Skip to content

Reduserer retur fra nettbutikker med maskinlæring og skytjenester

Knowit lanserer ZIZR – en skybasert tjeneste som gjør det enkelt å finne riktig størrelse på nett.

Du er ikke alene om å fortvile over hvor vanskelig det kan være å finne riktig størrelse når du handler klær og sko på nett. For halvannet år siden gikk Petter Hellevik, CEO i Knowit Amende, og hans team i gang med å finne en løsning på problemstillingen. Ved hjelp av egne innovasjonsprosesser, maskinlæring og tverrfaglighet mot aktører i tekstilbransjen, har de utviklet ZIZR, en tjeneste som løser problemet med “sizing” en gang for alle.


– Ideen til ZIZR oppstod på en familieferie i utlandet. Siden jeg trengte nye sko og fikk et godt tilbud på epost valgte jeg å gjennomføre min første netthandel. Jeg hadde ikke med skoene jeg bruker til vanlig og var usikker på størrelsen. I prinsippet hadde jeg tre valg; bestill størrelsen du tror passer, bestill tre ulike størrelser og returner de som ikke passer, eller bli en del av «abandoned basket»-statistikken. Jeg fant ut at omtrent halvparten av klær og sko som bestilles på nett returneres og ble overrasket over at ingen hadde funnet en løsning, sier Petter Hellevik, CEO i Knowit Amende.

Knowit ble etablert i 1990 og har i dag rundt 2600 ansatte fordelt på kontorer i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Tyskland. Selskapet er notert på den Nordiska Börsen i Stockholm.

Gigantisk miljøproblem

Hellevik forteller at flere nettbutikker har ulike virtuelle prøverom, men at det er ditt eget hjem som i realiteten er «det nye prøverommet».

– Desto mer vi satte oss inn i problemstillingen, jo tydeligere ble det at praksisen er et monster av et miljøproblem. Vi tok etter hvert kontakt med Sharon Cullinane, professor i logistikk ved Universitetet i Stockholm, og ekspert på bærekraftig logistikk. Hun introduserte oss for «reverse logistics», «re-packaging» og effektiv logistikk. Vi oppdaget at selv om du returnerer klær er det sjeldent de kan selges som nye og at mye havner som søppel, sier han og tilføyer:

– Dette fører til unødvendig transport og har skapt et marked for ompakkingstjenester i lavkostland for gjensalg til outlets. Konklusjonen ble at om vi kan bidra til å løse dette massive problemet, kan vi også løse et stort miljøproblem.

Returtjenesten Optoro estimerer at returer utgjør 2,3 milliarder tonn avfall og omtrent 15 millioner tonn med CO2 i atmosfæren, bare i USA. Til sammenligning slipper norsk olje og gass-produksjon ut 14 millioner tonn CO2 per år.

Jakten på en løsning

Hellevik viser til en av de siste undersøkelsene til Cullinane som avdekker at nesten 80 prosent av returnerte varer returneres på grunn av feil størrelse.

– Den høye andelen returer fører naturligvis til enorme kostnader for bransjen og selv om omsetningen øker, følger ikke marginen med på grunn av returer. Om man kan redusere andelen retur med en prosent, vil det øke bunnlinjen enormt. Dette er grunnen til at de store aktørene har egne team for å finne en løsning. Det finnes flere måter å adressere problemet på og andre aktører som prøver, men foreløpig har ingen funnet en god løsning. Mange nettbutikker kjøper data om deg fra eksterne leverandører, og et av problemene er at mange blir skeptiske når de ser at en nettbutikk har detaljert informasjon om deg, uten at du vet hvor dataene kommer fra.

– Vi har intervjuet flere hundre mennesker og ser at de fleste ikke vil legge igjen vekt eller mål i en nettbutikk. Samtidig vet vi at det er vanskelig å ta egne mål. Det hjelper heller ikke om en skoprodusent har en løsning, om den ikke kan brukes av andre produsenter.  Dette var bakgrunnen for ideen om en sikker ID som kan brukes på tvers av nettbutikker, sier han.

Han illustrerer hvordan teknologien fungerer med utgangspunkt i tre ulike kunder som ikke kjenner hverandre, men som har kjøpt samme sko i ulike størrelser.

– På bakgrunn av data fra ulike kunder kan vi estimere hvilken størrelse som passer hvem. ZIZR er en plattform for trygg og sikker deling av data på tvers av nettbutikker. Siden du allerede har en ZIZR-ID kan vi finne andre kunder som har kjøpt samme størrelse. Dette kalles ZIZR-tvillinger og er en måte å identifisere din størrelse på. Samtidig er det ingen som handler fra samme nettbutikk hele tiden, så muligheten for å dele data på tvers av nettbutikker er en forutsetning, sier Hellevik.

Strategisk samarbeid

Etter å ha testet og utviklet tjenesten gjennom høsten 2019 med data fra Kleins og Companys trengte de en nettbutikk med mer enn 5 års erfaring, millioner av transaksjoner, omfattende varekatalog og fremoverlente brukere.

– Vi forstod raskt at vi måtte samarbeide med eksisterende nettbutikker. En av våre første samarbeidspartnere var Robert Klein, en stor aktør innen netthandel i Norge. Han bekreftet problemstillingen og løsning vår var en god tilnærming. Han fortalte oss at kundedata er noe av det mest verdifulle en nettbutikk har, og at tilgang på dette vil bli en utfordring.

– Etter hvert ble vi også kjent med Phillip Vogt, daglig leder av Junkyard, en nettbutikk i Varner-konsernet som er vant til å tenke innovativt og annerledes. De ønsket å være med på å løse problemet og ga oss tilgang til deres anonymiserte kundedata. Dette var en av våre første piloter og i dag har vi omtrent 8000 brukere bare på denne tjenesten. Nå er vi kommet så langt av vi får stadig med flere nettbutikker og har med nok aktører til å kunne ekspandere videre. Om få måneder vil vi derfor lansere tjenesten for alle nettbutikker i både Norge og Sverige, sier han.

Skalerbare tekniske løsninger

Øyvind Eikeland, CTO & Head of Cloud i Knowit Amende forteller at løsningen bruker Microsoft Azure, Databricks, .Net, Python, TensorFlow og Kubernetes.


– Vi har valgt en hundre prosent skybasert SaaS-løsning med Azure som plattform. Dette betyr at nettbutikken bare forholder seg til et API, mens vi håndterer drift, skalering, support og kostnader. Nettbutikken sender over alle transaksjoner og returer som allerede eksisterer i eget kjernesystem til ZIZR. Når en kunde ser på et klesplagg eller et par sko i nettbutikken, gjøres et API-kall til ZIZR for å finne en størrelse som passer kunden, sier Eikeland.

Siden det ikke finnes en bransje-standard for slike data, har ZIZR utviklet et eget dataformat.

– I første omgang vaskes dataene siden de kommer fra ulike databaser. Løsningen leser gjennom data og omformer dette til vårt eget format med Azure Databricks, et skalerbart ETL-rammeverk. På denne måten kan vi bygge opp tvillinger fra ulike butikker noe som skaper en gradvis bedre modell. Ved hjelp av maskinlæring kan vi raskt finne riktig størrelse på ulike produkter fra ulike produsenter. Vi ser allerede nå at tjenesten gir kundene en bedre opplevelse og at retur reduseres, sier han.

Planene videre

Den overordnede visjonen for ZIZR er å eliminere problemet med størrelser og indirekte redusere miljøproblemet.

– I løpet av de kommende årene er målet å bli en standard på tvers av nettbutikker. Vi skal bli en standard for størrelser på nett på sammen måte som VISA og VIPPS er for betaling. Patentprosess er pågående i flere land og varemerket ZIZR er registrert i mer enn 20 land. På sikt planlegger vi ekspansjon i Europa, og etter hvert i USA og Asia, sier Hellevik.

Tett samarbeid med Arrow

Som en Cloud Solution Provider (CSP) har Knowit inngått et partnerskap med Arrow.

– Samarbeidet med Arrow gjør at vi får bedre oversikt og kontroll med kostnader forbundet med skytjenester. Arrow gjør det enklere å skalere tjenesten og samtidig har kontroll på kostnader og forbruk. I tillegg har de god kompetanse på lisenser, ulike abonnement og hvordan man bør sette opp tjenestene.

– Vi bruker mange skytjenester og det å kunne forholde seg til en aktør som håndterer fakturering og monitorering er helt nødvendig. Det å bruke skytjenester gir oss muligheten til å skalere internasjonalt og samarbeidet med Arrow gjør at vi slipper å tenke på administrasjon og oppfølging av tjenestene. Partnerskapet med Arrow gjør det simpelthen enklere og raskere å skalere tjenesten for det internasjonale markedet, avslutter Hellevik.


Se Knowit talks webinar om Zizr med Petter Hellevik her.

Denne artikkelen ble først publisert i nettmagasinet Computerworld, i samarbeid med Arrow. Les den her.

 

Kontakt oss