Derfor trenger bedriften din et CRM-system for å vokse
Vekst kan være vondt for bedriften. Men visste du at et CRM-system kan gjøre reisen mye enklere? Her får du vite hvordan.
CRM-systemer gjør det mulig å forstå kundene bedre, bygge kunderelasjoner og begeistre med gode kundeopplevelser. Det kan også gi innsikten du trenger for å gjøre gode datadrevne beslutninger.
Verktøy for å optimalisere salg, markedsføring og automatisere kundeservice er andre fordeler.
Til syvende og sist kan CRM hjelpe bedriften din med å heve kundetilfredshet, forlenge hvor lenge kundene blir, øke salget og løse kundehenvendelser raskere.
La oss nå gå mer i dybden på hvorfor du trenger et CRM-system. Merk: HubSpot er brukt i eksemplene for å gi deg innblikk i ulike vis å bruke systemet på.
1. Sentrer veksten rundt kundene dine
Når bedriften din går inn i en vekstfase, kan det være at verdifulle potensielle kunder faller mellom to stoler. Dette er en naturlig følge av at bedriften vokser. Heldigvis kan du unngå slikt med et alt-i-ett CRM plattform, som HubSpot.
HubSpot er nemlig laget med tanke på kundene dine og kundeopplevelsen, og sentrerer alt du gjør rundt dem.
CRM`en samkjører arbeidet som salg, markedsføring og kundeservice gjør, med ulike innebygde verktøy og integrasjoner. Dette gjør det enkelt for alle og sammen fokusere på forretningsmålene og det daglige arbeidet rundt kundene.
2. Samkjører salg, markedsføring og kundeservice
Samkjøring av kryssfunksjonelle team er viktig for at bedriften din skal lykkes. Det gjelder spesielt salg og markedsføring, og lar deg strømlinjeforme stegene i kjøpsreisen.
Slik kan teamene dele viktige data og kundeinformasjon, og arbeide som en helhetlig enhet. Som et resultat vil kundene oppleve en sømløs kundeopplevelse. Dermed øker også sjansen for at de vil forbli lojale til deg og fortsette å være kunder.
HubSpot gjør denne samkjøringen enkel fordi plattformen kommer med innebygde verktøy til formålet, pluss en rekke integrasjoner.
3. Enkelt å synkronisere og dele data
Et CRM-system som HubSpot gjør det enklere å utføre krevende oppgaver, som å synkronisere og dele data. Uansett hvem en selger eller medarbeider på kundeservice snakker med, så blir kontaktinformasjon og data synkronisert og oppdatert i systemet med en gang.
Dermed vil de ansatte hele tiden ha tilgang til oppdaterte data, som enkelt kan deles innad i plattformen. Det gjør CRM`en til fasiten når det gjelder bedriftens data. Som et resultat av dette kan dere enkelt lage personaliserte kundereiser og opplevelser.
Hvilke andre oppgaver kan et CRM-system, som HubSpot, automatisere?
4. Automatisere vanlige arbeidsoppgaver
Et CRM-system kan automatisere en rekke arbeidsoppgaver og utføre viktige, men tidkrevende oppgaver raskere. For eksempel kan automasjon i CRM inkludere å fylle inn data og oppdatere kontaktinformasjon etter hver interaksjon med en kunde, samt:
- oppfølging av kunder og leads
- e-post sekvenser
- arbeidsflyter for salg arbeidsflyter for markedsføring
- chatbot samtaler
- delegere opgaver til selgerne
- kampanjer for å utvikle leads
5. Lage automatiserte arbeidsflyter
Arbeidsflyter er noe de beste CRM-systemene tilbyr, og vi var innom temaet over. Du kan bruke arbeidsflyter til å automatisere prosesser for salg, markedsføring og kundeservice. Gjort riktig vil det effektivisere hvordan dere jobber og spare bedriften for mye tid.
Definere noen kriterier. Når disse oppfylles blir kontakter automatisk lagt til i arbeidsflyten og handlingene som du ønsker blir utført.
Bedre blir det ikke.
6. Forenkle interaksjon med kundene
Du har mye å velge i for å nå ut til og engasjere kunder og potensielle kunder på nettet. For eksempel finnes chat, e-post, videosamtaler og sosiale medier.
CRM-systemer som HubSpot er laget for å møte utfordringene til team og ansatte som jobber med kundekontakt. Systemet kan integreres med et bredt utvalg av andre tjenester og kanaler, som du kan bruke til å kommunisere med kunder og potensielle kunder.
For eksempel har HubSpot:
- Sporing av samtaler for å prioritere, utføre og logge samtaler fra CRM`en, og deretter logge samtalene med kontakten som er tilknyttet
- Live chat og chatbot-funksjon for å håndtere henvendelser
- Sporing av e-post for å fortelle når potensielle kunder åpner e-poster, automatisere e-postmarkedsføring og sende godt timede oppfølgingsmeldinger for salg
- Verktøy for å administrere sosiale medier for å overvåke omtaler, kommentarer og spørsmål på sosiale medier, og svare direkte fra HubSpot
- Video-integrasjoner for å sende minneverdige og personlige salgs- og markedsføringsvideoer og spore engasjement
7. Bygge relevante dashboard og rapporter
Et CRM-system gjør det enkelt å lage rapporter, analysere og å følge utviklingen til salg og kundeservice i egne pipelines. Både rapporter og dashboard kan tilpasses slik at de viser utviklingen på målene som er relevante for din bedrift. Det hjelper deg med å identifisere vekstmuligheter og lage bedre kundeopplevelser.
Med et CRM som HubSpot kan du gjøre alt dette. Du kan også velge fra ferdige maler for å spare tid. Forhåndsvise rapporter i sanntid, visualisere CRM-data som du ønsker og mer. Du kan også gjøre slik at rapportene sendes til relevante ansatte automatisk.
Voks bedre med et CRM-system
Et CRM-system er et kraftfullt verktøy. Nå som du vet hvorfor det er viktig, er det på tide å velge et CRM som passer for deg og bedriften din.
Vi hjelper deg gjerne med å finne riktig CRM-system. Eller for å sparre med deg på oppsettet dere har i dag, og hvordan det kan optimaliseres.
Fyll ut kontaktskjemaet, så vil en av våre CRM-eksperter kontakte deg.