Skip to content

Tverrfaglighet i praksis ga sølv i Cannes

Martin Ruud og Andreas Servan på SRF fagfrokost om Cannes Lions

Et tverrfaglig team fra Knowit Experience i Bergen innkasserte Norges eneste medalje under årets Young Lions.


Cannes Lions Festival
 er det viktigste samlingspunktet for den globale kommunikasjons- og reklamebransjen. Hvert år samles kreative fra hele verden for å la seg inspirere av sterkt og tydelig kommunikasjonshåndverk og kreativt arbeid. Unge kreatører under 31 år blir dessuten invitert til å delta i Young Lions, en konkurranse med deltakere fra 41 land som kjemper i kategorier som design, PR og film.

Jeg – motion designer Andreas Servan – og strategisk rådgiver Martin Ruud Andersen fløy over til Cannes lørdag 16. juni og var klar for å konkurrere i filmkategorien i prestisjetunge Young Lions. Briefen skulle vi få søndag kveld. Mandag og tirsdag skulle gå med til å finne idé, samle ressurser, filme, redigere, ferdigstille og skrive skriftlig forsvar av filmen.

Planen tok imidlertid en tørn da vi fikk vite at mobiltelefonene vi skulle filme med satt fast i tollen. Det gikk kjapt opp for oss at vi kom til å få lengre tid med nerver og kortere tid på oppgaven, og da vi endelig fikk briefen var det 31 timer til deadline. Kunden var Global Citizen, og oppgaven var å lage en film for likestillingskampanjen deres og skape engasjement rundt hashtagen #SheIsEqual.



Martin og Andreas i full sving

Kjent problem i ny kontekst
Vi fant et sjeldent rolig hjørne på festivalområdet og begynte å skisse ned ideer i hver vår notatbok. På tur presenterte vi mulige løsninger, og diskuterte styrker og svakheter ved hver idé. Vi var enige fra starten av om at ideen måtte være enkel, gjennomførbar og ha et element av humor – selv med et alvorlig tema som dette. "Har vi det gøy vil det skinne gjennom i resultatet, og humor engasjerer i sosiale medier", var del av strategien vår.

Vi landet på ideen om å iscenesette et jobbintervju hvor menn ble stilt upassende spørsmål, noe som alt for ofte skjer i intervjuer av kvinnelige jobbsøkere. Ved å sette et kjent problem i en ny kontekst ønsket vi å tydeliggjøre absurditeten i forskjellsbehandlingen, og samtidig gjøre problematikken kjent for folk som var nye til den.

 

Menn til sosialt eksperiment
Så var det tid for filming. Med utstyr begrenset til en mobiltelefon, et håndholdt stativ og en iMac på deling var det tydelig at en god arbeidsfordeling måtte til. Jeg løpte rundt på festivalområdet og spurte menn om de ønsket å delta i det jeg kalte et sosialt eksperiment. Jeg ba dem mentalt forberede seg på at de nå skulle på jobbintervju til drømmejobben, før jeg ledet dem til et tomt kontorlokale. Der fikk de også hilse på Martin som for øyeblikket sørget for at vi fikk ha kontorlokalet i fred.

Intervjuene var ubehagelige, både for de hyggelige og hjelpsomme "intervjuobjektene", og for meg som stilte spørsmålene. Men vi satt til slutt igjen med seks intervjuer og omtrent en time med filmmateriale. Reaksjonene på spørsmålene var varierte; noen ble sinte, andre var høflige og tålmodige. Vi hadde flere gode reaksjoner enn vi kunne bruke, noe som både var litt luksus og litt frustrerende, for nå skulle filmen kokes ned til ett minutt.

 

Tverrfaglig styrke
Her var det en stor fordel at vi var et tverrfaglig team, i motsetning til mange av våre konkurrenter. Jeg tok meg av håndverksbiten gjennom klipping, redigering og motion graphics, mens Martin bidro med sin kompetanse som strategisk rådgiver for å sikre at filmens budskap kom tydelig frem gjennom riktig tone, språk, timing og relevans til briefen. Han tok seg også av det skriftlige forsvaret vi leverte til juryen.

Når man konkurrerer mot team fra 41 andre land er man alt annet enn sikker på pallplassering – selv om man sitter med en god følelse på arbeidet som ble levert. Det var en intens følelse av lettelse og lykke som traff meg da jeg hørte "...Norway" over høyttaleren. Å dra hjem med en sølvmedalje i bagasjen var også en bekreftelse på at det tverrfaglige samarbeidet vi dyrker hos Knowit er et fortrinn – også i konkurransesammenheng. 


Les saken og sølvet i Kampanje her: https://kampanje.com/reklame/2018/06/young-lions-team-sikrer-norsk-are/