Slik kan generativ AI gjøre deg til en bedre og mer effektiv selger
Er du skeptisk til å bruke kunstig intelligens i salg? Det er fullt forståelig i en bransje som i stor grad dreier seg om å bygge personlige relasjoner. Men som all banebrytende teknologi kan generativ AI forandre hvordan vi jobber – også til det bedre.
I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan generativ AI kan brukes effektivt for deg som jobber med salg. Du får konkrete eksempler på hvordan du kan bruke AI-verktøy og en oversikt over de beste verktøyene som kan integreres med CRM-systemer.
Generativ AI og salg
Generativ AI har to sider: Inndata og utdata.
ChatGPT henter eksempelvis inndata fra et omfattende historisk datasett med informasjon fra nettet. Andre AI-verktøy henter data fra andre kilder, som et CRM-system, LinkedIn eller bransjedatabaser. AI-utdata kan være tekst, bilder eller multimedia, som video.
Generativ AI kan hjelpe salgsteam med å selge ved å samle informasjon og generere utdata. Denne prosessen kan bidra til å spare verdifull tid, og tilpasse kommunikasjonen med potensielle kunder.
Ifølge McKinsey er det i dag dobbelt så mange organisasjoner som bruker AI sammenlignet med 2017. 70% av selskapene som bruker AI rapporterer at bruken har økt avkastningen på investeringer i markedsføring og salg, og 28% sier at det har redusert kostnader.
Vil generativ AI stjele salgsjobben din?
Diskusjonen om hvordan generativ AI kan påvirke hvordan man jobber med salg er polariserende. Noen salgsledere spår at AI vil redusere behovet for arbeidskraft betydelig når teknologien automatiserer prosesser og gjør selgerne mer produktive.
Andre er uenige, og mener det verken vil redusere bemanningen eller fjerne jobber. Det er bare et verktøy, som hjelper oss med å jobbe smartere – ikke hardere.
Uansett hva som vil vise seg å være riktig på sikt, er det helt sikkert at generativ AI vil endre hvordan selgere jobber. Å lære hvordan man bruker AI-verktøy vil bli viktig for alle som jobber med salg og ser etter sitt neste steg i karrieren.
Slik kan generativ AI hjelpe deg å selge raskere
Tenk på generativ AI som et produktivitetsverktøy. Å ta i bruk AI er ikke det samme som å erstatte selgere med roboter. Det handler om å forbedre produktiviteten slik at det er mulig å gjøre mer med mindre.
Bruk mindre tid på administrasjon (H3)
En utfordring for mange selgere er at de må bruke tid på aktiviteter som ikke genererer inntekt.
Ifølge 2022 Sales Happiness Index rapporterte 77% at de sammenlagt jobbet flere timer enn før, men at de ekstra timene ikke nødvendigvis førte til flere salg. Den samme undersøkelsen viste at selgerne brukte 41% av arbeidsdagen på aktiviteter som ikke fører direkte til salg. Arbeidsoppgaver inkludert i denne tiden som interne møter, e-post, prospektering, skrive e-poster til kalde innsalg, oppdatere CRM og planlegging.
Høres det kjent ut?
Undersøkelsen fant også at 81% av selgerne anslår at de kunne oppnå sine mål og generere 38% mer inntekt for selskapet om de reduserte tiden til administrasjon. Dermed blir det viktig å finne måter å jobbe mer effektivt med administrasjon, slik at det blir med tid til å selge.
6 måter du kan bruke generativ AI til å redusere tiden du bruker på administrasjon:
1. Ta notater fra salgssamtaler
Å bygge relasjoner gjennom samtaler er en viktig del av salgsarbeidet. Å ta notater fra samtalene for deretter å legge disse inn i CRM-systemet, er en viktig oppgave som mange opplever som tidkrevende.
AI-verktøy kan forenkle denne oppgaven ved å transkribere samtaler og generere strukturerte notater med de viktigste detaljene for deg. Verktøyene kan kobles til CRM-systemet ditt og legge til notatene automatisk, og dermed fungerer den litt som din egen virtuelle salgsassistent.
2. Skrive e-poster
Selv med databasen full av e-postmaler for salg, kan det ta ti minutter eller mer å skrive en skikkelig god e-post til en potensiell kunde.
AI-verktøy kan hente inspirasjon fra CRM-systemet ditt, og skrive e-poster for deg. Du kan deretter justere teksten, få den omskrevet eller lagre e-postmaler på under ett minutt. Integrering med grammatikk- og CRM-verktøy reduserer sjansen for menneskelige feil, som kan velte en deal fra start.
3. Personalisering og kommunikasjon
En undersøkelse fra HubSpot viser at 85 % av selgere som bruker AI opplever at prospekteringen blir mer effektiv. 52 % mener også at det øker deres evne til å etablere personlige relasjoner.
Personalisering handler om å tilpasse budskapet til mottakeren. Med AI kan du som selger enkelt sende skreddersydde e-poster basert på informasjon fra tidligere kontakt. AI kan også analysere innholdet og stemningen i tidligere kommunikasjon, og basert på dette foreslå relevante handlingspunkter slik at oppfølgingen blir mer presis.
En annen måte å effektivisere administrasjon og kundeoppfølging er å få AI-verktøyet ditt til å generere oppsummerende punkter etter en samtale, og deretter sende dem til kunden. Slik holder du dialogen levende og viser at du har fått med deg kundens ønsker og behov.
4. Lead score basert på historisk data
Lead scoring er en metode som brukes for å rangere potensielle kunder basert på sannsynligheten for at de går videre i salgsprosessen og til slutt kjøper det du selger. Lead scoring kan hjelpe selgere å prioritere innsatsen mot de mest lovende kundene, og dermed utnytte tiden og ressursene mer effektivt.
AI-verktøy kan analysere store mengder historisk data og forutsi sannsynligheten for at et lead konverterer. Ved å integrere AI-drevet lead scoring med CRM-systemer, kan du kontinuerlig overvåke leads og sikre at salgsstrategiene er tilpasset over tid. Dette gjør ikke bare prosessen mer effektiv, men øker også sjansen for høyere salgsresultater.
5. Få bedre innsikt og salgsprognoser
Generativ AI kan gi salgssjefer dypere innsikt i salgsprosessen og gjøre det enklere å analysere hva som fungerer best. Ved å bruke AI til å hente og analysere data fra salgssamtaler kan ledere oppdage mønstre som ofte overses i tradisjonelle rapporter, og få verdifull innsikt i hvilke strategier som kan drive salget fremover.
AI kan også lage mer presise salgsprognoser ved å analysere historiske data og markedstrender. Dette gir en bedre forståelse av forventede inntekter og gjør ressursallokering enklere.
6. Tilbakemelding og coaching for salg
AI-verktøy kan også være en verdifull ressurs for tilbakemelding og coaching i salgsavdelinger. Analyse av salgssamtaler og kundemøter kan gi både generell innsikt som er nyttig for hele team, og mer spesifikke tilbakemeldinger til deg som selger. Dette gir mulighet til å forstå hvilke innvendinger som ofte dukker opp og hvilke metoder som fungerer best i ulike salgssituasjoner. Det kan også lage tilpasset opplæringsmateriell, inkludert interaktiv salgstrening som lærer deg å håndtere ulike salgssituasjoner.
Generative AI-verktøy for salgsteam
Det er på tide å planlegge hvordan du kan ta i bruk AI i salgsorganisasjonen din, så du ikke blir forbigått av konkurrentene. Her får du en oversikt over de beste AI-verktøyene som kan integreres med CRM-systemer.
HubSpot Content Assistant
HubSpot lanserte sin AI Content Assistant i 2023 for å spare brukerne for tid og hjelpe dem med å lage innhold. Verktøyet integreres sømløst med HubSpot som gjør det enkelt å forbedre salgs- og markedsføringsaktiviteter.
- Gratis med ekstra funksjoner for premium HubSpot-kontoer.
- Passer bedrifter i alle størrelser, enkeltpersoner, salgsstøtte og HubSpot-brukere.
- Innholdsassistenten er enkel å bruke og du har alt samlet på ett sted.
Chatspot
Har du noen gang skrevet en lapp for å minne deg selv om å gjøre noe? Eller ønsket at du kunne klone deg selv for å få mer gjort? ChatSpot er en AI-robot som samhandler med dataene dine for å hjelpe deg med å jobbe mer effektivt i CRM-systemet ditt.
- Gratis med ekstra funksjoner for premium HubSpot-kontoer.
- Passer for bedrifter i alle størrelser, enkeltpersoner og HubSpot-brukere.
- ChatSpot er samtalebasert og har personlighet.
Salesforce Einstein GPT
Einstein GPT kan vurdere potensielle kunder og generere oppgaver som å undersøke potensielle kunder, skrive e-poster og gjøre forberedelser til neste salgsaktivitet. Det tar også notater fra salgssamtaler, transkriberer høydepunkter og tilordner oppgaver til representanter.
- Inkludert i Sales Cloud-pakker fra $ 25 til $ 300 per måned per bruker.
- Passer for Salesforce-brukere, salgsstøtte, store og mellomstore bedrifter.
- Rapporterings- og analysefunksjoner levert til Slack med innsikt i form av korte sammendrag av salgsmuligheter.
Microsoft Viva Sales
Viva Sales kan registrere og transkribere salgssamtaler og skrive personlige e-poster. Verktøyet bruker AI til å dele høydepunkter fra samtalen i CRM-systemet ditt, spore hvordan samtalen går og anbefale handlinger.
- Koster $ 40 per måned per bruker. I tillegg må man ha et Microsoft 365- eller Office 365-abonnement.
- Passer for superbrukere av Outlook, store og mellomstore bedrifter.
- Siden Viva Sales kobler innboksen din til CRM-systemet ditt, kan du oppdatere og legge til notater i CRM-systemet uten å forlate innboksen.
Fremtiden til generativ AI i salg
Er det noe alle som jobber med salg kan være enige om, så er det at generativ AI vil bidra til store endringer i salgsprosessen de neste årene. Selgere vil gradvis bruke mindre tid på administrasjon og mer tid på salg og bruk av AI-verktøy.
Hvilke AI-verktøy vil gjøre arbeidshverdagen din bedre og mer effektiv?
Vi hjelper deg gjerne med å finne riktig løsning for bedriften din. Eller for å sparre på oppsettet du har i dag.
Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med CRM.
Ta kontakt med Jørn hvis du vil vite mer om dette temaet.