Skip to content

Dynamisk Event Tracking

dynamisk-event-tracking

De fleste bedrifter som selger produkter eller tjenester på nett er klar over viktigheten av god sporing og måling av de viktigste KPIene på nettsiden. Men kanskje ikke alle har fått med seg fordelene med Dynamisk Event Tracking. Her forklarer vi kort hva Dynamisk Event Tracking er og hvorfor du bør bruke det. 

Dette er Dynamisk Event Tracking 

Dynamisk Event Tracking er en type sporing du setter opp ved å bruke kildekoden på nettsiden og Google Tag Manager. 

Er kildekoden på nettsiden er riktig bygget opp med strukturerte IDer og klasser kan du sette opp Dynamisk Event Tracking. I noen tilfeller kan det kreve noen justeringer av kildekoden på siden, alt etter hvilket CMS (content management system) du bruker og hvordan strukturen er fra før. 

Hvis siden er dårlig strukturert kan være lurt å begynne med å strukturere de viktigste elementene i første fase for så å bygge ut i koden etterhvert.

Deretter setter du opp en dynamisk hendelse i Google Tag Manager som fanger opp de dynamiske hendelsesverdiene. Disse kan selvsagt analyseres videre i Google Analytics.

Derfor bør du bruke Dynamisk Event Tracking

Fordelen med Dynamisk Event Tracking er at nye eller modifiserte navigasjonslenker spores automatisk uten ekstra oppsett. Du får sporing på aktiviteten uten at å måtte sette opp mange manuelle tidkrevende events i GTM (Google Tag Manager). 

Det er også svært nyttig til analysering av bruksmønster på nettsiden din, som for eksempel hvor kundene dine trykker på siden og hvilke klikkbare elementer som fører til et salg eller en konvertering. Videre kan du bruke det til A/B-testing og konverteringsoptimalisering av siden for å få best mulig resultater for bedriften din.

Synes du dette virker spennende og vil vite mer om Dynamisk Event Tagging?

Kontakt oss i Knowit så hjelper vi deg gjerne.