Skip to content

2 – Hvordan komme i gang med AI?

“Hvordan komme i gang med AI» er skrevet av vår konsulent og virksomhetsarkitekt Anna Olsen. Serien er ment som et startkit for deg som har lyst til å komme i gang med AI, men som ikke helt vet hvor man skal starte eller hva man bør ta hensyn til. I denne andre delen tar hun for seg prompting og hvordan man lærer seg å bruke AI-assistenten på en effektiv måte. 

Prompting –  Hvordan få AI-assistenten din til å «danse» akkurat som du vil

Hvordan komme i gang med AI_ del 2

For å få hjelp av AI må du fortelle den hva du vil at den skal gjøre- det er det vi kaller en promt. AI-assistenten er jo både smart og litt dum på samme tid. Og det er ikke uhørt å få svar som egentlig ikke svarer ut det du lurer på. Men jeg har noen tips jeg vil dele med deg, til hvordan man kan få gode svar ut av din AI-assistent og kraftig minske bruken av indre «banneordboka» man gjerne drar frem når «dingser» er «duster».  

Prompt er en instruksjon man gir til AI-assistent for å utføre en bestemt oppgave. Man skriver en beskrivelse eller stiller et spørsmål som AI-systemet analyserer for å gi et relevant svar eller utføre en handling. 

Hva er ditt «problem» 

Et av de viktigste tingene man kan gjøre for å få gode svar fra din AI-assistent er faktisk å beskrive det du lurer på så presist som mulig, for AI er ingen tankeleser.  

Mitt beste tips her er:  

  • Beskriv hva du ønsker å finne ut av tydelig. F.eks. Du vil ha 5 forslag til gode navn på et prosjekt. Unngå å skrive: «gi meg et par forslag». Vær presis: «gi meg 5 forslag på navn til et prosjekt».    
  • Gi din AI-assistent nødvendig informasjon for å spisse svaret. Hvis vi bruker eksemplet over så vil få ganske tilfeldige svar. For å spisse det kan du tilføre litt informasjon om prosjektet: «Kan du gi meg 5 forslag på prosjektnavn til et prosjekt som skal bygge bolig». Du kan også presisere enda mer: «…et prosjekt som skal bygge funksjonelle og moderne hus for unge familier med barn» Svaret du får i det siste eksempelet vil være mye mer spot on til ditt behov.   

Om du fortsatt er usikker på hvordan du kan formulerer deg mest mulig presist kan du forestille deg at du spør et menneske som har spesifikk fagkompetanse som trengs for å hjelpe deg, bare du forteller nok om det du trenger hjelp med. Hvilken informasjon trenger hun eller han fra deg for å hjelpe deg best mulig? Dette vil da også være den informasjonen din AI mest sannsynlig trenger for å gi et godt svar. Og så tror jeg at det er nyttig å ikke overtenke dette også. Hvis du opplever å bli sittende fast i «formuleringsgropa» så er det noen ganger faktisk raskere å «feile seg frem» til ønsket resultat med flere prompter som man forbedrer løpende, enn å prøve å komponere «den perfekte prompten» 

Din promt-huskelapp

Formel på en god og enkel prompt: 
[ Kontekst + det du lurer på + detaljer]

Eksempel: 
Kontekst: Jeg skal reise til Paris med min kjære
Det du lurer på: Kan du foreslå noen gode restauranter i Paris?
 Detaljer: Vi liker fransk mat og vil gjerne ha en fin utsikt over byen og en avslappet atmosfære»

 Din prompt: 
«Jeg skal reise til Paris med min kjære. Kan du foreslå noen gode restauranter i Paris? Vi liker fransk mat og vil gjerne ha en fin utsikt over byen og en avslappet atmosfære»


 Pass på hva du mater inn av informasjon 

Som mennesker forholder vi oss ofte mer intuitivt til den fysiske verden. Innimellom kan det derfor være vanskelig å vurdere hvor trygge vi er i en setting når denne er virtuell. Dette er det mye psykologi som ligger bak. Mange vil sikkert kjenne seg igjen i opplevelsen av å være mer forsiktig med pengebruk når man ser kontantene minske fysisk. Ved netthandel derimot kan vi iblant være mer ukritiske, for der forholder vi oss til virtuelle tall og ikke fysiske penger. Ekte er de jo, men føles ikke alltid sånn. Etter min mening er dette ikke så ulikt når det gjelder sikkerhet og personvern i det virtuelle, men oi så ekte, landskapet.  

Nå lurer du sikkert på om det er tryggest å bare gi opp hele AI-greia. Heldigvis ikke. Det er en del vi kan gjøre i hverdagen for å bruke AI trygt, og disse forhåndsregler funker litt som å vaske hender etter å ha vært ute, eller sjekke at vi har skrudd av komfyren før vi drar på jobb. 

For deg som skal bruke en AI-assistent, er det først og fremst viktig å være bevisst på hvilken informasjon du skriver inn og hvordan. 

Her er noen nyttige tips til hvordan du kan sikre at du ikke deler personlig eller sensitiv informasjon og hva du kan gjøre i stedet:  

Dette skal du aldri dele: 

  • Personlig informasjon som navn, adresse, telefonummer, personnummer etc.  
  • Kontonummer, kredittinformasjon eller annen økonomisk informasjon  
  • Helseopplysninger som er identifiserbare 
  • Sensitiv faglig informasjon  
  • Intern informasjon fra/om din arbeidsgiver/bedrift  

Dette skal du alltid gjøre:  

  • Ha en fast rutine på å spørre deg selv om hvorvidt informasjonen er sensitiv eller personlig, før AI-assistenten din får den. Dette sikrer at du har en bevist holdning til informasjon du deler, og at du selv kan kvalitetssikre ut ifra relevant kontekst, hvorvidt den er trygg å dele.   
  • Er du usikker på om informasjonen er sensitiv eller personlig, eller kanskje du er usikker på hva sensitiv informasjon er for noe, spør sikkerhetsavdelingen din. Vil du lære deg begreper og forskjeller, kan du begynne med å sjekke nettsider til Datatilsynet f.eks.   
  • Lese nøye gjennom før du trykker Enter. Denne er et generelt PRO-tip for mye her i livet.   
  • Er du fortsatt utrygg – dropp å dele informasjonen.    

Dette kan du gjøre i stedet:  

  • Vurder om det er mulig å formidle essensen på en generisk og trygg måte.  
  • Anonymiser informasjonen eller omskriv den til å være generell. F.eks: Du er ansatt i Departementet for x og vil ha forslag til kommunikasjon. Unngå: «Rapporten har avdekket at Departementet for x ikke har kontroll på egen økonomi. Hvordan kan jeg kommunisere dette konstruktivt til direktør x». Skriv heller: «Når en virksomhet sliter med kontroll på økonomien, hvordan kan dette kommuniseres konstruktivt til toppledelsen».   
  • Er du fortsatt utrygg – dropp å dele informasjonen. 
     

Din faste sikkerhets-hygiene 

Potensielt sensitiv?

  • Spør deg selv alltid om informasjonen kan potensielt være sensitiv eller personlig før du deler den med AI-assistenten. 

Søk råd hvis du er usikker

  • Kontakt sikkerhetsavdelingen eller en fagperson hvis du er usikker  
  • Sjekk nettsider til norske sikkerhetsinstanser for å forstå begreper bedre 

Revurder

  • Sjekk om du kan fjerne opplysninger og omskrive informasjonen til å bli generisk og trygg for deling. 
  • Er du fortsatt usikker, er det god hygiene å la være å dele.  

 

Prompting og rollespill 

Vi har jo snakket om at konteksten er ALT for å få et godt utbytte fra AI. Det finnes flere kreative og måter å tilføre konteksten og rammene på i din promt. Ett av de er rollebasert prompting. Enkelt fortalt så kan du i din prompt be AI å svare oppgaven ut som en konkret rolle. Det ligger mye nytte i den type prompting, for du får nemlig tilført litt gratis kontekst uten å måtte vite alle finurligheter som du må skrive for å få et godt svar. 

Hvis vi tar f.eks. en kommunikasjonsekspert, så ligger det allerede en ganske definert kontekst for hva en slik ekspert kan. Ved å be din AI å svare som en kommunikasjonsekspert i en prompt, får du ofte en del nyttige råd og detaljer basert på kommunikasjonsfaget, uten å måtte definere alt i en prompt.  

Eksempel: Du trenger gode tips til hvordan du skal formidle en rapport i presentasjonsform, skape engasjement og få gjennomslag for dine tiltak. Da skriver du i din prompt «svar som en ekspert innen formidling og kommunikasjon, med fagkompetanse på ulike formidlingsmetoder og verktøy» 

På denne måten kan du samhandle med din AI litt som du ville med en fagekspert. Eller kanskje en filosof eller vinkjenner? Vil du ha en liten latter, kan du be den å fortelle om hvordan man lager en omelett, som en gæren professor.  

 
«Den gode samtalen» 

Når du nå har fått et svar som er relativt presist og satt i kontekst, er tiden inne for å faktisk ta en «prat» med AI-assistenten din. Av og til kan jo svaret du allerede har fått vare spot on, men ofte trenger man små justeringer for å komme helt i mål. Dette kan skyldes ulike faktorer som hvor godt du har avgrenset oppgaven eller AI-ens tolkning av informasjon og datamodeller som den kjenner. Dette er ikke så ulikt fra hvordan vi mennesker tenker da vi også har våre egne datamodeller, som vi ofte kaller for «mentalitet» og «personlighet» og som gjør at ulike mennesker tolker informasjonen ulikt.  

I slike tilfeller må vi ofte utdype, avklare eller avstemme forståelsen vår oppimot hverandre.  

Samme logikk kan du bruke for å tune din assistent og svarene den gir deg: 

  • Eksempel: «Kan du si dette med enklere og mer tilgjengelige begreper»? 
  • Eksempel: «Kan du gi flere tips som går på presentasjonsteknikk og mindre på feilorganisering?» 
  • Andre ganger kan man fortsette med å bygge på gitte svar for å få nye svar eller utdypning.  

Din egen AI-verktøykasse

Beskriv kontekst og setting i prompten. Det gjør svarene mer presise og helhetlige.  

Hvis din AI er «arrogant feilaktig» kan du:  

  1. Be den ekskludere svar som ikke har kilder/ikke bygger på verifisert data  
  1. Be den om tips til hvor du selv kan verifisere/kvalitetsikre data  

Hvis du enda ikke er fornøyd med svaret kan du:  

  1. Omformulere eller tilføre mer kontekst 
  2. Stille den oppfølgingsspørsmål eller bygge på svarene som er gitt 

 
Selvsikker er ikke lik korrekt  

En viktige ting å huske når du bruker AI er at den kan gjøre feil og si ting som ikke stemmer- gjerne med stor selvtillit. BØ! Her kjente til og med jeg litt på stresset. Nok engang ikke så ulikt mennesker, er sikker på at vi alle har møtt en sånn person.   

Generativ AI sin superevne er å generere nyt, ved å sette sammen kjent. Det er en fantastisk teknologi, men ukritisk bruk av den kan fort bli en fallgruve og opphav til lav tillit og dårlig kvalitet.

Derfor blir det spesielt viktig at være bevisst på du som spørsmålsstiller, er også den som kvalitetsikrer. Det er derfor viktig å ikke bruke output fra din assistent ukritisk. Det å vurdere svaret og den troverdighet før du bruker det er viktig for kvalitet og pålitelighet, og til syvende og sist- for nytteverdien av AI.  

Her er noen praktiske måter å sikre kvalitet i svarene:   

  • Du kan be den å ikke svare hvis den ikke har verifisert kilde/data eller ekskludere uverifisert informasjon fra et svar 
  • Dersom du ser at svaret er feil, eller er usikker om det er, kan du be AI-assistenten om å gi deg ledetråder på hvor du kan finne informasjon selv, fremfor å be den å svare på spørsmålet.   

  

I del 1 av denne serien ser Anna nærmere på hvordan man enkelt kan komme i gang med AI og hvorfor man bør lære seg å bruke dette i sin jobbhverdag. 

I del 3 av denne serien ser Anna nærmere på hvordan du som enkeltindivid kan bruke AI for din egen personlige og/eller faglige utvikling.  

Har du spørsmål eller lyst til å ta en prat?
Kontakt oss på post@knowit.no eller Anna.olsen@knowit.no.