Skip to content

10 grunner for å ta i bruk Google Analytics 4

Hvorfor gå over til Google Analytics 4?

Du har nok merket i Google Analytics at du blir oppfordret til å sette opp og bytte til en GA4-konto. Vi skal nå gå gjennom de viktigste grunnene til hvorfor du bør komme i gang. I denne bloggartikkelen går vi dypere i detaljer for å gi mer informasjon som kan hjelpe deg med å velge ditt fremtidig analyseverktøy. Er du ikke kjent med verktøyet enda? Les mer om GA4 her for å få en introduksjon.

La oss komme i gang! 

google-analytics-4-essential-features-and-whats-changed

 

1. Ta et valg før 1. juli 2023

Hvis du begynte å bruke Google Analytics før 2021, bruker du mest sannsynlig den forrige versjonen, Universal Analytics (UA). Google har meldt ifra at UA skal slutte å samle data fra og med 1. juli 2023. Derfor er det veldig viktig at du begynner å ta i bruk GA4 så snart som mulig, slik at du ikke ender opp uten analyseverktøy og mister muligheten til å sammenligne resultatene dine med historisk YoY-data.

 

2. Fokus på engasjement og brukerhendelser

I stedet for øktbaserte data bygger GA4 på events (eller hendelser) og parametere. Dette gir plattformen mer fleksibilitet sammenlignet med UA. GA4 er også bedre på å måle engasjement og aktiv tid på nettstedet. Tidligere var tid på siden regnet ut basert på forskjellen mellom to sideinnlastninger. Nå måles engasjement kun når siden er i fokus. Derfor blir begrepene som "Avg. Engagement Time", "Engaged Sessions" og "Engagement Rate" mer nøyaktig i GA4.


3. Nettsted & appdata

GA4 (eller tidligere App+Web) gir mulighet til å spore og koble sammen data fra nettsteder med appdata. Derfor får du bedre oversikt over hele kundereisen. Du kan spore appen din ved å legge til Google Analytics for Firebase SDK i appen. Etter implementasjonen får du sporet en god del hendelser automatisk, og du har også mulighet til å sette opp sporing på andre relevante hendelser.

 

4. Bedre kontroll over personvern

GA4 er et verktøy som har større fokus og flere tilpasningsmuligheter når det gjelder personvern. Når GA4 først rullet ut hadde det allerede IP anonymisering som standard (noe som du måtte huske og sette opp manuelt i UA). I 2022 har Google meldt ifra at GA4 skal slutte å registrere IP-adresser. Det finnes også flere nye tilpasningsmuligheter som f.eks. muligheten til å kunne slå av "granulære posisjons- og enhetsdata" på regionsnivå.

 

5. Modellering & prediktiv analyse

I GA4 får du ikke bare data om hva som skjer på nettstedet ditt, men du får utnytte Googles maskinlæringsteknologi som gir mulighet til å finstemme og berike datasettet ditt. Hvis du bruker Google Consent Mode får du tilgang til modellerte konverteringer og atferdsmodellering. Dette hjelper med å skaffe deg informasjon du ellers går glipp av på grunn av avviste Analytics-informasjonskapsler. Med Googles prediktive beregninger skal du kunne finne ut av brukernes fremtidige atferd og bygge målgrupper basert på dette.

 

6. Attribusjonsmodeller

Ved bruk av GA4 er du ikke lenger begrenset til UA sin standard attribusjonsmodell "Last non-direct click". I UA var det kun mulig å sammenligne modeller, men i GA4 kan du velge selv hvilken attribusjonsmodell du ønsker å bruke. Du kan også bytte hovedmodell for hele området når som helst. I tillegg får du tilgang til Google sin databaserte attribusjon, som benytter algoritmer for maskinlæring til å evaluere og allokere verdi til de kanalene som bidrar mest til konverteringer.

 

7. Gratis avanserte analyser

Du vil fort merke at det finnes betydelig færre standard rapporter i GA4 enn i UA. Du kan oppleve at du mangler innsikt og vil gjerne dykke dypere i dataene. Da har GA4 gode nyheter for deg: "Explorations". Dette menypunktet finner du på venstre side. Under menypunktet finnes avanserte teknikker som tidligere kun var tilgjengelig for de som brukte den betalte versjonen GA 360. Du kan bygge dine egne rapporter som f.eks. utforskning av trakter og baner, overlapping av segmenter, og grave i dataene dine så mye som du vil.

 

8. Integrering med flere plattformer

Du finner flere gratis integrasjoner med andre verktøy enn hva du var vant til i UA. Du kan koble GA4 sammen med verktøy som aldri var mulig før som f.eks. Merchant Center. Du trenger ikke lenger den betalte versjonen av GA for å kunne koble GA4 sammen med annonseplattformen Display & Video 360 eller BigQuery. Listen av integrasjoner utvikler seg stadig over tid og vi forventer å få flere og bedre muligheter i fremtiden. 

 

9. Tilpasning av standard rapporter og navigasjon

Var du lei av å måtte lete etter rapportene du brukte mest i UA? Da har GA4 svaret til deg. Du får muligheten til å kunne endre på navigasjonsmenyen på venstre side og redigere standard rapportene. Har du ikke nettbutikk? Da kan du fjerne e-commerce rapportene. Mangler du noen begreper i en rapport? Du kan legge dem til selv. Vil du bygge din egen rapport tilpasset din bedrift? Du kan lage den selv og legge den inn i navigasjonen.

 

10. Nye muligheter

Det er mye jobb og stor investering å bytte analyseplattform, det vet vi. Det er lett å føle seg irritert og stresset over at du må lære noe nytt. I denne artikkelen har vi trukket frem flere eksempler på positive endringer som allerede har kommet på plass i GA4. Google fokuserer på GA4 og utvikler stadig nye løsninger, og vi forventer at det skal fortsette like sterkt i fremtiden. Plattformen blir bedre hver måned og vi gleder oss til å se hva annet som kommer.

 

Trenger du hjelp med GA4?

 Send oss en e-post for en uforpliktende prat.