Skip to content

1 – Hvordan komme i gang med AI?

“Hvordan komme i gang med AI» er skrevet av vår konsulent og virksomhetsarkitekt Anna Olsen. Serien er ment som et startkit for deg som har lyst til å komme i gang med AI, men som ikke helt vet hvor man skal starte eller hva man bør ta hensyn til. I den første delen tar hun for seg hvordan man enkelt kan komme i gang og hvorfor man bør lære seg å bruke dette i sin jobbhverdag. 

Ja, du kan bruke AI allerede i dag.
Nei, du trenger ikke være rakettforsker.

Hvordan komme i gang med AI? NY

Helt siden buzzen rundt AI startet, har jeg kjent både på nysgjerrighet som griper hodet, og handlingsparalyse med å bruke det. Så i 2023 har jeg bestemt meg for at dette måtte avkompliseres for enkeltkvinnen og -mannen, meg selv inkludert. Så da begynte jeg like gjerne å gjøre om min abstrakte og teoretiske forståelse lært av foredrag, podkaster og kloke ekspertkolleger, til erfaringskunnskap jeg kjenner på egen hud, så DU ikke trenger å gjøre det samme. 

Jeg innstilte meg på at jeg skulle begynne å bruke AI til å løse ulike oppgaver i hverdagen min på jobb, og at jeg skulle følge med på enkelt og greit tre ting:  

  • Hvor mange ulike oppgaver kan jeg bruke AI til?  
  • Hvilke hindringer møter jeg på? 
  • Hvordan overkommer jeg disse hindringene? 

Og så håpet jeg på å møte mange hindringer, for man lærer så mye, mye mer gjennom praktisk problemløsning.  

«Prosjektet» er ikke over ennå, men jeg har på veien gjort meg opp noen tanker og tips som jeg ønsker å dele i håp om å få flere med på en slik reise, senke terskelen for bruk av AI på store og små oppgaver og gjøre AI om fra stressfaktor til superhjelper for deg, kjære medmenneske og leser.  

Så la oss begynne. Ehm, men hvor da tenker du sikkert? 

Hvorfor DU som ansatt er den beste «AI-forskeren» for din jobb 

Hvis jobben din lurer på hvorfor de burde utforske AI, så er svaret faktisk ganske enkelt. Å lære seg og bruke AI aktivt handler primært om kompetansebygging og kapasitetsbygging. Det å gjøre opp en mening på hvordan AI kan brukes til nytte for din virksomhet og dets faglige domener er en viktig og dagsaktuell innsikt for jobben din å oppdrive. Og her er det enkeltansatte, altså fagpersoner som deg, som er den viktigste og mest troverdige kilden for reell, praktisk og agerbar innsikt. De store AI-profilene kan fortelle om hovedtrendene og peke din virksomhet i riktig retning, men det finnes ikke fasit og konteksten er alt. På den måten er det faktisk domenekunnskap og praktisk brukserfaring i spesifikk kontekst, som er den avgjørende brikken i å lykkes med AI for en virksomhet. Mitt beste tips her er å tørre å snakke om dette på jobb og med lederne. Og her vil du ha full integritet i ryggen, for din praktiske erfaring vil kunne omsettes til forenkling og bedre tidsbruk. Tiden du frigjør ved hjelp av AI, kan du faktisk bruke til kvalitsforbedring på ting, som AI ikke kan begripe.   
 

Hva trenger jeg for å komme i gang?  

Først og fremst må du ha et verktøy, altså en AI-assistent, en Chat gpt, en Copilot e.l. Du lurer sikkert på «men hvordan skal jeg ta dette i bruk. Har min jobb det eller må jeg kjøpe noe, vet min leder om dette?». Det letteste å starte med er å spørre om jobben din har en AI-lisens, som du kan bruke og hvilke retningslinjer du må forholde deg til.  

I tillegg til lisenser som din jobb kanskje har, finnes det åpne løsninger man kan bruke. Funksjonaliteten i disse kan være noe mer begrenset sammenlignet med de som er lisensiert, men det er fortsatt enorm nytte å komme i gang på denne måten også.  

Hverdagslige AI-begreper avmystifisert 

AI-assistent: En digital hjelper som inneholder AI for å utføre oppgaver eller svare på spørsmål. 

Prompt: En instruksjon eller spørsmål du gir til en AI for å få et svar. 

Generativ AI: AI som kan lage nytt innhold, som tekst, bilder eller musikk, basert på mønstre den har lært. 

ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformer): En konkret type generativ AI som kan ha samtaler med mennesker, utviklet av OpenAI. 

Datasett: En samling av data som brukes til å trene eller teste AI-modeller. 

Datamodell: En struktur som AI bruker for å forstå og analysere data. 

NLP (Natural Language Processing): Teknologi som gjør at AI kan forstå og behandle menneskelig språk. 

Algoritme: En trinnvis prosess eller regelsett som en AI følger for å løse et problem. 

 

 Hvilket verktøy bør jeg velge? 

Ta utgangspunkt i verktøyet som er tilgjengelig for deg. Dersom du har lyst å teste AI på noen helt spesifikke behov, så finnes det verktøy som er spesielt gode på f.eks. design eller lyd/bilde. Og husk: google forsiktig der ute. Det kommer stadig flere verktøy og applikasjoner på banen, så hvis du finner et som du tror er relevant å ta utgangspunkt i, husk å rådføre deg med jobben ift retningslinjer.  

I del 2 av denne serien ser Anna nærmere på «prompting» og hvordan du kan bli god på å gi AI-assistenten instruksjon, slik at du kan få mest mulig ut av din AI-assistent. Hun kommer også med  tips til god sikkerhetshygiene ved bruk av AI i hverdagen, som du kan ta med i din egen verktøykasse videre. 

I del 3 av denne serien ser Anna nærmere på hvordan du som enkeltindivid kan bruke AI for din egen personlige og/eller faglige utvikling.  

Har du spørsmål eller lyst til å ta en prat?
Kontakt oss på post@knowit.no eller Anna.olsen@knowit.no.