Skip to content

Bli kjent med Google Analytics 4

Hva er Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) er den største oppdateringen av Google Analytics siden Universal Analytics (UA) ble introdusert i 2013. Plattformen ble lansert som beta høsten 2019 (da under navnet «App + Web»), og ble offisielt lansert som Google Analytics 4 i 2020. GA4s hovedmål er å måle hele kundereisen på tvers av enheter og kontaktpunkter. Måling blir blant annet konsolidert på tvers av nettsider og apper, og mer begrenset datatilgang blir kompensert med mer bruk av kunstig intelligens og maskinlæring.

 

 Workplace with tablet pc showing charts and a cup of coffee on a wooden work table close-up

 

Hva er forskjellen mellom Universal Analytics og Google Analytics 4?

Hovedforskjellen mellom de to systemene er hvordan de måler aktivitet på nettsteder. UA er øktbasert og grunnlaget er bygget på sidevisninger. GA4 sin måling er hendelsesbasert. Dette er basert på prinsippet om at alle interaksjoner på nettsteder og apper kan defineres som hendelser: en sidevisning, et klikk, en skjemainnsendelse eller et kjøp. I tillegg er det mulig å lage egendefinerte hendelser. Denne endringen gjør at GA4 kan samle inn mye mer data enn UA. GA4 samler data fra nettsider og apper på ett og samme sted, og på en helt unik måte tilpasset din bedrift.

GA4 ser også helt annerledes ut enn UA. Mange av de gode gamle standard rapportene fra UA finnes ikke lenger i GA4, og det finnes generelt sett færre rapporter i utgangspunktet. Mengden rapporter kompenseres med et nytt menypunkt: Explorations. Under menypunktet kan du bygge nye rapporter basert på avanserte teknikker som blant annet trakt- og baneutforskning, livstidsverdi, osv. Det er også mye enklere å tilpasse GA4-området ditt til dine behov, fordi både navigasjonen og standard rapportene kan redigeres. 

 

Hvorfor velge GA4?

En stor fordel med GA4 er at den tar i bruk Googles maskinlæringsteknologi. Det gir deg mange gode muligheter i en verden hvor det blir vanskeligere og vanskeligere å identifisere og målrette til brukere. På grunn av krav om samtykke blir datamengden stadig mer begrenset. For å løse dette problemet får du tilgang til konverterings- og atferdsmodellering som kan hjelpe deg med å finstemme datasettet ditt.

Hvis du allerede bruker Google Ads og målgrupper fra UA, blir GA4 nødvendig fremover. I tillegg til å bygge målgrupper basert på atferd fra nettsted, kan du nå få tilgang til prediktive målgrupper. Disse målgruppene er bygget på forventet fremtidig brukeratferd som f.eks. «Brukere som trolig kjøper noe i løpet av de neste syv dagene».

 

Hvordan komme i gang med GA4?

UA skal fases ut i løpet av 2023, og da mister du historisk data og sammenligningsgrunnlag. Derfor er det viktig å komme i gang med et nytt analyseverktøy. GA4 er den neste generasjonen av Google Analytics, men det er viktig å vite at dette er mye mer enn en vanlig «oppgradering». GA4 er en helt ny plattform med en ny måte å måle på og et helt nytt grensesnitt. Oppsettet handler ikke bare om å trykke på en knapp og du får heller ikke overføre data fra UA til GA4. Det krever et større arbeid i f.eks. Google Tag Manager og en god målestrategi som grunnlag for oppsettet. Dette er en utmerket mulighet for å ta en revisjon av dagens måling og konverteringer, oppdatere målestrategien og finne forbedringspotensiale. 

 

Trenger du hjelp med GA4?

GA4 er viktig for å lykkes med digital markedsføring. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat via e-post.  

 

Ønsker du å lære mer om GA4? Les mer om hvorfor du bør ta i bruk GA4.