system håndterer det meste for deg. Det vil si alt fra automatisk utsendelse av e-poster, tilbakemeldinger som tikker inn og til onboarding.

Høres dette ut som noe for deg? Eller ønsker du hjelp med å optimalisere oppsettet dere allerede har?

Fyll ut kontaktskjemaet, så vil en av våre CRM-eksperter ta kontakt med deg.


Snakk med en CRM-ekspert

Information regarding the form